Wideo nie jest liderem formatów w mediach informacyjnych. Co wygrywa?
Pomimo rosnącej pozycji YouTube’a oraz TikToka, główną formą konsumowania treści informacyjnych wciąż jest czytanie – wskazało 55 procent ankietowanych badania Reuters Institute. Oglądanie informacji online wybrało 31 procent, a słuchanie w formie podcastów lub radia – 15 procent. Są regiony na świecie, gdzie tekst zaczyna przegrywać właśnie z wideo.

Różnice między krajami europejskimi a azjatyckimi, jeśli chodzi o formy konsumpcji informacji, są bardzo duże — pokazują wyniki badania „Digital News Report 2025”. Czytanie jest preferowaną formą zapoznawania się z wiadomościami online w Norwegii (76 procent), Wielkiej Brytanii (73 procent), Niemczech (65 procent). Na czwartym miejscu w raporcie znalazły się Stany Zjednoczone (60 procent).
Konsumenci mediów, którzy wolą oglądać informacje w formie wideo, mieszkają na Filipinach (55 procent), w Meksyku i Japonii (po 41 procent) oraz w Indiach (40 procent).
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że YouTube oraz TikTok jako źródło informacji również są bardziej popularne w Azji, Afryce czy Ameryce Południowej niż w Europie i Ameryce Północnej.

Skąd tak wyraźny podział geograficzny na czytających i oglądających?
Tak wyraźny podział geograficzny na czytających i oglądających wynika z historii, dorobku kulturowego czy sytuacji ekonomicznej. Nie bez znaczenia jest też fakt, że to właśnie w Europie i Stanach Zjednoczonych powstały pierwsze i najbardziej cenione media – najpierw gazety, potem stacje telewizyjne, a na koniec wszystkie rozszerzyły swoją działalność na internet i media społecznościowe. Mieszkańcy krajów skandynawskich, Niemiec czy USA są przyzwyczajeni do tekstu, który jest istotną częścią kultury.
Zobacz: Zła wiadomość dla wydawców stawiących na paywall. Rynek mógł już osiągnąć sufit
Medium, jakim jest prasa, stało się marginalnym wyborem jako główne źródło informacji. Jednak nie oznacza to, że format tekstowy podążył tą samą drogą. Nie powinniśmy więc dalej poddawać się narracji, że to wideo zdominuje świat, czego najlepszym dowodem są wyniki raportu Reuters Institute.
Dołącz do dyskusji: Wideo nie jest liderem formatów w mediach informacyjnych. Co wygrywa?