Koniec kadencji władz mediów publicznych. Propozycja wyboru w trybie konkursów
Rada Mediów Narodowych obradowała na temat upływu kadencji i wygaśnięcia mandatów członków zarządów i rad nadzorczych spółek publicznej radiofonii i telewizji. Członek RMN Juliusz Braun zaproponował podczas posiedzenia, aby wrócić do formuły konkursów na najważniejsze stanowiska we władzach mediów publicznych.
Po rezygnacji Grzegorza Podżornego z funkcji członka Rady Rada Mediów Narodowych obradowała we wtorek w składzie czteroosobowym w związku z wakatem, jaki powstał. Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady tłumaczył nam, że członkowie nie będą podejmować żadnych uchwał, tylko omówią terminy wygaśnięcia kadencji i ważności mandatów członków zarządów i rad nadzorczych spółek mediów publicznych.
Według opinii prawnej, jaka miała zostać przedstawiona podczas RMN rezygnacja Grzegorza Podżornego miała wejść w życie z chwilą jej złożenia i fakt, że prezydent RP nie stwierdził dotąd wygaśnięcia członkostwa Podżornego ma „nie mieć znaczenia”.
Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o RMN, gdyż w obecnym kształcie nie przewiduje ona procedur powoływania przez prezydenta nowego członka, w przypadku, gdy jego nominat zrezygnuje przed upływem kadencji.
Propozycja przeprowadzania konkursów
- W przyszłym roku wygasają mandaty kilku osób pełniących funkcje w zarządach i radach nadzorczych, więc zaproponowałem, by Rada Mediów Narodowych ustaliła z odpowiednim wyprzedzeniem, iż stanowiska te będą obsadzane w trybie konkursów i opracowała zasady konkursów na zwalniane stanowiska. Zgodnie z deklaracją przewodniczącego, temat ten zostanie podjęty po uzupełnieniu składu Rady – tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun.
Mniej więcej w połowie 2021 roku (wraz z zatwierdzeniem przez walne zgromadzenia spółek sprawozdań z działalności za poprzedni rok) muszą zostać wybrane organy do: zarządu TVP (kadencja Jacka Kurskiego i Mateusza Matyszkowicza obowiązuje do 12 października br.), szefa rady nadzorczej TVP Macieja Łopińskiego; rady nadzorczej PAP; Joanny Dadas z rady nadzorczej Radia Wrocław; Karola Zgódki z rady nadzorczej Radia Lublin; Artura Kubaja z zarządu Radia Szczecin; Moniki Wyszomirskiej-Łapczyńskiej oraz Macieja Koziołeckiego z rady nadzorczej Radia PiK.
Z kolei kadencja prezes Polskiego Radia Agnieszki Kamińskiej upływa 16 lutego 2021 roku. Jej mandat wygaśnie w połowie 2022 roku.
Z opinii prawnej przekazanej Radzie Mediów Narodowych z którą zapoznał się portal Wirtualnemedia.pl wynika, że osoby wchodzące w skład zarządów i rad nadzorczych mediów publicznych były powoływane w czasie obowiązywania różnych reżimów prawnych. Od czasu wejścia w życie tzw. małej ustawy medialnej członków organów spółek mediów publicznych powoływał Minister Skarbu Państwa, a zastosowanie powinny mieć przepisy Kodeksu spółek handlowych, które przewidują 5-letnie kadencje. Po wejściu w życie ustawy o RMN (13 grudnia 2016) członkowie zarządów powoływani są na 4-letnie kadencje, a rad nadzorczych na 3-letnie kadencje. W skład niektórych rad nadzorczych wchodzą zatem nadal osoby powołane zarówno przez RMN, jak i przez ministra Skarbu Państwa – wtedy według opinii prawnej – przyjmuje się rozwiązanie „kombinowane”: osoby powołane przez ministra SP mają indywidualne 5-letnie kadencje, a przez RMN – wspólne, 3-letnie.
Mandaty członków organów wygasają z dniem odbycia walnego zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdania finansowe spółek za ostatni rok obrotowy pełnienia funkcji.
Podczas posiedzenia Juliusz Braun ponownie miał zgłosić wniosek o uzupełnienie porządku obrad posiedzenia o punkty dotyczące wniosków o odwołanie prezes Polskiego Radia i prezesa Polskiej Agencji Prasowej. Większością trzech głosów Rada nie zgodziła się na rozpatrywanie tych wniosków.
W br. 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP i Polskiego Radia
W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.
I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.
Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł.
Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.
Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.
W drugiej połowie kwietnia br. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Koniec kadencji władz mediów publicznych. Propozycja wyboru w trybie konkursów