W Cyfrowym Polsacie prąd goni smartfony. Abonenci płacą więcej
Grupa Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale wypracowała wzrost przychodów o prawie 4 proc., a średnie rachunki płacone przez klientów detalicznych ofert abonamentowych – o 4,3 proc. Wpływy ze sprzedaży prądu poszły w górę o ponad jedną piątą i były już tylko o 30 proc. niższe od tych ze sprzedaży urządzeń dla użytkowników. Zysk netto zmalał m.in. wskutek wyższych kosztów obsługi zadłużenia.

W drugim kwartale 2025 roku przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat wyniosły 3,59 mld zł, o 3,9 proc. więcej niż przed rokiem. Procentowo najmocniej poszły w górę w dwóch obszarach.
Wpływy sklasyfikowane jako pozostałe zwiększyły się rok do roku o 48,5 proc. do 207,7 mln zł. Firma wyliczyła w sprawozdaniu, że to efekt zaksięgowania przychodów ze sprzedaży autobusów wodorowych (rok wcześniej nie zrealizowano takiej sprzedaży) oraz wyższych wpływów ze sprzedaży gazu i mieszkań (za tę ostatnią kategorię odpowiadają spółki zależne z grupy Port Praski).
CZYTAJ TEŻ: Następca Solorza w Cyfrowym Polsacie reaguje na list. „Nie ma żadnego znaczenia”
Przychody ze sprzedaży energii poszły zaś w górę o 21,6 proc. do 302,8 mln zł. Te ze sprzedaży prądu wyprodukowanego przez spółki zależne holdingu podskoczyły o 120 proc. do 158 mln („motorem wzrostu był przede wszystkim wyższy wolumen wyprodukowanej energii z wiatru, wynikający z rozbudowy zainstalowanych mocy w farmach wiatrowych” – wskazano w raporcie), a te z obrotu prądem zmalały o 20,8 proc. do 127,7 mln.
– Produkcja zielonej energii z naszych OZE wzrosła w II kwartale i I półroczu o ponad 40 proc. Wkrótce nasze moce zainstalowane w wietrze podwoi nasza najnowsza i największa farma w Drzeżewie o mocy 139 MW. Prace budowlane dobiegają końca. Zainstalowane są wszystkie 63 turbiny, a 51 produkuje już testowo prąd – opisał w komunikacie prasowym Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie.
– Segment ten zauważalnie wspiera wyniki finansowe Grupy – w I półroczu przyniósł 123 mln zł EBITDA. Nowa farma, której pełne komercyjne uruchomienie planowane jest na IV kw., przełoży się na wzmocnienie EBITDA w kolejnych okresach – zauważył.
Mniej ze smartfonów, w górę telekomunikacja i reklamy
Za to wpływy grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży sprzętu, czyli urządzeń takich jak smartfony, tablety czy dekodery kupowanych przez klientów detalicznych, poszły w dół r/r o 9,5 proc. do 391,5 mln zł. To skutek niższego wolumenu sprzedaży, a nie cen.
Stabilne są natomiast dwa największe źródła przychodów holdingu. Wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych zwiększyły się o 1,5 proc. do 1,811 mld zł. Firma wskazała, że to efekt „przede wszystkim z bardzo dobrej sprzedaży usług telekomunikacyjnych do indywidualnych klientów kontraktowych i klientów B2B oraz skutecznej realizacji sprzedaży usług łączonych”.
Natomiast przychody hurtowe wzrosły r/r o 3,4 proc. do 877,1 mln zł. Zwiększyły się wpływy z roamingu oraz reklam i sponsoringu, natomiast zmalały te od operatorów kablowo-satelitarnych.
CZYTAJ TEŻ: Cyfrowy Polsat pożycza prawie miliard na farmę wiatrową. „Pełne wsparcie Zygmunta Solorza”

Maleje sprzedaż płatnej tv, abonenci płacą
Na koniec czerwca 2025 roku grupa Cyfrowy Polsat w segmencie detalicznym świadczyła 13,279 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowym, o 1,5 proc. więcej niż przed rokiem. W przypadku płatnej telewizji firma od kilku kwartałów notuje spadki: w zeszłym liczba RGU zmalała r/r o 3,7 proc. do 4,75 mln.
– Głównym powodem spadku pozostaje mniejsza liczba świadczonych usług telewizji satelitarnej, co jest częściowo kompensowane rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT) – opisano w sprawozdaniu.
CZYTAJ TEŻ: To największa spółka w imperium Solorza. Ile zarobił operator Plusa?
Natomiast liczba usług telefonii zwiększyła się r/r o 3,3 proc. do 6,53 mln, a internetu – o 7,9 proc. do 2,18 mln. Dzięki temu łączna liczba abonentów detalicznych zmalała tylko o 1,1 proc. do 5,69 mln.
Na każdego klienta abonamentowego przypadało średnio 2,33 usługi (o 0,06 więcej niż rok wcześniej), zaś wskaźnik rezygnacji zmniejszył się r/r z 7,5 do 7,1 proc. Zwiększyła się zaś przeciętna wysokość rachunku od abonenta: o 4,3 proc. do 78,4 zł.
– Konsekwentnie realizujemy naszą strategię multiplay. Wprowadziliśmy nowe, niezwykle proste i elastyczne zasady łączenia naszych usług, aby jeszcze silniej skoncentrować się na wzroście ARPU – podkreślił Maciej Stec.
Inaczej jest w segmencie prepaidowym, gdzie grupa Cyfrowy Polsat sprzedaje prawie wyłącznie telefonię mobilną. Liczba jednostkowych usług poszła w dół r/r o 8,9 proc. do 2,38 mln, za średni przychód miesięczny od użytkownika – o 1,7 proc. do 17,7 zł.
W obszarze klientów biznesowych, w którym działa przede wszystkim Netia ze swoimi spółkami zależnymi, liczba użytkowników nieznacznie zmalała (o 0,7 proc. do 68 tys.), natomiast przeciętne wpływy od każdego wzrosły o 4 proc. do 1 545 zł.

Wydatki operacyjne grupy Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale wyniosły 3,18 mld zł, o 3,1 proc. więcej niż przed rokiem. Natomiast bilans pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych poszedł w dół r/r z 27,5 do -23,3 mln.
To przełożyło się na spadek zyskowności. Na poziomie skorygowanej EBITDA zysk zmalał z 843,9 do 823,8 mln zł, a marża – z 24,4 do 22,9 proc.
Cyfrowy Polsat bez akcji Asseco Poland
Rentowność netto grupy Cyfrowy Polsat pogorszyło zaś pogłębienie się ujemnego bilansu przychodów i kosztów finansowych z -182,9 do -236,1 mln zł. Co prawda firma po kolejnych obniżkach stóp procentowych płaci niższe niż przed rokiem odsetki od wielomiliardowego zadłużenia.
CZYTAJ TEŻ: Za to żona i współpracownik Zygmunta Solorza zarobili miliony. Cyfrowy Polsat odpowiada
Jednak na minus zadziałały zmiany kursów walut dotyczące części kredytu terminowego rozliczanej w euro. Ponadto holding nie odczuł już efektów posiadania akcji Asseco Poland (pozytywnego wpływy wyceny do wartości rynkowej ani dywidendy), ponieważ sprzedał je w styczniu br. za nieco ponad 700 mln zł, dzięki czemu mógł przedterminowo spłacić część długu.
W konsekwencji kwartalny zysk netto grupy Cyfrowy Polsat spadł ze 175,5 do 113 mln zł. – To był bardzo dobry kwartał dla naszej Grupy. We wszystkich obszarach konsekwentnie realizujemy założenia Strategii 2023+. Uprościliśmy ofertę multiplay, sukcesywnie budujemy wartość klienta, a nasze przychody wzrosły – podkreślił Andrzej Abramczuk, od drugiej połowy lipca br. prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, od kilku lat pełniący taką funkcję w Netii.
– Dzięki bardzo dobrej ramówce Polsatu i udanym inwestycjom w prawa sportowe rosną nasze udziały w oglądalności i przychody reklamowe. Pozostajemy nr 1 wśród wydawców online. Kończymy budowę największej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW, a uzyskane ostatnio finansowanie projektowe na jej realizację świadczy o pozytywnej ocenie naszej długoterminowej strategii przez instytucje finansowe – dodał.

Półroczny zysk 160 mln zł w dół
W całym pierwszym półroczu przychody sprzedażowe grupy Cyfrowy Polsat zwiększyły się r/r o 3,8 proc. do 7,12 mld zł, a koszty operacyjne – o 1,4 proc. do 6,29 mld.
Bilans pozostałych wpływów i kosztów poszedł w dół ze 181,5 do - 37,1 mln zł, a ujemny wynik z wpływów i kosztów finansowych pogłębił się z -365 do -523,9 mln.
Na poziomie skorygowanej EBITDA (czyli bez wpływu m.in. sprzedaży przed rokiem pakietu adresów IPv4 za 185 mln zł) zysk zwiększył się z 1,62 do 1,63 mld zł, a marża zmalałą z 23,6 do 22,9 proc.
Natomiast zysk operacyjny poszedł w dół z 848,7 do 794,6 mln zł, a zysk netto – z 359,8 do 199,7 mln.

Przez minione 12 miesięcy akcje Cyfrowego Polsatu zdrożały o 15,6 proc., a od początku stycznia br. – o 6,1 proc. Przy kursie w wysokości równych 15 zł na koniec środowej sesji giełdowej kapitalizacja firmy wynosiła 9,59 mld zł.

Dołącz do dyskusji: W Cyfrowym Polsacie prąd goni smartfony. Abonenci płacą więcej