Polskie lotniska w I połowie br. obsłużyły o 64 proc. mniej osób niż w tym samym okresie ub.r.
Polskie porty lotnicze w pierwszej połowie 2020 r. obsłużyły ponad 8 mln pasażerów; ruch pasażerski zmalał o 64 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2019 r. - podał Urząd Lotnictwa Cywilnego. Drugi kwartał br. był jednym z najtrudniejszych okresów w historii lotnictwa cywilnego w Polsce - dodano.
"Ponad 8 mln pasażerów oraz 77,7 tys. operacji lotniczych obsłużyły polskie porty lotnicze w pierwszej połowie 2020 r. Ruch pasażerski, w porównaniu z pierwszą połową 2019 r., zmalał o 64 proc., a liczba operacji o 59 proc." - poinformował we wtorkowym komunikacie ULC.
Urząd podał, że drugi kwartał 2020 r. "był jednym z najtrudniejszych okresów w historii lotnictwa cywilnego w Polsce". "Główną przyczyną było zawieszenie od połowy marca do końca maja pasażerskich połączeń lotniczych" - wskazano.
Jak przekazał ULC, zarówno w kwietniu, jak i w maju br., liczba pasażerów obsłużonych przez polskie lotniska stanowiła niecałe 0,5 proc. liczby pasażerów podróżujących w analogicznych miesiącach 2019 r. Z początkiem czerwca został wznowiony ruch krajowy, a w połowie miesiąca częściowo przywrócono ruch międzynarodowy. W czerwcu, z powodu epidemii i związanego z nią spadku popytu na podróże lotnicze, obsłużono tylko 2 proc. liczby pasażerów podróżujących w czerwcu 2019 r. (14 proc. w ruchu krajowym).
"Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło prawie 3,2 mln pasażerów, tj. 5,4 mln podróżnych mniej niż w pierwszej połowie 2019 r." - czytamy. Drugie co do wielkości lotnisko, Port Lotniczy Kraków-Balice, obsłużyło 1,5 mln pasażerów, tj. o 2,3 mln mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Z danych ULC wynika, że wśród przewoźników lotniczych w pierwszej połowie 2020 r. najwięcej pasażerów obsłużył irlandzki Ryanair – ponad 2,2 mln osób, tj. 3,6 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły ponad 2 mln pasażerów, tj. 3,4 mln pasażerów mniej niż w pierwszej połowie 2019 r. Wizz Air, trzeci największy przewoźnik w Polsce, przewiózł w tym okresie niecałe 1,7 mln pasażerów, co oznacza 2,5 mln mniej niż w pierwszej połowie 2019 r.
"W pierwszej połowie 2020 r., w ramach regularnych przewozów międzynarodowych, przewieziono prawie 12 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., a w ramach przewozów czarterowych 1,3 mln pasażerów mniej" - napisano.
W pierwszej połowie 2020 r., w ramach przewozów krajowych, przewieziono 1,1 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., co oznacza spadek o 60 proc. W samym drugim kwartale, pomimo wznowienia ruchu lotniczego na początku czerwca, ruch krajowy odnotował spadek liczby pasażerów o 95 proc. Najwięcej pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT - prawie 690 tys. podróżnych, tj. ponad 1 mln pasażerów mniej niż w pierwszej połowie 2019 r.
W pierwszym półroczu 2020 r. odnotowano spadek na poziomie 63 proc.
Jak podał ULC, w pierwszym półroczu 2020 r., w przewozach regularnych, odnotowano spadek na poziomie 63 proc., co oznacza prawie 13 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Ukrainy.
Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie (2,9 mln pasażerów), następnie Port Lotniczy Kraków-Balice (1,5 mln pasażerów) i Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy (0,9 mln pasażerów).
W ruchu czarterowym, w pierwszej połowie 2020 r., liczba pasażerów podróżujących z/do polskich portów lotniczych zmalała o 74 proc., tj. o ponad 1,3 mln pasażerów, w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. W pierwszej połowie 2020 r. najwięcej pasażerów podróżowało na trasach z/do Egiptu, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (w dużej mierze dzięki akcji #LOTdoDomu). Na wzrost liczby pasażerów lotów czarterowych na trasach do/z Wielkiej Brytanii wpłynęły tzw. loty repatriacyjne, zaliczane do lotów czarterowych.
Jak podał ULC, najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym przewiózł Enter Air (141 tys.), następnie PLL LOT (135 tys., tj. 40 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. - m. in. dzięki akcji #LOTdoDomu) oraz Smartwings (65 tys.).

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: