Multiscreening powszechny wśród internautów, w górę shifting (infografika)
Multiscreening, czyli zjawisko korzystania z wielu ekranów jednocześnie, dotyczy już blisko 70% użytkowników internetu. Głównym ekranem dzielonym z innymi wciąż pozostaje telewizor, ale coraz bardziej na znaczeniu zyskują urządzenia mobilne - wynika z badania Mindshare Polska.
Polscy internauci podczas oglądania telewizji najchętniej korzystają z telefonu komórkowego (48%) lub laptopa (43%). Na smartfonie najczęściej odwiedzają portale społecznościowe (21%) oraz przeglądają ogólne wiadomości w internecie (20%). W przypadku laptopa, korzystanie z social media schodzi na drugi plan, a bardziej powszechne są takie działania jak sprawdzanie wiadomości (29%) oraz wyszukiwanie różnego typu treści w sieci (26%).
Częstotliwość i regularność korzystania z urządzeń w trybie wieloekranowym zyskuje na intensywności. Widoczny jest również wzrost znaczenia smartfonów w tym obszarze. W latach 2013–2014 na pierwszym miejscu plasowało się korzystanie z urządzeń w parze telewizor + laptop, a teraz na prowadzenie wysuwa się telewizor i smartfon.
Coraz częściej (39% badanych) zdarza się, że czynności wykonywane na "drugim" ekranie łączą się z treściami emitowanymi w telewizji. Zauważalne jest np. robienie zakupów przez internet w nawiązaniu do tego co jest akurat prezentowane w telewizji, czy komentowanie nadawanych treści w social media (27%). Już blisko co piąty badany szuka w sieci informacji o produktach, które właśnie zobaczył w reklamie.
Multiscreening jest zjawiskiem, które występuje najczęściej wśród osób młodych, do 24. roku życia. Ta grupa internautów jest bardziej otwarta na nowe rozwiązania oraz częściej niż starsi korzystają oni z portali społecznościowych (55%) i komunikatorów (49%) podczas oglądania telewizji.
W ramach badania analizie poddano także zjawisko shiftingu, czyli wykorzystywania urządzeń jedno po drugim do tego samego celu. Obecnie dotyczy ono ponad połowy badanych (55%), a co trzeciemu internaucie zdarza się robić to regularnie. Najczęściej wykorzystywanymi urządzeniami w ramach shiftingu są telefon i komputer. Z tego ostatniego w taki sposób korzysta ponad 20% internautów i występuje ono zarówno jako pierwsze, jak i kolejne urządzenie. Z kolei smartfon/telefon komórkowy dla większości badanych (17%) jest drugim lub kolejnym urządzeniem.

Badanie "Multiscreening" zostało przeprowadzone przez dom mediowy Mindshare Polska w październiku 2015 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews), tj. ankiet realizowanych na panelu internetowym. Próba badawcza to 1000 użytkowników sieci w wieku 15-54 lat. Internauci byli pytani o korzystanie z następujących urządzeń: telewizora, laptopa, smartfona, komputera stacjonarnego, tabletu, Smart TV, konsoli do gier, czytnika do e-booków oraz phabletu, jak również o cel ich używania.
km

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Multiscreening powszechny wśród internautów, w górę shifting (infografika)