Jaki jest koszt mobilnego internetu w Polsce?
W styczniu penetracja usługami mobilnego dostępu do internetu wyniosła 5,5 proc., wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikowanego w środę.
"W trakcie ostatnich dziewięciu miesięcy w ofertach usług mobilnego internetu nastąpiły kolejne zmiany. Chociaż w wielu przypadkach operatorzy utrzymali te same co w zeszłym roku plany taryfowe, a w nich również ceny usług, powiększyła się liczba modemów USB oraz kart ExpressCard oferowanych za złotówkę" - czytamy w raporcie "Analiza cen usług mobilnego internetu w Polsce".
UKE oceniło, że w trakcie ostatnich dziewięciu miesięcy w ofertach usług mobilnego internetu nastąpiły kolejne zmiany - chociaż w wielu przypadkach operatorzy utrzymali te same co w zeszłym roku plany taryfowe, a w nich również ceny usług, powiększyła się liczba modemów USB oraz kart ExpressCard oferowanych za złotówkę.
Operatorzy znacząco podnieśli najwyższe limity miesięcznych transferów danych: z 14 do 36 GB w ofertach Orange Free, z 16 do 20 GB w ofertach blueconnect, z 19,5 do 37 GB w ofertach iPlus oraz z 1 do 2 GB w ofercie Aster. Z drugiej strony na rynku dostępnych jest mniej ofert o niskich limitach transferu - już tylko PTC i Aster oferują limity niższe niż 1 GB.
Zmianie nie ulega natomiast struktura wydatków konsumentów. W przypadku ofert abonamentowych od 64 do blisko 100 proc. miesięcznych wydatków na korzystanie z usług zajmują koszty abonamentu poza promocją, zaś do 16 proc. koszty opłaty aktywacyjnej. Nawet do 29% miesięcznych wydatków przeciętnego użytkownika może pochłonąć spłata zakupionego modemu lub karty, chociaż należy zaznaczyć, iż w większości dostępnych na rynku ofert urządzenia osiągalne są już od złotówki. Niestety w średnim miesięcznym koszyku kosztów użytkownik praktycznie nie odczuje otrzymanych promocji na niższy abonament, co stanowi konsekwencję wspomnianej już wyżej tendencji ograniczania liczby miesięcy z obniżoną opłatą. Jedynie w przypadku klientów biznesowych korzystający z Play Online 5GB, gdzie okres promocji trwa 4 miesiące, udział ten wynosił 1 proc.. Dodatkowo, oferty z promocjami nie zawsze dają niższy całościowy 2-letni koszt korzystania z usługi, aniżeli standardowe taryfy z płaską stawką przez cały okres zobowiązania.
W przypadku klientów usług przedpłaconych oferta jest zdecydowanie bardziej zróżnicowana. Jeżeli operator nie oferuje urządzenia po promocyjnej cenie, klient zmuszony jest zakupić je po cenie katalogowej. W takiej sytuacji znajdują się klienci iPlus na kartę, u których aż 81 proc. średnich miesięcznych wydatków pochłania spłata zestawu startowego zawierającego modem/kartę zakupionego poza promocją. W konsekwencji cała oferta Polkomtelu z punktu widzenia miesięcznych kosztów dla użytkownika (aż 78 PLN z VAT) jest zdecydowanie najmniej korzystna na rynku. W przypadku pozostałych sieci udziały zestawów startowych z urządzeniami, stanowią odpowiednio: 57 proc. w Orange Free, 37 proc. w blueconnect oraz 25 proc. w Play Online miesięcznego kosztu utrzymania aktywnej usługi. We wszystkich przytoczonych przypadkach pozostałym kosztem jest finansowanie doładowań.
W zakresie miesięcznych wydatków na usługi mobilnego internetu, w dalszym ciągu najkorzystniejszą w segmencie pre-paid ofertę posiada PTC - 28 PLN z VAT, na drugim wciąż plasuje się operator sieci Play - 36 PLN z VAT. Jednakże usługa Play Online jest najtańsza jeśli chodzi o efektywną cenę za jednostkę transmisji danych. P4 oferuje swoim klientom najniższy koszt wykorzystania 1 MB (0,01 PLN z VAT). Drugi w zestawieniu operator sieci Orange może pochwalić się kosztem na poziomie 0,04 PLN z VAT / MB. W przypadku iPlus i blueconnect koszty są kilkudziesięciokrotnie wyższe. O sile ofert Play Online oraz Orange Free na kartę decydują przede wszystkim wyższe niż u konkurencji limity transferów doładowań. Sieć Play oferuje dodatkowo najtańszy zestaw startowy z modemem.
W przypadku ofert abonamentowych dla klientów indywidualnych sytuacja jest już bardziej zróżnicowana. W ofertach do 5 GB oraz od 5 do 10 GB najmniej miesięcznie płacą klienci, którzy zdecydowali się na ofertę Play Online (odpowiednio 32 oraz 59 PLN z VAT). Operator sieci Play nie oferuje większych limitów, w których z kolei najkorzystniej wypada sieć Orange. W przypadku ofert z limitem od 10 do 20 GB najmniejsze miesięczne koszty na poziomie ok. 112 -113 PLN z VAT oferują taryfy iPlus oraz Orange Free, zaś w ofertach powyżej 20GB już tylko Orange Free - ponownie ok. 113 PLN z VAT. Klienci biznesowi, którzy zdecydują się na usługę z limitem do 5 GB powinni skorzystać z oferty blueconnect (już od 27 PLN z VAT / miesiąc), z limitem od 5 do 10 GB z oferty Play Online (już od 59 PLN z VAT / miesiąc), z limitem od 10 do 20 GB z oferty iPlus (109 PLN z VAT / miesiąc), z limitem powyżej 20 GB analogicznie jak w przypadku klienta indywidualnego z oferty Orange Free - 113 PLN z VAT. Warto podkreślić, iż w ofertach abonamentowych nie występują tak znaczne jak w pre-paid dysproporcje między efektywnymi cenami za 1 MB usługi. W tym przypadku średnie dla rynku stawki plasują się dla wszystkich ofert w przedziale 0,01 - 0,02 PLN z VAT / MB. Wyjątek stanowią oferty PTC i Aster, które wskutek stosowania wspomnianych wcześniej niskich transferów posiadają efektywne stawki na kilkunastokrotnie wyższym poziomie.
W drugiej połowie 2009 roku nadal rosła penetracja usługami mobilnego internetu, osiągając w styczniu 2010 r. poziom ok. 5,5 proc. - czytamy w raporcie UKE.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Jaki jest koszt mobilnego internetu w Polsce?