Nastroje społeczne Polaków mocno w dół
W październiku br. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsosu znacząco spadł - o ponad 6 pkt. - i osiągnął najniższą w tym roku wartość 95,97 pkt. Podobny trend zaobserwowano w przypadku pozostałych wskaźników.

Wskaźnik oceny klimatu gospodarczego, wskaźnik skłonności do zakupów, wskaźnik oceniający bieżącą sytuację społeczno-gospodarczą oraz wskaźnik oczekiwań wobec sytuacji społeczno-ekonomicznej Polski w najbliższych miesiącach osiągnęły wartości odpowiednio 86,99 pkt., 101,96 pkt., 91,53 pkt. i 97,02 pkt. - niższe niż we wrześniu o 6,62 pkt., 6 pkt., 6,54 pkt. i 7,85 pkt.
Według Ipsos, niewątpliwy wpływ na takie wyniki miały protesty społeczne i uliczne marsze kobiet na początku października, związane ze złożeniem w Sejmie projektu zaostrzenia tzw. ustawy antyaborcyjnej oraz niejednoznacznym zachowaniem się w tej sprawie środowisk koalicji rządzącej i samego PiS-u.
Do pogorszenia się nastrojów społecznych dołożyły się też protesty części środowisk medycznych i zapowiadane protesty Związku Nauczycielstwa Polskiego wobec wprowadzania przez MEN reformy oświatowej.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 pkt. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego w dniach 7-11 października 2016 r. na reprezentatywnej, losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 

Dołącz do dyskusji: Nastroje społeczne Polaków mocno w dół