Tym mediom ufamy najbardziej. Na czele RMF FM, w górę TVP
Według raportu Reuters Institute prawie połowa Polaków ufa informacjom w mediach i internecie. Na czele jest RMF FM przed Radiem ZET i prasą lokalną, najgorzej wypadają „Fakt” i „Super Express”, zaś kolejny wzrost osiągnęła Telewizja Polska. Już 7 proc. ankietowanych czerpie informacje z czatbotów opartych na sztucznej inteligencji.
 
                                Zgodnie z sondażem przeprowadzonym na potrzeb tegorocznego raportu Reuters Institute, najpopularniejszym źródłem informacji w mediach pozostają TVN24 i programy informacyjne TVN, z którym przynajmniej raz w tygodniu korzysta 36 proc. Polaków.
32 proc. korzysta w ten sposób z RMF FM, 29 proc. z Polsat News, 26 proc. z TVP Info i programów informacyjnych Telewizji Polskiej, a 22 proc. z Radia ZET. Spośród marek prasowych najwięcej wskazań otrzymały „Fakt” (12 proc.) i „Gazeta Wyborcza” (11 proc.).

W internecie najpopularniejszym źródłem informacji jest Onet, z którego tygodniowo korzysta w tym celu 35 proc. respondentów. 28 proc. wskazało WP.pl, 22 proc. – portal TVN24, a 20 proc. – Interię.

Social media równie ważne co telewizja
Newsy czerpiemy nie tylko z mediów internetowych. 54 proc. Polaków szuka ich w mediach społecznościowych, które zrównały się pod tym względem z telewizją. Wszystkie źródła internetowe wskazało natomiast 77 proc. ankietowanych, a prasę drukowaną – 10 proc.
Już 9 proc. Polaków po informacje sięga do podcastów, zaś 7 proc. – do czatbotów opartych na sztucznej inteligencji. 81 proc. respondentów informacje przegląda na smartfonach, 69 proc. na komputerach, a 22 proc. na tabletach.

Najbardziej wiarygodne informacje w RMF FM
Zaufanie do informacji zadeklarowało 47 proc. Polaków. Przed rokiem było to 39 proc., zaś w 2023 roku 42 proc. Wśród mediów liderem pod tym względem pozostaje RMF FM, którego newsy za wiarygodne uważa 52 proc., a przeciwnego zdania jest tylko 17 proc. To jedyna marka, wobec której zaufanie w obszarze informacji wyraziła ponad połowa respondentów.
Tuż poniżej tego pułapu znalazły się Polsat News i Radio ZET (po 48 proc., a przeciwnych opinii odpowiednio 21 i 18 proc.) oraz gazety regionalne i lokalne (47 proc., przy 18 proc. przeciwnych wskazań).
Najgorsze wyniki zanotowały „Super Express”, który za wiarygodne źródło newsów uważa 30 proc. Polaków, a przeciwne zdanie ma 41 proc., oraz „Fakt” – odpowiednio 28 i 38 proc. wskazań. Negatywny bilans opinii mają także „Gazeta Polska” (32 proc. pozytywnych opinii i 34 proc. negatywnych), „Gazeta Wyborcza” (odpowiednio 34 i 36 proc.) oraz Telewizja Polska (33 i 35 proc.).
Przy czym w przypadku TVP i tak nastąpił spory wzrost: w 2023 roku za wiarygodne źródło newsów uznawało ją 28 proc. ankietowanych, a za niewiarygodne 47 proc., a w ub.r. było to odpowiednio 29 i 39 proc.

Facebook i YouTube najbardziej informacyjne
23 proc. Polaków zadeklarowało, że przekazuje newsy na platformach społecznościowych, w komunikatora i mailach. Przed rokiem było to 30 proc., a w 2023 roku – 35 proc.
Coraz mniej osób w tym celu korzysta z Facebooka: dwa lata temu 48 proc., zaś w br. 40 proc. Natomiast odsetek wskazań na YouTube’a wzrósł w tym ujęciu z 30 do 32 proc.
Stabilna jest zaś grupa Polaków, którzy płacą za treści informacyjne w internecie. W tegorocznym badaniu jest ich 13 proc., a przed rokiem i w 2023 roku było to 13 proc.

 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”     Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?     Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?     Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu      Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku     
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Tym mediom ufamy najbardziej. Na czele RMF FM, w górę TVP