Rekomendacje kształtują decyzje zakupowe Polaków
W ciągu minionych trzech miesięcy co piąty Polak (22%) przynajmniej raz zdecydował się na zakup z polecenia - wynika z badania PBS.
Ponad połowa respondentów (59%) skorzystała w ostatnich trzech miesiącach z rekomendacji więcej niż raz, a co szósta osoba (16%) - co najmniej 4 razy.
Najczęściej takie zakupy dotyczą branży spożywczej. 40% klientów korzystających z rekomendacji na tej podstawie dokonało decyzji o zakupie artykułów spożywczych. Druga w kolejności jest uroda i usługi kosmetyczne (25%), na trzeciej pozycji uplasowała się branża odzieżowa (18%), a zaraz za nią - opieka medyczna (17%).
Równolegle z korzystaniem z rekomendacji konsumenci są coraz bardziej skłonni do rekomendowania. W ciągu minionego kwartału produkt lub usługę zarekomendował co czwarty respondent (24%).
Polski konsument potrafi również dzielić się negatywnymi opiniami. W ciągu minionych trzech miesięcy co szósty badany (17%) odradził produkt, firmę lub usługę.
Skłonność do rekomendowania i odradzania produktów/usług często idzie w parze: osoby polecające znacząco częściej także odradzają – w zależności od swoich doświadczeń. Stosunkowo częściej są to osoby posiadające bardziej stabilną sytuację finansową, pracujące, korzystające z internetu oraz dobrze wykształcone.
Ogólnopolskie badanie zostało przeprowadzone przez PBS na zlecenie Obserwatorium Zarządzana w dniach 7-9 marca 2014 r. techniką CAPI (wywiady osobiste wspomagane komputerowo) na próbie N=1000 Polaków od 15. roku życia.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Rekomendacje kształtują decyzje zakupowe Polaków