Większość Polaków sprzeciwia się zmianie systemu finansowania mediów publicznych
Tylko 26 proc. Polaków popiera przygotowywany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt nowelizacji ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym - wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE).
Rząd od drugiej połowy roku planuje zmienić system finansowania mediów publicznych - Chcemy, aby fundament finansowania mediów publicznych był solidniejszy - zapowiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin. Istotą tzw. ustawy abonamentowej jest przekazywanie Poczcie Polskiej - przez dostawców płatnej telewizji - danych o ich abonentach. Dzięki tym danym Poczta mogłaby skutecznie egzekwować od nich opłatę na rzecz TVP i Polskiego Radia.
Zrzeszająca sieci kablowe Polska Izba Komunikacji Elektronicznej zamówiła badanie dotyczące pomysłów zawartych w szykowanej przez rząd nowelizacji ustawy o abonamencie. Z badania wynika, że przeciwnych obowiązkowemu przekazywaniu danych o użytkownikach płatnej telewizji jest 69 proc. Polaków (w tym 49 proc. zdecydowanie). 26 proc. osób popiera decyzję rządu, a 5 proc. nie ma w tej kwestii swojego zdania.
Z badania wynika, że największe poparcie deklarują osoby o najniższym wykształceniu, ale i tak jest to tylko 39 proc. badanych. Poparcie to maleje wraz ze wzrostem wykształcenia - tylko 18 proc. osób z wyższym wykształceniem popiera takie rozwiązanie, a 77 proc. jest mu przeciwnych.
87 proc. badanych uważa, że dostawcy płatnej telewizji za wszelką cenę powinni chronić dane swoich klientów i pod żadnym pozorem nie powinni przekazywać ich danych podmiotom trzecim. Tylko 13 proc. jest przeciwnego zdania.
2/3 respondentów uważa, że przekazywanie danych przez dostawców płatnej telewizji Poczcie Polskiej, to naruszenie ich prawa do prywatności i ochrony danych osobowych.
Z kolei 62 proc. respondentów uważa, że Poczta Polska nie jest przygotowana do zarządzania ich danymi osobowymi.
51 proc. ankietowanych, uważa, że zaproponowane rozwiązania są niesprawiedliwe. Jak czytamy w badaniu, jest to związane z tym, że przekazanie danych obejmie tylko część Polaków, tych którzy korzystają z usług dostawców płatnej telewizji. Wielu badanych uważa, że będzie ona miała negatywny wpływ na odbiorców telewizji: zarówno tych korzystających z płatnego dostępu do sygnału (48 proc. wskazań), odbierających telewizję naziemną (36 proc.), a nawet użytkowników platform internetowych (32 proc.). Wpływ regulacji na media publicznie pozytywnie ocenia jedynie 35 proc. pytanych, a 49 proc. z nich uważa, że na zmianie ustawy media publiczne nie zyskają wcale (22 proc.) lub nawet stracą (28 proc.).
Z badania wynika, że projekt nowych uregulowań związanych ze ściąganiem abonamentu RTV jest powszechnie znany i Polacy interesują się nowymi propozycjami zmian: 65 proc. respondentów słyszało o projekcie nowelizacji ustawy abonamentowej, w tym także ponad połowa osób o najniższym wykształceniu i 64 proc. mieszkańców wsi.
- Badania te dobitnie pokazują, że przytłaczająca część Polaków jest przeciwna rozwiązaniom proponowanym w projekcie nowelizacji tzw. ustawy abonamentowej. Obawiają się o swoją prywatność i o to, że ich dane osobowe nie będą właściwie chronione. Ponad połowa Polaków, co jest naturalne, uważa też, że proponowane rozwiązania są po prostu niesprawiedliwe - mówi Jerzy Straszewski, prezes PIKE. - Dotyczą tylko jednej grupy użytkowników, a nie obejmują tych, którzy nie korzystają z płatnej telewizji” - dodaje.
Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar Millward Brown na zlecenie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, metodą CATIbus, w dniach od 18 do 23 kwietnia 2017 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.
Newsletter








Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Większość Polaków sprzeciwia się zmianie systemu finansowania mediów publicznych