W telewizji linearnej dominują seriale lokalne, a w sieci - „Gra o tron” i „Stranger Things”
Na rynkach CEE - krajów Europy Środkowo-Wschodniej - największymi serialowymi hitami pozostają lokalne produkcje. Najlepsze odcinki polskiego „M jak miłość”, czeskiego „Policie Modrava” czy węgierskiego „A mi kis falunk” osiągają po 30-50 proc. udziału. Z kolei w internecie dominują produkcje zagraniczne z „Grą o tron” oraz „Stranger Things” na czele - wynika z badania Wavemaker.

W 2019 roku w rankingu najpopularniejszych polskich seriali pod względem najwyższej widowni pierwsze miejsce należało do „M jak miłość”. Drugie miejsce zajęło „Na dobre i na złe”, trzecie - „Zniewolona”, czwarte - „Barwy szczęścia”, a piąte - „Ojciec Mateusz” - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez Wavemaker. Cztery z pięć tytułów to produkcje lokalne.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Również w pozostałych rynkach należących do CEE - w Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii oraz na Węgrzech - w analogicznych rankingach dominują seriale produkowane w danym kraju. Pierwsze miejsce w Czechach należy do „Policie Modrava”, na Węgrzech - „A mi kis falunk”, w Rumunii - „Las Fierbinti”, a w Słowacji - „Sestricky”. Zdecydowana większość tych produkcji, to rodzinne seriale obyczajowe, medyczne, kryminalne i komediowe.
W rankingach 10 najlepiej oglądanych seriali z rynków środkowoeuropejskich, poza lokalnymi produkcjami, przebijają się pozycje tureckie. Trend widać przede wszystkim w Bułgarii (największym serialowym hitem na rynku jest „Narzeczona ze Stambułu” - w Polsce telenowelę pokazuje Zoom TV), ale także w Rumunii i na Węgrzech. W Polsce jedyną zagraniczną produkcją, która przedarła się do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych wśród wszystkich widzów (4+) seriali, była w ub.r. ukraińska „Zniewolona”.
Wavemaker we współpracy z m.in. Parrot Analytics przygotował analogiczne rankingi dla rynków środkowoeuropejskich, ale obejmujące popularność seriali w sieci. Najwyższy tzw. wskaźnik demand expressions* w Polce, Czechach, Słowacji, Rumunii i na Węgrzech w 2019 roku osiągnęła realizowana przez HBO „Gra o tron”. Drugie miejsce w tych krajach należało do „Stranger Things” z portfolio Netflixa. W czołówce wszystkich analizowanych krajów znajdują się również „The Walking Dead” (AMC) oraz Riverdale (Netflix).
- Do czołówki seriali najchętniej oglądanych i komentowanych w internecie nie przebijają się na lokalnych rynkach ich własne, lokalne produkcje. Rozdzielenie świata seriali telewizji i online wiąże się m.in. (choć nie tylko) ze specyfiką widowni - w telewizji widownia seriali zdominowana jest prze kobiety 50+ (Nielsen), w sieci heavy-userami seriali są 16-35 latkowie (VideoTrack Wavemaker) - czytamy w badaniu.
Twórcy analizy informują, że czas epidemii COVID-19 dodatkowo wzmógł zainteresowanie serialami. 2020 rok zapisze się na rynku wideo rekordową popularnością zarówno produkcji serialowych w linearnej telewizji, jak i w streamingu. Jak zdradza Wavemaker, pierwszy miesiąc epidemii w Polsce oznaczał dwucyfrowe wzrosty udziałów zarówno dla wybranych kanałów filmowo-serialowych, jak i odwiedzalności stron serwisów streamingowych (przede wszystkim reprezentujących mocne oferty serialowe Netflix oraz HBO Go).
- Niewykluczone, że w miarę wygaszania premier, zwyżkowy trend nieco osłabnie, szczególnie w telewizji. Komplikacje związane z produkcją nowych seriali dotyczą dziś zarówno tradycyjnych nadawców, jak i serwisów SVOD inwestujących w oryginalne treści. Bardziej brzemienne w skutki mogą być one dla tradycyjnych nadawców, którzy przyzwyczaili widzów do stałych pór i ciągłości produkcji. Powrót do kilkumilionowych widowni po paru miesiącach przerwy może być trudny, o ile w ogóle możliwy - komentuje Anna Geryło, kierownik tradingu na rynki Europy Środkowo-Wschodniej w regionalnym zespole Wavemaker - W przypadku telewizji przestój w produkcji może być też większy z uwagi na starszy wiek aktorów występujących w masowych „soap operas”. Ich powrót na plan produkcji może potrwać dłużej - dodaje.
*demand expressions to wskaźnik opracowany przez firmę Parrot Analytics i agregujący takie zmienne jak m.in. oglądanie, ściąganie, kupowanie, komentowanie i postowanie na temat seriali w internecie.

Newsletter



.jpg)





Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: W telewizji linearnej dominują seriale lokalne, a w sieci - „Gra o tron” i „Stranger Things”