LOT dominuje na polskim rynku lotniczym, za nim Wizzair i Ryanair
W 2010 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 17 mln 360 tys. pasażerów w ruchu regularnym, tj. o 7,8 proc. więcej aniżeli w 2009 roku.
Wciąż największym partnerem dla polskich lotnisk był PLL LOT wraz z EUROLOT. Pasażerowie grupy stanowili ponad 29% ogółu obsłużonych w tym segmencie ruchu.
W pierwszej piątce największych przewoźników znaleźli się jeszcze: WIZZAIR (22,6%), RYANAIR (21,5%), Lufthansa (7,1%) oraz EASYJET (3,1%). Na polskim rynku lotniczym widoczny jest powolny wzrost koncentracji przewozów wokół największych linii lotniczych. Od 2005 r. udział pięciu największych przewoźników stale rośnie (wykres poniżej).

Zauważalna jest stabilizacja udziału w rynku tzw. przewoźników niskokosztowych. Od roku 2007 udział ten oscyluje na poziomie nieco ponad 50%, chociaż liczba tego typu przewoźników operujących z/do polskich portów lotniczych spadła w tym czasie z 15 do 9. Warto odnotować również fakt zatrzymania utraty udziałów w rynku (począwszy od 2008 roku) przewoźnika narodowego PLL LOT, chociaż dystans między nim a kolejnymi przewoźnikami konsekwentnie się zmniejsza.

Ruch czarterowy
W minionym roku segment rynku czarterowego zwiększył się o 9,9% w stosunku do roku 2009, osiągając 3 mln 283 tys. obsłużonych pasażerów. Zdecydowanie największym operatorem na rynku był PLL LOT S.A., którego pasażerowie stanowili w polskich portach lotniczych 15,7%. Wśród największych pięciu przewoźników znaleźli się także kolejno: Travel Service (8,5%), Eurocypria (7,1%), AMC Airlines (7,0%) oraz Air Italy Polska (6,8%).
W przeciwieństwie do ruchu regularnego, segment czarterów charakteryzuje się dość dużym rozproszeniem - ponad 80% rynku przewozów czarterowych obsłużyło piętnastu przewoźników, w przypadku ruchu regularnego było ich jedynie pięciu.
Warto zwrócić uwagę na znaczący wzrost udziału polskich przewoźników czarterowych w tym segmencie. W stosunku do roku 2009 zwiększył się on o 7,5 pkt. proc., co przełożyło się na wzrost liczby przewiezionych pasażerów o prawie 50%. Temu wzrostowi sprzyjało pojawienie się nowej polskiej linii lotniczej Enter Air, która w pierwszym roku swojej działalności obsłużyła ponad 200 tys. pasażerów i stała się szóstym graczem na rynku.


Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: