SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Czarne chmury nad wydawcami. Google wprowadza podsumowania AI także w Discoverze

Google coraz mocniej stawia na pokazywanie w swojej wyszukiwarce podsumowań przetworzonych przez AI treści wydawców. Teraz taka opcja pojawiła się oficjalnie w Google Discover, na razie tylko w USA. 

Fot. unsplash Fot. unsplash

Funkcjonalność AI Overviews – czyli krótkie odpowiedzi na hasła wpisywane przez użytkowników, z informacjami zebranymi przez sztuczną inteligencję z różnych źródeł w internecie – pojawiła się w wyszukiwarce Google w maju 2024 roku. W Polsce wprowadzono ją pod koniec marca br.

Jak już informowaliśmy, od ponad miesiąca AI Overviews jest też testowane w ramach Google Discover.

Teraz koncern z Mountain View potwierdził w rozmowie z serwisem Techcrunch, że to nie są testy, ale już faktyczne wdrożenie rozwiązania na stałe. Na razie jest ono dostępne w USA, w aplikacjach Google na Androida i iOS.

W aplikacji mobilnej Google przy linkach do serwisów wydawców zaczęły być wyświetlane nie tytuły i nagłówki, tylko kilkuzdaniowe streszczenia poszczególnych artykułów. Dodano przy tym komunikat: „Wytworzone z użyciem AI, które może popełniać błędy”.

Dopiero pod takim streszczeniem i zdjęciem pokazywany jest tytuł linkujący do tekstu w serwisie wydawcy.

 

Streszczenia są wyświetlane przede wszystkim przy najważniejszych tekstach dotyczących sportu i rozrywki. Koncern podkreśla, że ułatwia to internautom wybranie, które artykuły chcą przeczytać w całości.

To o tyle istotne, że w dobie spadających odsłon od Google, Discover był tym źródłem, które wciaż dawało ich bardzo dużo, choć na niejasnych do końca zasadach. 

Przez AI Overviews wydawcy tracą ruch

Po wprowadzeniu AI Overviews wydawcy internetowi w wielu krajach zanotowali znaczące spadki ruchu z Google'a w swoich serwisach. Według analizy singapurskiej platformy Ahrefs obecność stron w wynikach wyszukiwania AI Overviews wiązała się ze średnim współczynnikiem klikalności (CTR) niższym o 34,5 proc. w porównaniu do stron z podobnymi słowami kluczowymi, które znalazły się w wyszukiwarce Google bez AI Overviews.

Spore spadki zanotowali też wydawcy z USA. Według danych firmy Similarweb ruch z organicznych wyszukiwań na stronach HuffPost spadł o ponad połowę w ciągu ostatnich trzech lat. W serwisach "The New York Times" udział odwiedzin z wyszukiwania organicznego spadł z 44 proc. w kwietniu 2022 roku do 36,5 proc. w kwietniu 2025 roku, a „The Wall Street Journal” zaliczył w tym okresie spadek z 29 proc. do 24 proc.

CZYTAJ TEŻ: Nie tylko wydawcy. Marki również stracą przez AI od Google

W Polsce tylko część czołowych wydawców internetowych chce dyskutować o tym zjawisku. – To kolejny przykład wykorzystywania przez big techy rozwoju technologicznego do osłabiania pozycji ekonomicznej wydawców. Pogłębiającą się pauperyzację mediów można zatrzymać tylko w jeden sposób – jednocząc się we współpracy – stwierdził na kofnerencji Impact Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.

Dołącz do dyskusji: Czarne chmury nad wydawcami. Google wprowadza podsumowania AI także w Discoverze

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Haha
Bardzo dobrze , ja tez już mam w chrome i korzystam. Nie musze wchodzić na śmieciowe strony "wydawców" zaśmiecajacych internet i przekopywac się przez tony clickabjtu. Brawo google, oczyszczamy internet.
16 10
odpowiedź
User
Joanna
Bardzo dobrze , ja tez już mam w chrome i korzystam. Nie musze wchodzić na śmieciowe strony "wydawców" zaśmiecajacych internet i przekopywac się przez tony clickabjtu. Brawo google, oczyszczamy internet.


Do nich, czyli "wydawców", już dotarło że ich strony niedługo nie będą potrzebne i nikt tam nie będzie zaglądał. Wszytsko będzie podsumowywać AI i to będzie dl aużytkownika widoczne z poziomu wyszukiwarki, bez będnego klikania.
10 3
odpowiedź
User
Julka z Wawy
Kiedy ta opcja zostanie wdrożona w Polsce?
5 1
odpowiedź