Latem firmy zapłaciły ponad 343 mln zł podatku cukrowego
Łączne wpływy z tytułu tzw. opłaty cukrowej w czerwcu i lipcu wyniosły 343,07 mln zł - wynika z informacji udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez resort finansów.
Z informacji uzyskanych przez Wirtualnemedia.pl w Ministerstwie Finansów wynika, że suma wpłat z tytułu tzw. podatku cukrowego rośnie ostatnio z miesiąca na miesiąc. Podczas gdy w maju firmy wniosły 130,6 mln zł opłaty, to już w czerwcu kwota wzrosła do 165 508 812,03 zł.
Jeszcze więcej przedsiębiorstwa zapłaciły w kolejnym miesiącu- jak pokazują dane przekazane portalowi Wirtualnemedia.pl, suma wpłat za lipiec wyniosła 177 558 483,52 zł. Oznacza to, ze wciąg ostatnich dwóch miesięcy z tytułu opłaty cukrowej wpłynęło 343 067 295,55 zł.
W skali całego roku firmy odprowadziły do kasy państwa ponad 903 miliony złotych opłaty cukrowej.
Ministerstwo Finansów nie przekazało informacji, ile podmiotów uiściło w czerwcu i lipcu opłatę cukrową, a także ile wyniosła najwyższa pojedyncza wpłata.
Przychody z opłaty cukrowej dzielone są w proporcji 96,5 proc. na rzecz NFZ i 3,5 proc. na rzecz budżetu państwa.
Od czego płacony jest podatek cukrowy?
Obowiązujący od początku tego roku podatek cukrowy składa się z dwóch części - stałej i zmiennej. Część stała wynosi 50 gr za każdy litr napoju słodzonego oraz dodatkowo 10 gr za każdy litr napoju z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Część zmienna to 5 gr za każdy 1 gram cukru w napoju powyżej 5 gramów na 100 ml napoju. Część stała w wysokości 50 gr/ 1 l dotyczy także napojów słodzonych słodzikami.
W pierwszej połowie roku w następstwie wprowadzenie opłaty cukrowej ceny napojów gazowanych poszły w górę średnio o 36 proc. w porównaniu z rokiem 2020, sprzedaż zaś spadła o jedną piątą - wynika z badania CMR. Kategoria napojów gazowanych w opisywanym okresie zanotowała spadek sprzedaży wolumenowej roku do roku aż o 20 proc., przy wzroście średnich cen o ok. 36 proc. (z poziomu 3,43 zł do 4,65 zł za litr). W podobnej skali rosną ceny wód smakowych - tu skok cen sięga jednej trzeciej (z 2,56 zł na 3,39 zł za litr) przy 17 procentowym spadku wolumenu sprzedaży.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: