Coraz więcej firm zamierza zwiększać nakłady na badania i rozwój (infografika)
Rośnie liczba firm w Europie Środkowej, które zamierzają w najbliższym czasie zwiększyć wydatki na badania i rozwój. Przedsiębiorcy oczekują zmian w systemie zachęt, w tym wprowadzenia systemu mieszanego oraz zwiększenia pewności w zakresie definicji tego typu działalności i wydatków kwalifikujących się do niej - wynika z badania Deloitte.

W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem wzrosła liczba firm, które planują zwiększyć wydatki na badania i rozwój w krótkiej i dłuższej perspektywie, w stosunku do poziomu wydatków poniesionych w roku 2013. W perspektywie dwóch najbliższych lat taki plan ma ponad 47 proc. badanych przez Deloitte firm z Polski. W dłuższej, 5-letniej perspektywie, zwiększenie nakładów na ten cel planuje 61 proc. respondentów. Średnia dla regionu Europy Środkowej to odpowiednio 41 i 57 proc. Najbardziej optymistyczni w tym zakresie są przedsiębiorcy z Rumunii: blisko 80 proc. z nich deklaruje, że zwiększy wydatki na badania i rozwój w ciągu 3-5 lat wobec nakładów poniesionych w 2013 roku.


Dla przedsiębiorców, którzy zamierzają inwestować w badania i rozwój, kluczowa jest dostępność atrakcyjnych zachęt oraz wykwalifikowanej, doświadczonej i dostępnej kosztowo kadry badawczej.

Badania i rozwój przestają być kojarzone z czymś przełomowym, stając się częścią codziennego prowadzenia biznesu i budowy przewagi konkurencyjnej. Rok temu 75 proc. polskich firm uznawało działalność badawczo-rozwojową za pracę nad istotnymi innowacjami, podczas gdy obecnie uważa tak 23,6 proc. badanych.

Wyniki badania pokazują, że wiedza o istocie działalności badawczo-rozwojowej w firmach środkowoeuropejskich znacząco się poprawia. Firmy zgłaszały potrzebę jasnego zdefiniowania takiej działalności, ponieważ ujednolicona definicja, przyjęta zarówno przez przemysł, jak i przez organy rządowe, może mieć znaczący wpływ na efektywność wykorzystania funduszy przeznaczonych na badania i rozwój w latach 2014-2020.
Badani przedsiębiorcy z Polski oczekują zmian w systemie zachęt podatkowych na badania i rozwój. 76 proc. z nich deklaruje także, że wprowadzenie ulgi podatkowej pozwalającej na obniżenie kwoty należnego podatku dochodowego wpłynęłoby na zwiększenie wydatków na działalność badawczo-rozwojową w ciągu najbliższych 5 lat. Dodatkowo respondenci wskazali również, że korzystanie z dotacji jest zbyt sformalizowane i skomplikowane (blisko 39 proc. wskazań).


Wśród badanych w regionie firm rośnie także świadomość korzyści płynących z ochrony własności intelektualnej. Firmy najczęściej wykorzystują przyjęte zasady ochrony informacji poufnych do ochrony praw własności intelektualnej i know-how. Za najskuteczniejsze respondenci uznali jednak rozwiązania dostosowane do specyfiki danej firmy i sektora, opracowane na indywidualne zamówienie, obejmujące kilka form ochrony jednocześnie. Wciąż większość firm (76 proc. wskazań w Polsce i blisko 65 proc. w regionie) deklaruje, ze w ich firmie własność intelektualna chroniona jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Na patenty wskazała połowa badanych w Polsce (43 proc. w regionie), natomiast na prawa autorskie - odpowiednio 40 proc. i 30 proc.

Badanie dało również możliwość wglądu w politykę badawczo-rozwojową stosowaną przez firmy. Okazało się, że większy nacisk kładzie się na zarządzanie kapitałem ludzkim, rekrutację i utrzymanie najbardziej wartościowych pracowników. Rośnie również zainteresowanie zarządzaniem portfelem badawczo-rozwojowym.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w dniach 21 marca - 21 maja 2014 r. za pomocą ankiety internetowej i wywiadów pogłębionych na próbie 330 firm działających w 10 krajach Europy Środkowej (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Węgry). Badanie jest realizowane corocznie od 4 lat, a w każdym roku zwiększana jest liczba krajów objętych badaniem

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Coraz więcej firm zamierza zwiększać nakłady na badania i rozwój (infografika)