SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Allegro przerzuca koszty reklamacji na sprzedawców. Zmiany w Allegro Protect

Allegro wprowadziło zmiany w opcji Allegro Protect. Od teraz w przypadku złożenia reklamacji przez kupującego, sprzedawca ma obowiązek odebrać paczkę na swój koszt. Nawet jeżeli reklamacja zostanie odrzucona, sprzedający zapłaci za odesłanie przesyłki. 
 

Allegro Protect to program dla kupujących, którzy napotkali problemy po zakupie. W ramach Allegro Protect kupujący mogą dokonywać reklamacji zakupionych produktów, a od teraz mogą robić to zupełnie nieodpłatnie, tj. wszelkie koszty transportu poniesie sprzedawca.

– Chcemy, aby proces reklamacji był jasny i zrozumiały dla obu stron. Zależy nam na tym, aby działania w serwisie były zgodne z przepisami prawa i stanowiskiem UOKiK, a więc nastawione na szybkie i sprawne rozwiązanie problemu klienta – argumentuje biuro prasowe Allegro w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.  

Allegro powołuje się na politykę reklamacyjną, która ma być zgodna z obowiązującym prawem (Art. 43d. 5. oraz Art. 43e. 6. (Ustawa z dnia 30 maja 2014 o prawach konsumenta).  

Opieramy się także na decyzji Prezesa UOKiK z 2011 roku (nr RWR 15-2011), w której uznano, że przerzucanie na konsumenta kosztów nieuzasadnionej reklamacji narusza zbiorowe interesy konsumentów. Wskazano, że sprzedawca posiada ⎼ przeciwnie do konsumenta ⎼ wiedzę profesjonalną potrzebną do oceny zasadności reklamacji – wyjaśnia biuro prasowe platformy.

Biuro prasowe Allegro odsyła także do rejestru klauzul niedozwolonych (postanowienia uznane za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), gdzie znajduje się zapis: „W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu’’ (sygn. akt XVII AmC 157/05, wpis nr 916) ⎼ co oznacza, że przedsiębiorca nie może obciążać kosztami konsumenta jeśli okaże się, że reklamacja jest niezasadna.

Rozpatrywanie wnoszonych do sprzedawcy reklamacji mieści się w granicach ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej, więc koszty rozpatrywania reklamacji nie powinny obciążać konsumentów. Trudno więc zaakceptować przenoszenie tego ryzyka gospodarczego na konsumenta i obciążanie go kosztami nieuznanej reklamacji, gdyż jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami. Cały proces reklamacyjny, włączając w to koszty transportu towaru w obie strony, jest dla klienta bezkosztowy, niezależnie od ostatecznej decyzji sprzedającego – tłumaczy platforma. 

Jak mówi nam jeden ze sprzedawców Allegro, w jego przypadku niewiele się zmieni, ponieważ jak dotychczas bezzasadna reklamacja dotyczyła jednej transakcji na 500.  

– Inaczej może wyglądać to w przypadku sprzedawców np. urządzeń AGD, którzy mierzą się z częstymi bezpodstawnymi reklamacjami. Klienci bardzo często psują sprzęty i nie mają świadomości, że wina leży o ich stronie, albo po prostu liczą, że uda się zareklamować towar – dodaje.  

Dołącz do dyskusji: Allegro przerzuca koszty reklamacji na sprzedawców. Zmiany w Allegro Protect

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
alledrogo
czyli finalnie zapłaci klient. Allegro to już upadek.
Portal dobry ćwierć wieku temu gdy jeszcze polski był.
Dziś nawet wyszukiwarka gniot, głupoty w wynikach i mieszanie obrazków z aukcji, szukasz śrubki, a w wynikach dostajesz pomidor. Tytuł akcji inny, zdjęcie czego innego. Od lat im to ludzie zgłaszają i rozmowa ze ścianą.
2 1
odpowiedź