Ataki homograficzne. TOP 10 witryn, pod które najczęściej podszywają się cyberprzestępcy (TOP 10)
Firma Bitdefender sporządziła na podstawie badań telemetrycznych listę 10 witryn, pod które najczęściej podszywają się napastnicy wykorzystujący do ataków domeny homograficzne. Na czele tego zestawienia znajduje się AliExpress.
Ataki homograficzne, będące wyrafinowaną formą phishingu, bazują na idei wykorzystywania podobnych znaków do podszywania się pod witryny znanych globalnych marek. Najprostsza forma tego rodzaju oszustwa polega na zastąpieniu litery "O" na "0" np. g00gle.com. Istnieje też druga, bardziej zaawansowana odmiana, tzw. ataki na homografy IDN, wykorzystująca międzynarodowe nazwy domen (IDN).
Ataki homograficzne wykorzystują możliwość zamieszczania w adresach URL znaków z innych alfabetów niż łaciński. Metoda jest bardzo skuteczna, gdyż znaki z różnych alfabetów są bardzo podobne, a czasami nawet takie same. W efekcie adresy wyglądają identycznie, a w rzeczywistości są to dwie różne witryny. Jednym z najbardziej obrazowych przykładów jest litera "t", która w cyrylicy wygląda jak nasze m. W adresie występuje znak "ω" zamiast "w".
Oszuści podszywają się oczywiście pod najbardziej popularne witryny. Według Bitdefender Lab, w listopadzie 2021 r. napastnicy najczęściej podszywali się pod AliExpress. 47 proc. spośród wszystkich ataków homograficznych IDN wykorzystywało tą witrynę.
Kolejne miejsca w tym zestawieniu zajęły gmail.com (19 proc.), hotmail.com (9 proc.), localbitcoins.com (6 proc.), myetherwallet.com (5 proc.), wellsfargo.com (4 proc.), PayPal.com (3 proc.), google.com (3 proc.), facebook.com (2 proc.) i pnc.com (2 proc,).
Z obserwacji Bitdefendera wynika, że ataki na homografy IDN są najczęściej zarezerwowane dla celów o wysokiej wartości i stosują je bardziej profesjonalni cyberprzestępcy. Typowe przypadki użycia to spearphishing dla dużych kampanii ransomware lub lukratywne cele, takie jak kryptowaluty.

 Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
  
 


 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”  Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
 Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?  Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
 Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?  Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
 Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Ataki homograficzne. TOP 10 witryn, pod które najczęściej podszywają się cyberprzestępcy (TOP 10)