Agencja FleishmanHillard przygotowała poradnik dla mediów - jak pisać o mniejszościach
Agencja PR FleishmanHillard opublikowała "Poradnik: jak mówić i pisać o grupach mniejszościowych". Publikacja przeznaczona jest dla osób zajmujących się komunikacją społeczną. W jej powstaniu brały udział wyspecjalizowane organizacje pozarządowe.
 
                                "Poradnik: jak mówić i pisać o grupach mniejszościowych" kierowany jest do dziennikarzy i dziennikarek, specjalistów i specjalistek ds. komunikacji oraz innych osób wypowiadających się publicznie, mających wpływ na język debaty publicznej. Powstał we współpracy merytorycznej z prof. dr hab. Ewą Kołodziejek, z Uniwersytetu Szczecińskiego, członkinią Rady Języka Polskiego.
Poradnik dostępny jest w wersji online na stronie etykajezyka.pl, również do pobrania jako plik .pdf, na licencji CC (BY). Oznacza to, że może być wykorzystywane w dowolny sposób i bez ograniczeń, za podaniem źródła.
- Jako specjalistki i specjaliści na co dzień zajmujący się komunikacją zdajemy sobie sprawę jaki wpływ ma język na tworzenie rzeczywistości społecznej. Wiemy, że słowa mogą ranić, nawet wbrew intencjom wypowiadających je osób. Jednocześnie obserwujemy zaostrzenie języka debaty publicznej, wynikające z polaryzacji, a także z walki o uwagę odbiorców. Chcielibyśmy, by język używany publicznie tworzył rzeczywistość przyjazną, w której nikt nie czuje się wykluczany, dyskryminowany czy obrażany – tłumaczy Wojciech Waglowski z agencji FleishmanHillard, która zainicjowała i przygotowała Poradnik.
FleishmanHillard wydała poradnik językowy
Publikacja ma ułatwić mówienie i pisanie w sposób niedyskryminujący, empatyczny i wolny od stereotypów o grupach narażonych na dyskryminację – o kobietach, osobach tworzących społeczność LGBT, migrantach, Żydach i Afrykanach.
- Wyszliśmy z założenia, że najbardziej odpowiednimi osobami do wypowiadania się o języku, jakim chcą być opisywane, są właśnie osoby, których język ten bezpośrednio dotyczy. Dlatego poprosiliśmy o pomoc i udział w projekcie organizacje pozarządowe, które na co dzień zajmują się poszczególnymi grupami – pomagają i edukują - dodaje Waglowski.
Rozdziały poświęcone każdej z grup napisane zostały przez autorów i autorki z wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych: Fundacji Ocalenie, Fundacji Afryka Inaczej, Fundacji Dziewuchy Dziewuchom, Stowarzyszenia Kampania Przeciw Homofobii, Żydowskiego Stowarzyszenia Czulent oraz Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie.
Publikację poradnika patronatem objęła Rada Języka Polskiego oraz Rzecznik Praw Obywatelskich,
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”     Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?     Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?     Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu      Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku     
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Agencja FleishmanHillard przygotowała poradnik dla mediów - jak pisać o mniejszościach