Ludzie zmęczeni liczbą subskrypcji wideo. Uważają, że płacą za dużo
Subskrybenci platform z wideo na żądanie coraz bardziej przytłoczeni liczbą subskrypcji. – 42 proc. użytkowników serwisów streamingowych uważa, że wydaje za dużo na opłaty abonamentowe – wynika z badania Global Streaming Study 2025, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Simon-Kucher.

Jak informuje advanced-television.com, badanie przeprowadzono wśród 12 tysięcy subskrybentów z 11 krajów. Analitycy zauważają zmęczenie modelem subskrypcyjnym. 35 proc. badanych deklaruje, że zamierza zrezygnować co najmniej z jednej tego typu usługi w ciągu roku. Niemal połowa (48 proc.) zmieniłoby zdanie, gdyby pojawił się tańszy plan z reklamami.
Choć streaming osłabił popularność telewizji linearnej, to treści na żywo wracają do łask. 30 proc. badanych uważa, że transmisje na żywo - od sportu do koncertów, innych wydarzeń kulturalnych czy kanałów informacyjnych - są bardzo atrakcyjne. Taką odpowiedź zaznaczyło w badaniu wielu młodych odbiorców.
Media społecznościowe zagrożeniem dla streamingu
Rozwiązaniem dla serwisów streamingowych może być szersza dostępność pakietów agregujących różne usługi. Już 51 proc. abonentów na świecie wybiera takie rozwiązania, między innymi za pośrednictwem dostawców usług telekomunikacyjnych czy płatnej telewizji. W Polsce jest to szczególnie popularny model, o czym informowaliśmy kilka miesięcy temu.
Nadal brakuje agregacji kanałów linearnych w streamingu. Na przykład w Polsce, aby oglądać wszystkie kanały informacyjne, trzeba wykupywać co najmniej dwa serwisy streamingowe. Na przykład Canal+ i Polsat Box Go albo Pilot WP i Polsat Box Go. Brakuje rozwiązań, które na jednej liście kanałów, umieszczałyby stacje ze wszystkich aplikacji.
Z badania Simon Kucher wynika, że coraz większym zagrożeniem dla serwisów streamingowych są media społecznościowe. 37 proc. użytkowników twierdzi, że platformy typu TikTok, Instagram, YouTube pochłaniają czas, który wcześniej spędzali w serwisach streamingowych, takich jak Netflix.
W Hiszpanii i Szwecji odsetek ten wzrósł z 29 proc. w 2024 roku do 36 proc. w 2025 roku. W Indiach to aż 72 proc., a w Singapurze 56 proc. Trend jest szczególnie widoczny wśród odbiorców poniżej czterdziestego roku życia. Na YouTube za darmo można oglądać na przykład materiały podróżników. Nie potrzeba do tego wykupywania płatnej subskrypcji. Platforma jest od miesięcy liderem w badaniu The Gauge Nielsena.
Popularność streamingu osłabiają coraz wyższe opłaty. Jesienią informowaliśmy, że o ponad 800 zł więcej w skali roku muszą płacić Polacy, którzy chcą mieć dostęp do wiodących serwisów streamingowych z filmami, serialami, sportem i kanałami telewizyjnymi w jakości 4K. Z analizy portalu Wirtualnemedia.pl wynikało, że wówczas miesięczny koszt takich subskrypcji wynosił 496,95 zł, a roczny 5 963,4 zł.
Opłaty wzrosły, bo na podwyżkę cen pakietów zdecydował się Netflix. Platformy, takie jak Disney+, SkyShowtime, Max wprowadziły dodatkowe, droższe pakiety z treściami 4K. Ponadto doszło do zmian na rynku praw sportowych. Canal+ podniósł cenę głównego pakietu po pozyskaniu praw do Ligi Mistrzów UEFA i gal KSW.
Dołącz do dyskusji: Ludzie zmęczeni liczbą subskrypcji wideo. Uważają, że płacą za dużo