Polacy coraz częściej wybierają piwa bezalkoholowe
Już ponad 70 proc. dorosłych konsumentów w Polsce sięga po piwo bezalkoholowe – wynika z badań “Need for beer” firmy badawczej IQS.

Piwo bezalkoholowe nie jest już tylko alternatywą - dla wielu Polaków staje się częstym wyborem podczas letniego wypoczynku. Pod względem demograficznym, największą regularność spożycia piwa bezalkoholowego odnotowano wśród osób w wieku 25-44 lat, z wykształceniem średnim i wyższym oraz zamieszkujących małe i średnie miasta.
– Osoby w tym wieku łączą aktywne życie towarzyskie z obowiązkami rodzinnymi i zawodowymi. To powoduje, że piwo bezalkoholowe jest dla nich szczególnie atrakcyjnym wyborem, bo pozwala się cieszyć smakiem piwa bez skutków spożycia alkoholu – mówi Radosław Soszka, ekspert od kategorii piwnej z IQS. Kobiety sięgają po piwo bezalkoholowe nieco częściej, choć mężczyźni piją je bardziej regularnie.
Wakacyjny lider
Aż 43 proc. badanych deklaruje, że w te wakacje sięgnie po piwo bezalkoholowe. Dla porównania, po wino bezalkoholowe sięgnie tylko 8 proc., a po prosecco bezalkoholowe 6 proc. Te liczby pokazują, że piwo bezalkoholowe jest zdecydowanym liderem całej kategorii napojów non-alko.
Co istotne, zerówki cieszą się szczególną popularnością wśród młodych dorosłych (18–44 lata). To właśnie oni najczęściej deklarują zamiar sięgnięcia po piwo bezalkoholowe tego lata – mówi tak aż co druga osoba do 34 roku życia. Podobną sytuację mamy również wśród kobiet – bo to właśnie one częściej niż panowie planują pić piwo bezalkoholowe w te wakacje (co druga kobieta).
Co dziesiąty Polak przyznaje, że w te wakacje wypije więcej piwa bezalkoholowego niż rok temu – dotyczy to zwłaszcza osób w wieku 18-24 lata, wśród których mówi tak co szósty badany. Choć tradycyjne piwo nadal prowadzi w ogólnym rankingu popularności napojów alkoholowych i ich bezalkoholowych odpowiedników, to piwo bezalkoholowe zajmuje stabilne drugie miejsce, sukcesywnie skracając dystans.
Co więcej, w wielu typowo „alkoholowych” sytuacjach wakacyjnych – jak grill, koncerty, czy spotkania towarzyskie – piwo bezalkoholowe wyprzedza nie tylko wina, ale nawet takie trunki jak wódka. Wprawdzie na imprezy wieczorne nadal lepiej pasują napoje alkoholowe, zwłaszcza piwo, ale nawet w ich przypadku aż jedna czwarta badanych widzi miejsce dla piwa bezalkoholowego.
Zobacz też: Zmany na etykietach alkoholi
Smak, orzeźwienie i …zero problemów
Popularność piwa bezalkoholowego rośnie również dlatego, że dobrze wpisuje się w specyfikę letniego stylu życia. W odróżnieniu od napojów z alkoholem, które są kojarzone głównie z sytuacjami statycznymi i prywatnymi (np. grill, impreza), piwo bezalkoholowe jest akceptowane także w bardziej dynamicznych i publicznych sytuacjach – jak plażowanie, spacery, wycieczki rowerowe czy zwiedzanie. Tego rodzaju wszechstronność czyni je wyjątkowym produktem w całym segmencie.
Motywacje do sięgania po piwo bezalkoholowe mają charakter przede wszystkim pragmatyczny – badani doceniają możliwość połączenia doznań smakowych i orzeźwienia bez konsekwencji picia alkoholu. Blisko 70 proc. respondentów wskazuje, że piwo bezalkoholowe daje podobny smak, jak jego alkoholowy odpowiednik, ale można po nie sięgnąć np. przed jazdą autem czy w środku aktywnego dnia, a dwie trzecie uważa, że piwo bezalkoholowe jest idealnym rozwiązaniem na letnie dni.
Badanie zostało zrealizowane w lipcu 2025, na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 18-65, z wykorzystaniem platformy Omnisurv.
Dołącz do dyskusji: Polacy coraz częściej wybierają piwa bezalkoholowe