Polska telekomunikacja warta 48,6 mld zł. Płatna tv wyprzedza telefonię stacjonarną
W br. wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego wyniesie 48,6 mld zł, czyli 3,4 proc. więcej niż rok wcześniej - szacuje Audytel. Spadają obroty w segmencie telefonii stacjonarnej, za to szybko rosną w płatnej telewizji.
Według Audytela do wzrostu wartości polskiego rynku telekomunikacyjnego w br. w największym stopniu przyczyniaj się organiczny wzrost wynikający z rezerw penetracji (występujących w każdym segmencie oprócz telefonii stacjonarnej), a także inwestycje wykorzystujące środki z Unii Europejskiej, boom na usługi mobilne, zmieniająca się demografia i struktura gospodarstw domowych oraz rozwój usług dodanych (m.in. związanych z rozrywką), telewizji cyfrowej (HD, PVR, IPTV, VoD) i internetu w telewizorach. „Utrzymanie tendencji wzrostowych w kolejnych latach będzie zależało od kilku czynników: od umiejętności wykorzystania szans, jakie stwarza europeizacja - w różnych wymiarach - rynku telekomunikacyjnego, od tego, czy uda się obniżyć bariery organizacyjne i administracyjne oraz od tego, w jakim kierunku ewoluował model regulacyjny rynku, w tym regulacji sieci NGN/NGA” - prognozują analitycy Audytela.

Z analizy firmy wynika, że w br. wartość rynku płatnych usług telewizyjnych przekroczy przychody operatorów z usług telefonii stacjonarnej. Udział wpływów płatnej telewizji w całości przychodów usług telekomunikacyjnych z niecałych 7 proc. w 2006 roku wzrośnie do ok. 18 proc. w roku 2017, natomiast liczba użytkowników tych ofert zwiększy się w ciągu najbliższych 5 lat o 1,7 mln. Rozwój płatnej telewizji przebiegać będzie przy rosnącej roli internetu w konsumpcji treści telewizyjnych (m.in. platformy Over The Top, rosnąca sprzedaż telewizorów typu smart TV ) oraz pojawieniu się całkiem nowych mediów dystrybucji treści - płatnych multipleksów DVB-T.

- W najbliższych latach kluczowy wpływ na rozwój potencjału rynku telekomunikacyjnego będą miały projekty infrastrukturalne: budowa ogólnopolskich sieci LTE oraz regionalnych światłowodowych sieci szerokopasmowych - ocenia Emil Konarzewski, partner zarządzający Audytela. - Stwarza to perspektywy do przyspieszenia rozwoju zintegrowanego rynku teleinformatycznego. Jeśli jednak tak się nie stanie, to w ciągu najbliższych 5 lat czeka nas w najlepszym razie wzrost organiczny na poziomie 0,8 proc. rok do roku - dodaje Konarzewski.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 

Dołącz do dyskusji: Polska telekomunikacja warta 48,6 mld zł. Płatna tv wyprzedza telefonię stacjonarną