SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Burda Media Polska zarobiła więcej z reklam i e-commerce. Wyzwania w internecie

W 2024 roku wydawnictwo Burda Media Polska wypracowało wzrost przychodów o 5 proc., zwiększyły się m.in. jego wpływy z reklam. Zmalał natomiast zysk firmy. – Biorąc pod uwagę jak bardzo wymagający był to rok dla wszystkich wydawców w Polsce i na świecie, jesteśmy zadowoleni z wyników finansowych – podkreśla jej szef Maciej Klepacki.

fot. Burda Photo Studio fot. Burda Photo Studio

Grupa kapitałowa Burda Media Polska w 2024 roku wypracowała 370,31 mln zł, co wobec 352,76 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 5 proc. Jej wpływy ze sprzedaży produktów zwiększyły się rok do roku ze 131,17 do 132,69 mln.

Ten segment obejmuje przede wszystkim biznes mediowy firmy, czyli magazyny „Elle”, „Elle Decoration”, „Glamour”, „National Geographic Polska”, „National Geographic Traveler” i „Viva!” oraz serwisy internetowe Elle.pl, Glamour.pl, National-geographic.pl, Wizaz.pl, Polki.pl, Kobieta.pl, Mamotoja.pl, Party.pl, Viva.pl i Niania.pl. Przychody reklamowe wydawnictwa wzrosły r/r z 92,41 do 98,12 mln zł.

CZYTAJ TEŻ: Imperium lifestyle'u. Prezes Burdy: W mediach nie wytrzymasz długo, jeśli traktujesz je jak zwykłą pracę

Na wyniki zeszłego roku należy patrzeć przez pryzmat tego, że od dobrych kilkunastu miesięcy branża internetowa mierzy się z wyzwaniami w obszarze pozyskania ruchu internetowego, które powiązane są wprost z największymi big techami i ich decyzjami. W 2024 roku wyszliśmy z tego obronną ręką, gdyż działalność w tym obszarze to tylko jeden z naszych obszarów działalności w segmencie mediowym – podkreślił w komunikacie prasowym Maciej Klepacki, CEO Burda Media Polska.

– Porównując przychody i zyski tylko z tego obszaru do 2023 roku były one nieznacznie mniejsze co oznaczało zwiększone oczekiwania wobec wszystkich pozostałych obszarów działalności grupy w Polsce, tj. segmentów: e-commerce, marketplace, magazynów czy też dystrybucji, które z założenia charakteryzują się niższą rentownością niż segment digital – dodał.

Natomiast wpływy firmy ze sprzedaży towarów i materiałów poszły w górę z 222,54 do 237,63 mln zł. Wydawnictwo zajmuje się też dystrybucją kolekcji, m.in. oferty RBA i Topps, na czele „Champion’s League” i „Nations League” na licencji UEFA. Od kilku lat należy też do niego 60 proc. spółki Shoko zarządzającej drogerią internetową Cocolita.pl.

Spółka Shoko w ub.r. zwiększyła przychody ze 115,65 do 122,99 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych ze 107,5 do 117,62 mln jej zysk sprzedażowy brutto zmalał z 8,15 do 5,36 mln, a zysk netto – z 7,18 do 5,11 mln.

Koszty Burda Media Polska w górę o ponad 7 proc.

Wydatki operacyjne grupy Burda Media Polska wzrosły mocniej od przychodów: o 7,2 proc. do 117,62 mln zł, z czego wartość sprzedanych towarów – z 75,41 do 81,19 mln.

Koszty usług obcych zwiększyły się zaś z 15,61 do 28,76 mln zł, wynagrodzeń – z 4,4 do 5,49 mln, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych – z 621,9 do 659,2 tys. W ub.r. firma zatrudniała na etacie średnio 334 osoby, o 10 mniej niż przed rokiem.

CZYTAJ TEŻ: Duże zmiany w dziale reklamy Burda Media Polska. Po 20 lat odchodzi Michał Helman

Na poziomie EBITDA zysk firmy zmalał z 22,9 do 18,3 mln zł, na operacyjnym – z 8,17 do 5,43 mln, a w ujęciu netto – z 7,18 do 5,11 mln.

– Biorąc pod uwagę jak bardzo wymagający był to rok dla wszystkich wydawców w Polsce i na świecie jesteśmy zadowoleni z osiągniętych w 2024 roku wyników finansowych. Zarówno jako grupa Burda jak i spółka główna Burda Media Polska zanotowaliśmy wzrost przychodów i wypracowaliśmy solidne dwucyfrowe zyski – podkreślił Maciej Klepacki.

W poniższych grafikach bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

W ujęciu jednostkowym przychody Burda Media Polska zwiększyły się w ub.r. o 4,5 proc. do 249,15 mln zł. Wpływy ze sprzedaży towarów poszły w górę ze 110,73 do 118,77 mln zł, z usług reklamowych – z 89,95 do 95,84 mln zł, te z wyrobów zmalały z 23,62 do 18,42 ml, a ze sprzedaży określonej jako pozostała wzrosły z 15,14 do 16,13 mln.

Koszty operacyjne spółki zwiększyły się z 228,9 do 243,49 mln zł, z czego wartość sprzedanych towarów – ze 103,57 do 110,85 mln, wydatki na usługi obce – z 66,07 do 72,18 mln, a na wynagrodzenia – z 38,23 do 39,99 mln.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wyniki za 2024 rok pokazują kolejny dobry rok na poziomie wyników finansowych naszej głównej spółki w Polsce, która odpowiada za operacje Burdy na rynku mediowym. W minionym roku na super trudnym rynku, zarówno w obszarze digital, jak i w segmencie prasowym osiągnęliśmy wzrost przychodów, aktywnie inwestowaliśmy w obszar technologii, uruchomiliśmy nowe projekty biznesowe jak Video Hub i co najważniejsze zrealizowaliśmy wszystkie przyjęte założenia biznesowe – opisuje Maciej Klepacki.

Bez dywidendy dla właściciela

Jednostkowy zysk EBITDA wydawnictwa zmalał z 14,6 do 12,8 mln zł, zysk operacyjny – z 10,54 do 9,22 mln, a ponieważ kwota podatku dochodowego podskoczyła z 14,8 tys. do 2,05 mln zysk netto spadł z 12,16 do 9,92 mln.

Burda International Holding jako jedyny udziałowiec spółki zdecydowała, że zysk netto z ub.r. w całości zostanie przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat. Owe niepokryte jeszcze straty zmniejszyły się r/r z 38,21 do 26,06 mln zł. Kapitały własne spółki wynosiły zaś 94,72 mln.

Dołącz do dyskusji: Burda Media Polska zarobiła więcej z reklam i e-commerce. Wyzwania w internecie

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Szkoda tych wydawnictw
Od lat ta sama gadka - to był bardzo trudny rok. No to skoro od lat macie takie trudne lata to może czas zmienić branżę? Bo to chyba nie jest robota dla was...
1 1
odpowiedź
User
Donald Tusk Wielki
Mówiłem, że niemieckie firmy będą miały dobrze. Uśmiechnijcie się.
1 4
odpowiedź
User
Prośba
Mówiłem, że niemieckie firmy będą miały dobrze. Uśmiechnijcie się.


Przestań zasrywać ten branżowy portal swoimi politycznymi wypocinami. Nie masz co robić na emeryturze?
4 0
odpowiedź