Byli i obecni reportażyści Polskiego Radia założyli fundację. Będą promować radiowy dokument
Hanna Bogoryja-Zakrzewska, Bartosz Panek, Agnieszka Walewicz i Agnieszka Dudzińska są wśród reportażystów, którzy po odejściu z Polskiego Radia założyli Fundację Audionomia. Chcą promować reportaż radiowy, m.in. poprzez organizację spotkań i warsztaty. W planach jest też ustanowienie specjalnej nagrody dla radiowych dokumentalistów. Szefową fundacji została Magdalena Świerczyńska-Dolot, a w jej skłądzie są też obecni pracownicy publicznego nadawcy.
„Człowiek - dźwięk - opowieść” - takie hasło przyświeca działalności powołanej właśnie Fundacji Audionomia. To owoc współpracy reportażystów radiowych - praktyków i teoretyków - z Gdańska, Katowic, Lublina, Łodzi i Warszawy.
- Długo rozmawialiśmy o czymś wspólnym. Bardzo intensywnie zastanawialiśmy się nad tym, w którą iść stronę i co chcemy osiągnąć. Kryzys Polskiego Radia, który do tej pory był jedynym domem dla polskiego reportażu dźwiękowego, sprawił, że nasze rozważania znalazły oficjalną ścieżkę. Chcemy w fundacji łączyć – nie dzielić. Spoić bardzo dziś rozproszone środowisko polskich reportażystów pod jednym hasłem: opowieść dźwiękowa - komentuje Magdalena Świerczyńska-Dolot.
Cel: propagowanie dokumentu i reportażu
Celem Fundacji jest - szeroko pojęta - popularyzacja i promocja audialnych narracji non-fiction, głównie takich gatunków jak dźwiękowy reportaż i dokument artystyczny.
- Zamierzamy wyprowadzić dźwiękowe formy artystyczne z internetu do przestrzeni publicznych, a tym samym zwiększyć świadomość społeczną związaną z przynależnością twórczości audialnej do świata kultury i sztuki. Jednocześnie stawiamy na pracę u podstaw: edukację w zakresie pogłębionego słuchania skierowaną głównie do dzieci i młodzieży - dodaje Katarzyna Michalak, członkini zarządu Fundacji Adionomia. - W epoce ogromnego zainteresowania podcastami i ogólnie formami audio skierowanie uwagi słuchaczy na poprawnie zrealizowane, mądre i poruszające emocjonalnie historie opowiedziane dźwiękiem jest dla fundacji bardzo ważne - podkreśla Joanna Bachura-Wojtasik z zarządu fundacji.
Członkowie Audionomii chcą organizować spotkania, konferencje, warsztaty oraz wydarzenia artystyczne, popularyzujące twórczość radiową. W planach jest też powołanie nagrody Audionomia Award, dla najlepszego reportażu artystycznego roku.
- Planujemy też współpracę z wybitnymi twórcami z zagranicy. Chcemy prezentować na naszym portalu takie formy narracji audialnych, pomysłów formalnych i artystycznych, które mogą inspirować i poszerzać nasze horyzonty myślenia o opowieści audialnej. Pragniemy wokół Audionomii budować społeczność ludzi wrażliwych na dialog i świat, którzy potrafią opowiadać nie tylko o tym co się wydarzyło, ale także o tym co uniwersalne, ponadczasowe i ważne - zapowiada Agnieszka Czyżewska-Jacquemet, inna członkini zarządu.
Działa już profil, powstaje portal
W ramach działalności Fundacji już wkrótce powstanie portal Audionomia.pl, na którym reportażyści będą polecać najlepsze formy dźwiękowe, dyskutować, rozmawiać z twórcami audio i innymi, dla których słuchanie jest ważnym aspektem pracy i życia. Ruszył już profil Adionomii na Facebooku jej członkowie zachęcają do kontaktu i wspólnego tworzenia treści na internetową platformę.
W skład zarządu Audionomii weszli: Bartosz Panek (przewodniczący rady fundacji; w marcu br. po ponad 20 latach odszedł z Polskiego Radia ), Hanna Bogoryja-Zakrzewska (członkini rady Fundacji; w lutym zakończyła trwającą 30 lat współpracę z publicznym nadawcą), Magdalena Świerczyńska-Dolot (szefowa przedsięwzięcia; przez lata związana była z Radiem Gdańsk – odeszła w lutym br. ).
Ponadto tworzą ją jeszcze: Anna Dudzińska (wiceprezes fundacji), która w czerwcu ub. roku odeszła po ćwierćwieczu z Polskiego Radia (dołączyła do Radia 357), Agnieszka Walewicz (wieloletnia sekretarz Studia Reportażu i Dokumentu PR; pożegnała się z radiem w maju br. ), Katarzyna Michalak, Agnieszka Czyżewska-Jacquemet oraz Joanna Bachura-Wojtasik.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 


Dołącz do dyskusji: Byli i obecni reportażyści Polskiego Radia założyli fundację. Będą promować radiowy dokument
Nie postrzegam tego w ten sposób.
Tworzą przestrzeń na dobry reportaż radiowy. To, że fundację tworzą przede wszystkim byli pracownicy PR3, w którym kiedyś były świetne reportaże, to już konsekwencja zmian, jakie zaszły w roku 2020.