SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Pokazano nowe dane, jak AI od Google zabiera ruch wydawcom. "Najgorsze tygodnie były brutalne"

To już kolejne dane, które pokazują, jak streszczenia AI w Google wpływają na ruch wydawców mediów. Właściciele z USA i Wielkiej Brytanii twierdzą jednoznacznie, że sztuczna inteligencja od Google szkodzi ruchowi na stronie. 

Unsplash Unsplash

Google po raz pierwszy uruchomił AI Overview na szczycie wyników wyszukiwania w USA w połowie 2024 roku. Około rok później wdrożył nowy tryb AI, który znajduje się w oddzielnej zakładce i odpowiada na pytania użytkowników w stylu chatbota. W połowie 2025 roku omówienia pojawiły się także w Google Discover, choć na razie tylko testowo w USA. Nie brak głosów, że to kolejny cios w wydawców mediów. 

Wydawcy z USA i Wielkiej Brytanii odnotowali spadek ruchu w ujęciu rok do roku. Winnym temu ma być sztuczna inteligencja od Google i jej omówienia pojawiające się w wynikach wyszukiwania. 

Czytaj także: Czarne chmury nad wydawcami. Google wprowadza podsumowania AI także w Discoverze

Nowe dane pochodzą z ankiety przeprowadzanej przez amerykańskie stowarzyszenie handlowe Digital Content Next (DCN) wśród jego członków, zdefiniowanych zarówno jako wydawcy wiadomości, jak i “nie-wiadomości”. Publikuje je branżowy magazyn Press Gazette. Zostało nimi objęte anonimowo 19 firm. Wiadomo, że chodzi o główne krajowe redakcje i globalne marki rozrywkowe. 

Z ankiety wynika, że wiodący wydawcy z USA mają średni spadek ruchu z Google o 10 procent w maju i czerwcu w porównaniu z 2024 rokiem. 

DCN twierdzi, że średni spadek liczby skierowań ruchu rok do roku z wyszukiwań wśród 19 wydawców był o 10 procent niższy, ale wyższy dla wydawców “nie-newsowych” o 14 procent. W tym czasie liczba wyszukiwań odnoszących się do marek prasowych spadła o 7 procent.

Może cię zainteresować: Tak streszczenia AI w Google zabierają ruch wydawcom. Liczby mówią wiele

Dyrektor generalny DCN Jason Kint napisał na blogu z nowymi danymi: “Najgorsze tygodnie były brutalne: marki informacyjne spadły o 16 procent w tygodniu od 26 maja, marki ”nie-informacyjne" spadły o 17 procent w tygodniu pod koniec czerwca. Spadki mają duże znaczenie dla wydawców, ponieważ 78 procent przychodów cyfrowych dla członków DCN nadal pochodzi z reklamy. 

Podobne wnioski płyną z Wielkiej Brytanii. Stowarzyszenie Profesjonalnych Wydawców (PPA) powołało się w ostatnich dniach na jedną ze swoich publikacji, z której wynika, iż magazyn lifestylowy co prawda nadal plasuje się na pierwszej stronie w Google dla zapytania “jak pozbyć się” określonego owada, ale jego współczynnik klikalności spadł z 5,1 procent do 0,6 procent w ciągu ostatniego roku. Z kolei wydawca motoryzacyjny odnotował 25-procentowy spadek ruchu dla artykułów w wyszukiwaniu organicznym, pomimo 7-procentowego wzrostu widoczności wyszukiwania. 

Zobacz także: Giganci wiadomości zwiększają przychody mimo zawirowań z AI w Google

Raport Enders Analysis dotyczący danych Sistrix (oprogramowanie i narzędzie SEO, które pomaga firmom i specjalistom SEO w analizie widoczności w wyszukiwarkach, zwłaszcza w Google) dla brytyjskich tytułów “Financial Times”, “The Telegraph”, “Daily Mail”, “The Sun”, “Mirror” i The Guardian znalazł "pewną korelację" w spadku w zakresie widoczności wyników wyszukiwania do 80 procent w porównaniu z 2019 r., Wraz z uruchomieniem AI Overviews.

Czytaj też: "Apokalipsa". Nowe dane o wpływie AI na ruch z wyszukiwarki

Informowaliśmy ostatnio w Wirtualnemedia.pl, że Pew Research Center odkryło, iż użytkownicy Google, którzy widzą podsumowanie sztucznej inteligencji na górze swoich wyników wyszukiwania, klikają na inną stronę niemal dwa razy rzadziej (8 proc.) w porównaniu do tych, którym nie pokazano omówienia AI (15 proc).

Google w odpowiedzi przekazał, że ostatnie dane łączące spadek liczby wyszukiwań przypisywane AI Overviews są “często oparte na wadliwych metodologiach, odizolowanych przykładach lub zmianach ruchu, które miały miejsce przed wdrożeniem funkcji AI w wyszukiwaniu”.

Zobacz także: Google: ruch na stronach mimo rozwiązań AI "jest stabilny"
 

Dołącz do dyskusji: Pokazano nowe dane, jak AI od Google zabiera ruch wydawcom. "Najgorsze tygodnie były brutalne"

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
colesław
Klasyczne wybiórcze prezentowanie danych, istniejące i publikowane w ostatnim czasie badania pokazujące względną stałość ruchu z Google dla wydawców oczywiście na newsa się nie nadają...
0 0
odpowiedź