Debata prezydencka widnuje w mediach głównych kandydatów
W przedostatnim tygodniu kwietnia zainteresowanie wyborami prezydenckimi wróciło do poziomu sprzed wielkanocnych debat w Końskich – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów i Demagoga. W social mediach gwiazdą tygodnia był Sławomir Mentzen, którego własne kanały wygenerowały największe wyświetlenia i interakcje (832 tys. polubień, komentarzy i udostępnień). Wciąż jednak najbardziej widoczny medialnie jest Rafał Trzaskowski.

W kampanijnym tygodniu 21–27 kwietnia Rafał Trzaskowski pozostaje najbardziej medialnym kandydatem, osiągając 455 milionów potencjalnych kontaktów z przekazem – oznacza to, że statystyczna osoba powyżej 15 roku życia mogła się spotkać z informacjami na jego temat ponad 14 razy – analizuje IMM i Demagog.
Zobacz: Wywiad z Kanału Zero w Republice. Stanowski spełnił prośbę stacji
Jak wskazują eksperci, wysoka widoczność kandydata KO to m.in. zasługa wiecu w Poznaniu i przemawiającego na nim ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego, który zakończył swoje przemówienie hasłem kampanii Trzaskowskiego: "Cała Polska naprzód!".
Na drugie miejsce awansował Szymon Hołownia, który zdobył 353 mln potencjalnych kontaktów – widoczność marszałka Sejmu wzrosła głównie przez zdjęcie ze smartfonem podczas ceremonii pogrzebu papieża Franciszka.
Szczególnie w przypadku trzech najbardziej medialnych kandydatów (Trzaskowskiego, Hołowni i Nawrockiego) zasięgi medialne znacząco wzrosły po Wielkanocy. Spadły jednak znowu w sobotę, w dniu żałoby narodowej. Kolejnego dnia można było zauważyć duży wzrost zainteresowania Trzaskowskim i Nawrockim, którzy zorganizowali wtedy duże wydarzenia w Poznaniu i w Łodzi.
Zobacz: Większe zainteresowanie Trzaskowskim i Nawrockim. To zasługa debat telewizyjnych
Mentzen wygrywa w social mediach
Sławomir Mentzen znalazł się z powrotem na pierwszym miejscu pod względem wyświetleń wpisów, opublikowanych w jego własnych kanałach w dniach 21–27 kwietnia. Wyprzedził pod tym względem 2,5-krotnie Magdalenę Biejat z Nowej Lewicy.
Wpisy Sławomira Mentzena cieszyły się też największą liczbą interakcji (832 tys. polubień, komentarzy i udostępnień). Za ten wynik odpowiadają przede wszystkim angażujące posty na TikToku i Instagramie – analizuje IMM i Demagog.
Wśród dziesięciu publikacji z kanałów własnych kandydatów, które zdobyły największe zasięgi, siedem pochodziło z TikToka. Do tej pory ponad 1,5 mln wyświetleń zdobyło ironiczne nagranie Sławomira Mentzena, w którym polityk wyśmiewa, jak działa lotnisko w Radomiu.
Magdalena Biejat, konkurująca na TikToku z Mentzenem, zdobyła tam 1 mln wyświetleń filmu, w którym wskazywała na przekonania Jacka Hogi, doradcy Sławomira Mentzena, na temat kobiet. Podobną liczbę wyświetleń na TikToku zdobył też film Karola Nawrockiego, w którym bawi się piłką z dziećmi spotkanymi w Szczecinku.
Badanie obejmuje analizę medialności kandydatów (w prasie, w radiu, w telewizji, na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych) oraz aktywności w ich własnych kanałach w mediach społecznościowych w okresie od 21 do 27 kwietnia 2025 roku. Dane dotyczące obecności medialnej kandydatów pozyskano w ramach monitoringu prowadzonego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM), na podstawie zasięgów wszystkich treści medialnych, rozumianego jako liczba potencjalnych kontaktów z przekazem.
Dołącz do dyskusji: Debata prezydencka widnuje w mediach głównych kandydatów