SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Tak Polacy korzystają z AI. Wyniki lepsze niż średnia na świecie

Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Melbourne we współpracy z KPMG pokazuje ciekawy obraz korzystania z AI przez Polaków. Z dobrodziejstw sztucznej inteligencji korzystamy chętnie, często, ale też ukrywany ten fakt w pracy. Dorzućmy do tego fakt, że tylko 41 procent Polaków ufa AI i mamy bardzo ciekawy obraz naszego społeczeństwa w zderzeniu z tą technologią.

Foto: pexels Foto: pexels

Badanie przeprowadzono w 47 krajach na świecie wśród 48 tysięcy respondentów. W Polsce przebadano 1082 osoby z czego:

  • 54 proc. pracuje na pełny etat
  • 33 proc. nie pracuje 
  • 45 proc. ma wykształcenie wyższe licencjackie, magisterskie lub podyplomowe
  • 22 proc. pracuje fizycznie

Korzystamy z AI częściej niż średnia na świecie

84 do 80 procent – tak kształtuje się korzystanie z AI w Polsce w porównaniu do reszty świata. Co więcej, aż 69 procent z nas korzysta regularnie ze sztucznej inteligencji i narzędzi, które są o nią oparte. To plasuje Polskę w badaniu przed USA i Niemcami.

76 procent respondentów z Polski zauważyło poprawę swojej wydajności oraz dostępności dzięki między innymi automatyzacji wynikającej z korzystania z AI. Wśród pracujących badanych 54 procent korzysta z AI intencjonalnie i przynajmniej kilka razy w miesiącu sięgając najczęściej po bezpłatne narzędzia – 77 procent.

Polskie firmy chętnie implementują AI

Jednak sama, zwłaszcza deklarowana implementacja, nie zawsze przekłada się na korzystanie wśród pracowników. Częściej niż raz na tydzień korzysta z AI w pracy 54 procent Polaków, przy średniej światowej na poziomie 58 procent. Jednak to ciągle więcej niż w USA czy Niemczech. Te równice wyjaśnia  Andrzej Gałkowski, head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

- Różnica między firmami, które formalnie wdrożyły AI, a rzeczywistym wykorzystaniem przez pracowników, wynika z wielu przyczyn – jedną z nich jest po prostu to, że dostęp do tych narzędzi ma tylko wybrana część zespołu. Z drugiej strony zdarzają się sytuacje, gdzie teoretycznie dostęp do AI jest szeroki, ale brakuje odpowiednich szkoleń i motywacji ze strony pracodawców – wyjaśnia Andrzej Gałkowski.

Korzystamy z AI pomimo braku zaufania

To kształtuje się na poziomie zaledwie 41 procent, gdy średnie zaufanie do AI na świecie wynosi 46 procent. Co więcej 55 procent pracujących respondentów z Polski ukrywa fakt korzystania ze sztucznej inteligencji w swojej pracy. Co więcej, co trzeci badany zgadza się ze stwierdzeniem, że AI prowadzi do zwiększenia jego obciążenia obowiązkami. 

Częstotliwość korzystania z AI w pracy

Te wyniki pokazują jak bardzo złożony i wielowątkowy jest temat korzystania z AI w pracy, ale też w życiu prywatnym. Na dodatkowe aspekty zwraca uwagę Leszek Ortyński, dyrektor, lider ds. AI i data science, KPMG w Polsce.

- Stosunkowo wysoki poziom akceptacji w Polsce może świadczyć o otwartości społeczeństwa na nowe technologie oraz rosnącym zaufaniu do ich praktycznych zastosowań. Jednocześnie pokazuje to, że postawy wobec AI nie są determinowane wyłącznie poziomem rozwoju gospodarczego, lecz także lokalnym kontekstem – w tym dostępnością narzędzi, sposobem ich wdrażania oraz obecnością debaty publicznej wokół sztucznej inteligencji. Nie można lekceważyć wpływu presji na korzystanie z narzędzi AI – prawie połowa (48 procent) pracowników obawia się, że pozostaną w tyle, jeśli nie będą korzystać ze sztucznej inteligencji – zauważa Leszek Ortyński.

Umiemy korzystać z AI czy nie? 

Część z badanych Polaków, 60 procent, uważa, że potrafi posługiwać się AI. Jednocześnie w tej samej grupie 46 procent ocenia swoje kompetencje w tym zakresie jako niskie. Jeśli zestawimy to z niskim, bo wynoszącym zaledwie 29 procent, poziomem przeszkolenia w zakresie korzystania z AI, to pojawia nam się obraz Polaków, którzy tak na dobrą sprawę dopiero zaczynają uczyć się nowej technologii. 

Mimo to 70 procent z nich jest przekonana, że potrafi rozpoznać treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję. 

- Użytkownicy korzystają z AI głównie w oparciu o własną intuicję i podstawową znajomość technologii, bez głębszego zrozumienia jej zasad działania czy ograniczeń. Mimo że sztuczna inteligencja jest coraz powszechniej wykorzystywana, rzeczywisty poziom kompetencji użytkowników wciąż pozostaje zróżnicowany – zarówno w Polsce, jak i w skali światowej. To wyraźny sygnał dla pracodawców, instytucji edukacyjnych i regulatorów o potrzebie inwestowania w edukację cyfrową – wskazuje Andrzej Gałkowski.

Co ciekawe respondenci badania w Polsce mniej niż pokazuje średnia globalna obawiają się, że AI zabierze więcej miejsc pracy niż stworzy czy zastąpi pracowników z ich branży. 

Jak AI wpłynie na środowisko pracy?

Warto jeszcze wspomnieć o tym jakich narzędzi AI używają respondenci badania z Polski. Na pierwszym miejscu, z wynikiem 70 procent, są narzędzia AI ogólnego przeznaczenia takie jak na przykład ChatGPT. 49 procent używa głosowych asystentów AI, a 25 procent generatorów dźwięku, grafik czy wideo. Specjalistyczne, dedykowane narzędzia ze sztuczną inteligencją są wykorzystywane przez maksymalni 16 procent badanych. 

Pomimo, że nie odstajemy znacząco od średniej globalnej, a w niektórych aspektach jesteśmy wręcz ponad nią, to ciągle przed polskimi firmami, organizacjami jak i samymi pracownikami wiele pracy związanej z lepszym zrozumieniem narzędzi i technologii AI.  

Te artykuły o sztucznej inteligencji również mogą Ci się spodobać: 

Co łączy AI i rodziców? Nie potrafią gotować z nastolatkami - badania na temat tego czy AI potrafi rozszyfrować język, którym operują młodsze pokolenia. Wyniki zaskakują!

Pokolenie Z i reklamy z AI to złe połączenie - czy reklamy z wykorzystaniem AI to dobry pomysł, aby dotrzeć do młodego pokolenia? Mamy odpowiedź w badaniach

AI: przyjaciel, który może cię zdradzić - prywatność naszych rozmów z asystentami AI nie istnieje. Uważaj o co pytasz sztuczną inteligencję

Co łączy AI i rodziców? Nie potrafią gotować z nastolatkami

Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badanie-zrozumienia-pokolenia-z-alfa-przez-chatgtp-cloude-gemini-oraz-rodzicow

 

Co łączy AI i rodziców? Nie potrafią gotować z nastolatkami

Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badanie-zrozumienia-pokolenia-z-alfa-przez-chatgtp-cloude-gemini-oraz-rodzicow

Dołącz do dyskusji: Tak Polacy korzystają z AI. Wyniki lepsze niż średnia na świecie

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ignorancja pracowników
Potem tajne dane firmowe czy dane osobowe wyciekają.
Większość AI (w szczególności te darmowe!) uczy się na naszych danych.
2 0
odpowiedź
User
Sandra
Szukasz s3ks partnerki na jedną noc ? Wejdź na 𝗭𝗡AMC𝗜𝗘.𝗣𝗟
0 0
odpowiedź
User
plum plam
Potem tajne dane firmowe czy dane osobowe wyciekają.
Większość AI (w szczególności te darmowe!) uczy się na naszych danych.
AI, czyli Szit produkowany przez scamowane mrówki. Zyski zbierze kilka korpo i zniewoli nasze dzieci i wnuki. Nie dajmy się!
0 0
odpowiedź