12 milionów dolarów za Roberta Kubicę
Cena wywoławcza za prawa do pokazywania Formuły 1 przez najbliższe trzy lata to 12 milionów dolarów. Do walki stają TVP, Polsat i TVN.
- Wszystko rozstrzygnie się między 15 a 30 listopada. Licytacja będzie bardzo ostra, a 4 miliony za sezon to wcale nie jest wygórowana stawka - zapowiada dla "Rzeczpospolitej" Marian Kmita, szef sportu w Polsacie. Ta stacja będzie miała prawo pierwokupu, bo Polsat i TV 4, która dotychczas transmitowała wyścigi, należą do tej samej grupy medialnej. Wszystkie prawa telewizyjne i marketingowe do Formuły 1 są własnością szarej eminencji tego sportu Berniego Ecclestone'a, ale on negocjacjom z Polakami będzie się na razie przyglądał z daleka.
Na naszym rynku Ecclestone'a reprezentuje firma Turning Point. Jej właściciel Paul Turner był kiedyś jednym z dyrektorów w Mobil Oil, potem szefem zespołu rajdowego Krzysztofa Hołowczyca, a dwa lata temu po raz pierwszy pośredniczył w sprzedaży praw do F1.
Za trzy tygodnie Turner ma ogłosić cenę wywoławczą. Jeśli potwierdzą się informacje nieoficjalne, szef Formuły 1 za licencję na trzy sezony zażąda ok. 12 milionów dolarów - więcej niż TVP zapłaciła za prawa do 32 meczów ostatnich piłkarskich mistrzostw świata i mniej więcej tyle, ile kosztowały TVN trzy sezony Ligi Mistrzów. A to przecież tylko propozycja do negocjacji.
Kto oprócz Polsatu zdecyduje się na udział w licytacji? Ochotę na to mają i TVP, i TVN, choć oficjalnie ich przedstawiciele wypowiadają się bez emocji. - Rozumiemy fascynację wyścigami, szczególnie teraz, gdy w gronie najlepszych kierowców znalazł się Polak, ale wyliczenia matematyczno-finansowe sugerują ostrożność. To ryzykowny interes - tłumaczy "Rz" Andrzej Sołtysik, rzecznik TVN. Robert Korzeniowski, szef sportu w telewizji publicznej, mówi dla "Rz" spokojnie: - Nie widzę przeciwwskazań, by relacje z wyścigów F1 znalazły się w TVP. Wszyscy wiemy, że jest się o co bić. Przed laty, gdy pokazywaliśmy zmagania najlepszych kierowców, zainteresowanie było niewielkie. Tamte doświadczenia były kiepskie, ale awans Kubicy do tego grona radykalnie zmienił sytuację.
Jak podała "Rzeczpospolita" w naszym kraju dotychczas było inaczej, w rankingu sportów najchętniej oglądanych przez Polaków Formuła 1 zajmowała odległe miejsce, ale to nic nie znaczy. W Hiszpanii było podobnie, zanim nie pojawił się Fernando Alonso. F1 przegrywała tam nie tylko z futbolem czy koszykówką - nawet wśród sportów motorowych górą były wyścigi motocykli i rajdy. Dziś, po dwóch tytułach mistrzowskich Alonso, w rankingach telewizyjnych transmisjom z Grand Prix mogą zagrozić tylko najatrakcyjniejsze mecze reprezentacji Hiszpanii i Primera Division. Godzina 14 w niedzielę, czyli pora startu wyścigów Grand Prix w Europie, stała się w Hiszpanii najlepszym pasmem reklamowym. Prywatna stacja Telecinco zarabia na reklamach podczas wyścigów ok. 10 milionów euro rocznie. Telecinco kupiła prawa po raz pierwszy w 2003 roku, zabierając je publicznej TVE. Licencja kosztowała wtedy 3 mln euro za sezon, w ubiegłym roku za przedłużenie umowy stacja musiała zapłacić dużo więcej, ale nie tyle, by martwić się o zyski. W każdym kraju, który ma kierowcę liczącego się w walce o zwycięstwa, prawa telewizyjne do Formuły 1 to prawdziwa żyła złota.
Ceny praw do transmisji
>PŚ W SKOKACH NARCIARSKICH 2004 - 2007
TVP, przeciętnie około 50 tysięcy euro za konkurs.
>PIŁKARSKIE MISTRZOSTWA ŚWIATA 2006
32 mecze w TVP - 10,7 mln dolarów, 25 spotkań w Polsacie i wszystkie w kodowanym Polsacie Sport Extra - 5 mln dolarów.
>PIŁKARSKIE MISTRZOSTWA ŚWIATA 2010
TVP, pełny pakiet - ok. 10 mln euro.
>PIERWSZA LIGA PIŁKARSKA 2005 - 2008
Canal+, pełny pakiet - ok. 150 mln złotych za trzy sezony; TVN, magazyn i skróty meczów - ok. 5 mln złotych za trzy lata.
>PIŁKARSKA LIGA MISTRZÓW 2006 - 2009
TVN, pełny pakiet; TVP, pakiet z jednym meczem w tygodniu - łącznie ok. 13 mln euro.
>GALA BOKSERSKA W CHICAGO Z WALKĄ TOMASZA ADAMKA O MISTRZOSTWO ŚWIATA
Polsat - 135 tysięcy dolarów.
>LIGA ŚWIATOWA SIATKÓWKI 2007 - 2008
Polsat, 800 tysięcy euro za sezon.
>EUROLIGA KOSZYKÓWKI 2005 - 2008
Canal+, ok. 350 tysięcy euro za sezon.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: 12 milionów dolarów za Roberta Kubicę