Rekomendacje znajomych ważniejsze od obecności celebryty w reklamach (wideo)
Kluczowe dla konsumentów i ich decyzji zakupowych jest doświadczenie z marką (90%), czyli wszystko to, co dzieje się podczas obcowania z produktem już po zakupie - wynika z badania IQS.

Duże znaczenie mają rekomendacje i opinie znajomych (72%) - dodatkowe wsparcie wynikające z ich doświadczeń. Marka sama w sobie, jej wartość i popularność, stanowią siłę (wpływ na decyzję średnio co drugiego badanego), ale już rekomendacje sprzedawców (24%) czy sama reklama (16%) nie są wystarczającym driverem.
Co drugi badany (48%) twardo deklaruje, że dla chęci zakupu fakt, że w reklamie występuje znana osoba, nie ma znaczenia. Taką niezależną postawę prezentują częściej osoby młodsze (do 34 roku życia) oraz lepiej wykształcone. Jest jednak duża grupa osób (39%), dla której obecność znanej osoby w reklamie potrafi wpłynąć pozytywnie na poziom zaufania do danej marki oraz może spowodować, że chętniej po tę markę sięgną (częściej twierdzą tak osoby nieco starsze, powyżej 35 lat).
O ile badani nie przyznają się do wpływu celebrytów w reklamie na własne decyzje zakupowe, to wpływ/rekomendacja bliskich ma duże znaczenie. Czasem wystarczy pozytywna opinia/bezpośrednia rekomendacja, zachęcenie do danego produktu, marki (53%), ale istotny i często wystarczający jest również fakt, że bliska osoba używa danego produktu i sprawdza się on w jej przypadku (43%, tu częściej osoby starsze, z mniejszych miejscowości). Rekomendacje bliskich są mile widziane w odniesieniu do praktycznie wszystkich kategorii produktowych, a stosunkowo najrzadziej w przypadku używek, suplementów diety oraz biżuterii.
Tylko co szósta osoba (16%), w tym częściej mężczyźni i osoby starsze, deklaruje, że raczej nie zdarza jej się dokonywać zakupu pod wpływem bliskich.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję IQS w styczniu 2016 r. za pomocą panelu Opinie.pl, na reprezentatywnej grupie Polaków N=1000.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 
655.jpg)


Dołącz do dyskusji: Rekomendacje znajomych ważniejsze od obecności celebryty w reklamach (wideo)