Tak Polacy korzystają z AI. Wyniki lepsze niż średnia na świecie
Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Melbourne we współpracy z KPMG pokazuje ciekawy obraz korzystania z AI przez Polaków. Z dobrodziejstw sztucznej inteligencji korzystamy chętnie, często, ale też ukrywany ten fakt w pracy. Dorzućmy do tego fakt, że tylko 41 procent Polaków ufa AI i mamy bardzo ciekawy obraz naszego społeczeństwa w zderzeniu z tą technologią.

Badanie przeprowadzono w 47 krajach na świecie wśród 48 tysięcy respondentów. W Polsce przebadano 1082 osoby z czego:
- 54 proc. pracuje na pełny etat
- 33 proc. nie pracuje
- 45 proc. ma wykształcenie wyższe licencjackie, magisterskie lub podyplomowe
- 22 proc. pracuje fizycznie
Korzystamy z AI częściej niż średnia na świecie
84 do 80 procent – tak kształtuje się korzystanie z AI w Polsce w porównaniu do reszty świata. Co więcej, aż 69 procent z nas korzysta regularnie ze sztucznej inteligencji i narzędzi, które są o nią oparte. To plasuje Polskę w badaniu przed USA i Niemcami.
76 procent respondentów z Polski zauważyło poprawę swojej wydajności oraz dostępności dzięki między innymi automatyzacji wynikającej z korzystania z AI. Wśród pracujących badanych 54 procent korzysta z AI intencjonalnie i przynajmniej kilka razy w miesiącu sięgając najczęściej po bezpłatne narzędzia – 77 procent.
Polskie firmy chętnie implementują AI
Jednak sama, zwłaszcza deklarowana implementacja, nie zawsze przekłada się na korzystanie wśród pracowników. Częściej niż raz na tydzień korzysta z AI w pracy 54 procent Polaków, przy średniej światowej na poziomie 58 procent. Jednak to ciągle więcej niż w USA czy Niemczech. Te równice wyjaśnia Andrzej Gałkowski, head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
- Różnica między firmami, które formalnie wdrożyły AI, a rzeczywistym wykorzystaniem przez pracowników, wynika z wielu przyczyn – jedną z nich jest po prostu to, że dostęp do tych narzędzi ma tylko wybrana część zespołu. Z drugiej strony zdarzają się sytuacje, gdzie teoretycznie dostęp do AI jest szeroki, ale brakuje odpowiednich szkoleń i motywacji ze strony pracodawców – wyjaśnia Andrzej Gałkowski.
Korzystamy z AI pomimo braku zaufania
To kształtuje się na poziomie zaledwie 41 procent, gdy średnie zaufanie do AI na świecie wynosi 46 procent. Co więcej 55 procent pracujących respondentów z Polski ukrywa fakt korzystania ze sztucznej inteligencji w swojej pracy. Co więcej, co trzeci badany zgadza się ze stwierdzeniem, że AI prowadzi do zwiększenia jego obciążenia obowiązkami.

Te wyniki pokazują jak bardzo złożony i wielowątkowy jest temat korzystania z AI w pracy, ale też w życiu prywatnym. Na dodatkowe aspekty zwraca uwagę Leszek Ortyński, dyrektor, lider ds. AI i data science, KPMG w Polsce.
- Stosunkowo wysoki poziom akceptacji w Polsce może świadczyć o otwartości społeczeństwa na nowe technologie oraz rosnącym zaufaniu do ich praktycznych zastosowań. Jednocześnie pokazuje to, że postawy wobec AI nie są determinowane wyłącznie poziomem rozwoju gospodarczego, lecz także lokalnym kontekstem – w tym dostępnością narzędzi, sposobem ich wdrażania oraz obecnością debaty publicznej wokół sztucznej inteligencji. Nie można lekceważyć wpływu presji na korzystanie z narzędzi AI – prawie połowa (48 procent) pracowników obawia się, że pozostaną w tyle, jeśli nie będą korzystać ze sztucznej inteligencji – zauważa Leszek Ortyński.
Umiemy korzystać z AI czy nie?
Część z badanych Polaków, 60 procent, uważa, że potrafi posługiwać się AI. Jednocześnie w tej samej grupie 46 procent ocenia swoje kompetencje w tym zakresie jako niskie. Jeśli zestawimy to z niskim, bo wynoszącym zaledwie 29 procent, poziomem przeszkolenia w zakresie korzystania z AI, to pojawia nam się obraz Polaków, którzy tak na dobrą sprawę dopiero zaczynają uczyć się nowej technologii.
Mimo to 70 procent z nich jest przekonana, że potrafi rozpoznać treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję.
- Użytkownicy korzystają z AI głównie w oparciu o własną intuicję i podstawową znajomość technologii, bez głębszego zrozumienia jej zasad działania czy ograniczeń. Mimo że sztuczna inteligencja jest coraz powszechniej wykorzystywana, rzeczywisty poziom kompetencji użytkowników wciąż pozostaje zróżnicowany – zarówno w Polsce, jak i w skali światowej. To wyraźny sygnał dla pracodawców, instytucji edukacyjnych i regulatorów o potrzebie inwestowania w edukację cyfrową – wskazuje Andrzej Gałkowski.
Co ciekawe respondenci badania w Polsce mniej niż pokazuje średnia globalna obawiają się, że AI zabierze więcej miejsc pracy niż stworzy czy zastąpi pracowników z ich branży.

Warto jeszcze wspomnieć o tym jakich narzędzi AI używają respondenci badania z Polski. Na pierwszym miejscu, z wynikiem 70 procent, są narzędzia AI ogólnego przeznaczenia takie jak na przykład ChatGPT. 49 procent używa głosowych asystentów AI, a 25 procent generatorów dźwięku, grafik czy wideo. Specjalistyczne, dedykowane narzędzia ze sztuczną inteligencją są wykorzystywane przez maksymalni 16 procent badanych.
Pomimo, że nie odstajemy znacząco od średniej globalnej, a w niektórych aspektach jesteśmy wręcz ponad nią, to ciągle przed polskimi firmami, organizacjami jak i samymi pracownikami wiele pracy związanej z lepszym zrozumieniem narzędzi i technologii AI.
Te artykuły o sztucznej inteligencji również mogą Ci się spodobać:
Co łączy AI i rodziców? Nie potrafią gotować z nastolatkami - badania na temat tego czy AI potrafi rozszyfrować język, którym operują młodsze pokolenia. Wyniki zaskakują!
Pokolenie Z i reklamy z AI to złe połączenie - czy reklamy z wykorzystaniem AI to dobry pomysł, aby dotrzeć do młodego pokolenia? Mamy odpowiedź w badaniach
AI: przyjaciel, który może cię zdradzić - prywatność naszych rozmów z asystentami AI nie istnieje. Uważaj o co pytasz sztuczną inteligencję
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badanie-zrozumienia-pokolenia-z-alfa-przez-chatgtp-cloude-gemini-oraz-rodzicow
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badanie-zrozumienia-pokolenia-z-alfa-przez-chatgtp-cloude-gemini-oraz-rodzicow
Dołącz do dyskusji: Tak Polacy korzystają z AI. Wyniki lepsze niż średnia na świecie
Większość AI (w szczególności te darmowe!) uczy się na naszych danych.