E-sport w Polsce: „FIFA” i „Wiedźmin” najpopularniejszymi grami, a Izak, Gimper i Pasha influencerami
Gry komputerowe, w które najchętniej grają Polacy, to „FIFA”, „Wiedźmin”, „Grand Theft Auto” i „Call of Duty” - wynika z badania SW Research.

W polski rynek gamingowy zaangażowanych jest tysiące fanów - graczy i widzów. Niemal połowę tej pierwszej grupy (44 proc.) stanowią kobiety. Przy wyborze gier respondenci kierują się przede wszystkim gatunkiem (51 proc.) i ceną (41 proc.). Istotne są również recenzje i opinie - na nie zwraca uwagę 38 proc. ankietowanych.
Grami najczęściej wybieranymi przez graczy są „FIFA” (26 proc.), „Wiedźmin” (24 proc.), „Grand Theft Auto” (20 proc.) i „Call of Duty” (18 proc.).
Natomiast widzowie e-sportu najchętniej oglądają osoby grające w gry „FIFA” (20 proc.), „Wiedźmin” (20 proc.), „Minecraft” (13 proc.) oraz „League of Legends” (12 proc).

W promowaniu gier, turniejów i eventów biorą udział youtuberzy i streamerzy. Polecenie gry przez influencerów e-sportu jest istotne dla 16 proc. ankietowanych graczy. Najbardziej znaną osobą w świecie polskiego e-sportu jest Piotr „Izak” Skowyrski (12 proc.). Wśród innych streamerów popularnością cieszą się Tomasz „Gimper” Działowy (11 proc.) i Jarosław „Pasha” Jarząbkowski (10 proc.).
Liczba osób zaangażowanych w oglądanie gier i turniejów jest wielokrotnie wyższa niż liczba realnych uczestników rozgrywek. Według badań SW Research, w zorganizowanych eventach e-sportowych bierze udział 43 proc. ankietowanych. Jedynie niespełna 14 proc. stanowią zawodnicy, zaś 74 proc. to widzowie.
Rywalizacja między zawodnikami odbywa się zarówno w formie rekreacyjnej, jak i na turniejach gier komputerowych. Jednak tylko 35 proc. ankietowanych zna i potrafi wymienić nazwy eventów e-sportowych odbywających się w naszym kraju. Zdaniem respondentów najpopularniejsze z nich to: PGA Poznań Game Arena, Warsaw Games Week oraz Intel Extreme Masters World Championship.
Ankietowani zapytani o firmy, które związane są z eventami e-sportowymi, najczęściej wymieniają Red Bull Esport (21 proc.), Coca-Colę (21 proc.), Play (18 proc.) oraz Samsunga (17 proc.).

29 proc. ankietowanych kupuje gry w stacjonarnych i internetowych sklepach komputerowych/RTV/AGD. Niemal tyle samo (26 proc.) zaopatruje się w gry na dedykowanych platformach, a z platform handlowych i ogłoszeniowych korzysta w tym celu 23 proc. respondentów. Najczęściej wymieniane przez ankietowanych platformy cyfrowej dystrybucji, na których kupują gry, to: Steam (58 proc.), Origin (31 proc.) i Uplay (16 proc.). Wśród platform handlowych i ogłoszeniowych oferujących gry komputerowe, najpopularniejszymi wśród ankietowanych są: Allegro (68 proc.), OLX (48 proc.) oraz Gumtree (19 proc.). W kategorii sklepów (stacjonarnych i internetowych), w których można kupić gry, najczęściej wymieniany jest X-kom (40 proc.). Zakupy w Media Markt robi 39 proc. ankietowanych, w Media Expert - 38 proc., a w RTV Euro AGD - 31 proc.

Badanie zostało zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research w dniach 22-27 sierpnia 2018 r., metodą wywiadów online (CAWI), na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1017 ankiet na celowej próbie graczy lub widzów e-sportu (deklaracje) w wieku 16+.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: E-sport w Polsce: „FIFA” i „Wiedźmin” najpopularniejszymi grami, a Izak, Gimper i Pasha influencerami
Od kiedy;
- wiedźmin jest gra esportowa
- od kiedy PGA i WGW to turnieje
- co to PGA Poznań Game Arena? To PGA PGA? CY PGA do kwadratu?
- co jest dziwnego ze na turnieje wybiera się więcej widzów niż graczy? Czy na mecz Legia-Lech jadę głównie piłkarze?