Z czeskiego eteru znika Radio Zet
Po ośmiu latach czeskie Radio Zet zmienia nazwę. Nowy właściciel szykuje rebranding rozgłośni i jednocześnie zapewnia, że stacja nadal część ramówki przeznaczy na emisję programu BBC World Service.

Nazwa brzmi znajomo. Radio Zet w Polsce nadaje od 1990 r. Radio Zet w Czechach pojawiło się w 2015 r. Przez pewien czas obie stacje łączyła nie tylko nazwa, ale też ten sam właściciel i bardzo podobne logo (od lewej: Radio Zet z Polski, czeskie Radio Zet). Teraz obie rozgłośnie nie mają ze sobą nic wspólnego.

Pod koniec czerwca RRTV (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání) - czeski odpowiednik Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - zgodził się na zmianę nazwy Radia Zet. Od 24 lipca stacja (od trzech lat podpisująca się jako Radio Z) przekształci się w Radio Prostor (co po czesku oznacza "przestrzeń").
Rozgłośnia od jesieni 2022 r. ma nowego właściciela. To SPM Media, do której należy także wydawnictwo Echo Media, które posiada w swoim portfolio m.in. opiniotwórczy dziennik "Echo24", tygodnik "Echo" czy platformę blogową Blogosvět.
Czeskie Radio Zet z programem BBC
Radio Zet to informacyjno-muzyczna stacja radiowa, którą słychać w dwunastu największych miastach w Czechach (m.in. w Pradze, Brnie, Ostrawie, Pilźnie czy Libercu). Pod tą nazwą nadaje od 2015 r. Jej właścicielem był wtedy francuski koncern Lagardère, który w tamtym czasie zarządzał także polskim Radiem Zet. Być może dlatego przez pewien czas obie rozgłośnie miały niemal identyczny logotyp.
Zanim w 2015 r. doszło do zmiany nazwy na Radio Zet, na tych samych częstotliwościach mieszkańcy Czech mogli słuchać audycji w języku angielskim przygotowywanych przez BBC World Service. Lagardère złożył wtedy wniosek do RRTV o zmianę nazwy na Radio Zet. Czeski regulator rynku medialnego wyraził na to zgodę. Stacja miała jednak nadal zachować status radia informacyjno-muzycznego z zachowaniem 12-godzinnego programu produkowanego przez BBC. Rozgłośnia na antenie sporo czasu poświęca na wiadomości, pogłębione analizy czy rozmowy z zaproszonymi ekspertami na temat bieżących spraw politycznych, społecznych czy gospodarczych.
Lagardère sprzedało polskie i czeskie Radio Zet
W kwietniu 2018 r. Lagardère sprzedał swoje rozgłośnie w Polsce, Czechach, Rumunii i na Słowacji firmie Czech Media Invest, za co francuski koncern otrzymał 73 mln euro. W Polsce do Lagardère od początku lat 90. należała spółka Eurozet (która posiadała m.in. Radio Zet). W komunikacie o sprzedaży podkreślano wówczas, że w strukturze francuskiego koncernu biznes radiowy w 2017 r. przyniósł 22 proc. wpływów pionu Lagardère Active, mniej niż prasa (39 proc.) i telewizja (32 proc). A aż 77 proc. przychodów tego pionu osiągnięto we Francji.
Gdy w lutym 2020 r. nowy właściciel skrócił nazwę stacji (Radio Z), rozgłośnia zmieniła też logo, które już nie przypominało znaku identyfikującego polskie Radio Zet. Obecnie czeska stacja nadaje własny program w dni powszednie w godz. 6:00-16:30, a w pozostałym czasie i przez cały weekend na tych samych częstotliwościach słychać audycje BBC World Service w języku angielskim.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Z czeskiego eteru znika Radio Zet
Strzała !