Kanały TVP Kultura 2 i TVP Historia 2 mogą poszerzyć zasięg
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała nową Kartę Powinności Telewizji Polskiej. KRRiT nalegała, żeby do dokumentu wpisać kanały TVP Kultura 2 i TVP Historia 2. Z dokumentu wynika, że kanały mogą w przyszłości poszerzyć zasięg, trafiając do sieci kablowych.
O zmianie Karty Powinności poinformowała na swojej stronie internetowej KRRiT. - Na podstawie upoważnienia wynikającego z uchwały KRRiT z 13.01.2022 r., Przewodniczący Krajowej Rady 21 stycznia 2022 r. zawarł z Telewizją Polską porozumienie w sprawie ustalenia zmienionej Karty Powinności TVP S.A. na lata 2020 – 2024 - czytamy w wydanym komunikacie.
Zobacz także: TVP szykuje TVP GO. Ma wystartować w pierwszym kwartale
Kanały obecne w HbbTV mogą poszerzyć zasięg
Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski nalegał m.in., żeby umieścić w dokumencie stacje TVP Kultura 2 i TVP Historia 2. Są one dostępne przez aplikację TVP VOD (urządzenia mobilne, telewizory z Android TV) i w telewizji hybrydowej. Odbiorcy naziemnej telewizji cyfrowej z telewizorami podłączonymi do internetu mogą korzystać z serwisów HbbTV. To m.in. serwisy z wideo na żądanie Polsat VoD, TVP Stream i dodatkowe kanały tematyczne: TVP Kultura 2, TVP Historia 2 i TVP ABC 2/TVO eSzkoła Domowe Przedszkole (tego ostatniego kanału nie umieszczono w Karcie Powinności).

- Programy TVP Kultura 2 oraz TVP Historia 2 rozpowszechniane są w systemie teleinformatycznym, a z czasem w miarę możliwości będą rozpowszechniane także w innych sieciach telekomunikacyjnych. Program TVP Historia 2 dodatkowo może być rozpowszechniany w sposób rozsiewczy naziemny na terytorium Litwy - dopisano w Karcie Powinności. „Innymi sieciami telekomunikacyjnymi” TVP nazywa m.in. operatorów kablowych.
Zobacz także: Ekspansja TVP na Łotwie. 5 kanałów ma być dostępnych naziemnie
Choć TVP umieściła TVP Kultura 2 i TVP Historia 2 w Karcie Powinności, to nie opisuje obszernie ich ramówki. - Program zmodyfikowany w stosunku do programu TVP Kultura/TVP Historia, zachowujący charakter, zadania oraz minimalne udziały, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 5-7 ustawy o RTV, programu pierwotnego - informuje nadawca publiczny. Budżety dwóch dodatkowych stacji również policzono razem z macierzystymi kanałami. W przypadku TVP Kultura i TVP Kultura 2 to 17,4 mln zł w 2022 roku, a TVP Historia i TVP Historia 2 będą w tym roku kosztować 16,4 mln zł.

Zmiany w strukturze programowej kanałów
TVP informuje też o zmianach w strukturze programowej poszczególnych kanałów. Z opisu TVP Dokument wykreślono zapis "filmy fabularne oparte na faktach". Stacja ma skupiać się na formach dokumentalnych. Filmy fabularne miały być wliczane do kategorii kultura i stanowić przynajmniej 34 proc. ramówki. Będzie ich nie mniej niż 14 proc. Audycje edukacyjne miały stanowić 33 proc. programu. Udział produkcji przyrodniczych, popularnonaukowych, społecznych, historycznych i telenoweli dokumentalnych wzrośnie do 53 proc.

W TVP Wilno treści edukacyjnych miało być 11 proc., a będzie 20 proc., rozrywkowych 15 proc. (było 20 proc.). Zwiększona zostanie liczba audycji o charakterze historycznym i służących nauce języka polskiego. TVP Polonia będzie nadawać mniej treści publicystycznych - 10 proc. (było 15 proc.). Zwiększona zostanie oferta kulturalna - 22 proc. (było 20 proc.) i rozrywkowa - 23 proc. (było 20 proc.). Zmiany te są związane z rezygnacją z codziennej audycji publicystycznej „Halo Polonia”. W dokumencie zmieniono nazwę Poland In na TVP World. W uruchomionym dwa miesiące temu anglojęzycznym kanale nadawcy publicznego będzie więcej treści informacyjnych - 32 proc. (było 26 proc.), publicystycznych - 34 proc. (było 17 proc.). Zmniejszona zostanie oferta kulturalna - 12 proc. (było 29 proc.), edukacyjna - 3 proc. (było 6 proc.). W TVP World 4 proc. miały stanowić programy rozrywkowe. Teraz nie są planowane w ogóle. 1 proc. przypadnie jednak treściom sportowym. Z wcześniejszych wersji Karty Powinności usunięto zapowiedź uruchomienia kanału TVP Teen. Zmniejszono też budżety niektórych stacji, m.in. TVP World.
W TVP prawie 3 tys. pracowników etatowych
W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku przychody marketingowe TVP mocno wzrosły rok do roku: te z reklam - z 428,2 do 489,4 mln zł, a ze sponsoringu - z 79,9 do 86,7 mln zł. Przy czym nadawca spodziewał się więcej: 514,6 mln zł z reklam i 91,3 mln zł ze sponsoringu. W sprawozdaniu przekazanym Radzie Mediów Narodowych tłumaczy, że wynika to „z niepewnej sytuacji na rynku reklamy w związku z pandemią”. Łączne przychody publicznego nadawcy zmalały rok do roku o 9,2 proc. do 2,36 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 24 proc. do 2,15 mld zł zysk netto zmniejszył się z 702,6 do 164,4 mln zł. Wyniki są lepsze od planu TVP.
W 2020 roku Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku). Spółka osiągnęła 198 mln zł zysku netto.
Na koniec 2020 roku w Telewizji Polskiej było 2 867 pracowników etatowych, o 42 więcej niż rok wcześniej. Każdy zarabiał średnio 9 832 zł brutto (bez nagród i odpraw), wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,17 mln zł. Łączne nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się o 6,2 proc. do 545,19 mln zł. W planie finansowym na br. TVP zakłada wzrost przychodów o 5,4 proc. do 3,2 mld zł oraz spadek wyniku netto ze 198,3 mln zł zysku do 250 mln zł straty. Rentowność nadawcy obniżą m.in. koszty obsługi Euro 2020 i igrzysk oraz uruchomienia nowych stacji.
W 2021 roku Telewizja Polska otrzymała kolejne 1,71 mld zł w ramach rekompensaty abonamentowej. Ustawa budżetowa, w której zapisano łącznie 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP, Polskiego Radia i publicznych rozgłośni regionalnych, została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę pod koniec stycznia ub.r.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Kanały TVP Kultura 2 i TVP Historia 2 mogą poszerzyć zasięg