Netia ze spadkiem wpływów i wyższym zyskiem. Rośnie sprzedaż internetu światłowodowego i usługi tv
W ub.r. Netia zanotowała spadek przychodów reklamowych o 4,8 proc. do 1,37 mld zł oraz 64,84 mln zł zysku netto (wobec 32,87 mln zł w 2017 roku). Na koniec roku świadczyła 1,91 mln jednostkowych usług (3,8 proc. mniej niż przed rokiem), w tym 214,8 tys. usług telewizyjnych. Na marketing wydała 26,4 mln zł.
Koszt własny sprzedaży Netii zmalał z 975,24 mln zł w 2017 roku do 909,26 mln zł w ub.r., koszty sprzedaży i dystrybucji - z 278,03 do 274,65 mln zł, a koszty ogólnego zarządu - ze 148,24 do 134,12 mln zł.
W efekcie zysk operacyjny firmy zwiększył się z 68,6 do 76,02 mln zł, a zysk przed opodatkowaniem - z 61,16 do 75,4 mln zł. Zysk netto poszedł w górę jeszcze bardziej (z 32,87 do 64,84 mln zł), bo spółka zapłaciła dużo mniej podatku dochodowego (10,57 mln zł, wobec 28,29 mln zł rok wcześniej).

Przychody sprzedażowe Netii z bezpośrednich usług głosowych zmalały w skali roku z 425,57 do 350,02 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach telekomu - z 29,5 do 25,5 proc. Wpływy z transmisji danych spadły z 592,66 do 580,85 mln zł (ich udział wzrósł z 41,1 do 42,3 proc.).
Natomiast przychody z rozliczeń międzyoperatorskich zwiększyły się z 78,81 do 80,4 mln zł (ich udział wzrósł z 5,5 do 5,9 proc.), a z pozostałych usług telekomunikacyjnych - ze 180,36 do 195,97 mln zł (udział poszedł w górę z 12,5 do 14,3 proc.).

Wydatki Netii na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wyniosły w ub.r. 109,42 mln zł, wobec 114,71 mln zł rok wcześniej.
Natomiast nakłady na outsource’owany dział obsługi klienta zwiększyły się rok do roku z 9,5 do 11,45 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 24,59 do 26,4 mln zł. W połowie ub.r. przetarg na obsługę marketingową operatora wygrała agencja Scholz&Friends Warszawa, a w jego reklamach pojawił się animowany pająk z głosem Czesława Mozila.

Mniej sprzedanych usług telefonii stacjonarnej, więcej internetu światłowodowego i telewizji
Łączna liczba jednostkowych usług (RGU) świadczonych przez Netię zmalała w skali roku z 1,99 do 1,91 mln, czyli o 3,8 proc. Liczba usług głosowych spadła z 1,01 mln do 937 tys., w tym świadczonych we własnej sieci - z 583,3 do 565 tys., oferowanych w ramach hurtowego dostępu (WLR) - z 363,8 do 315,8 tys., a usług VoIP - z 66,5 do 56,2 tys.
Natomiast liczba usług internetu stacjonarnego zmniejszyła się z 639,9 do 607,6 tys., ale tych świadczonych we własnej sieci wzrosła z 407,2 do 410,6 tys., z czego w sieci światłowodowej - z 209,9 do 246,5 tys.
W sierpniu ub.r. Netia wprowadziła nową ofertę internetu stacjonarnego z prędkością do 900 Mb/s.
- Na koniec 2018 roku ponad 42 proc. usług szerokopasmowego dostępu do internetu było dostarczanych klientom B2C w oparciu o technologię dostępową NGA a ich liczba, w porównaniu z końcem 2017 roku wzrosła o około 18 proc. Efekt ten uzyskaliśmy łącząc większy potencjał sprzedażowy wynikający z modernizacji z dobrze przemyślanymi działaniami marketingowymi oraz utrzymaniowymi - komentuje prezes Netii Andrzej Abramczuk w liście do akcjonariuszy.
Z kolei liczba usług telewizyjnych świadczonych przez operatora wzrosła ze 190,5 do 214,9 tys., a internetu mobilnego - z 13,8 do 22,9 tys.
- Kluczowym zadaniem w obszarze B2C, którego realizacja jest niezbędna dla utrzymania konkurencyjności i powrotu na ścieżkę wzrostu, jest proces modernizacji naszej infrastruktury dostępowej. Do końca 2018 roku wydaliśmy na ten projekt ok. 175 mln złotych a jego efekty są już widoczne w postaci wzrostu liczby usług na sieciach własnych, który miał miejsce w dwóch ostatnich kwartałach 2018 roku - podkreśla Andrzej Abramczuk.

W grudniu 2017 roku Cyfrowy Polsat kupił od Mennicy Polskiej i FIP 11 FIZAN 32 proc. akcji Netii, a w połowie ub.r. sfinalizował przejęcie kolejnych 33 proc. od mniejszych inwestorów w ramach wezwania.
W efekcie zmieniły się władze Netii: na początku ub.r. do zarządu dołączyli Krzysztof Adaszewski i Andrzej Abramczyk, a do rady nadzorczej - Wojciech Pytel, a w maju z zarządu odeszli prezes i dyrektor generalny Katarzyna Iwuć oraz członek zarządu i dyrektor ds. techniki Stefan Radzimiński. Funkcję prezesa Andrzej Abramczyk objął w sierpniu.
Usługi Netii zostały włączone do oferty Cyfrowego Polsatu i Plusa, m.in. w ramach programu rabatowego SmartDom. Firma przystąpiła też do umowy kredytowej Cyfrowego Polsatu.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Netia ze spadkiem wpływów i wyższym zyskiem. Rośnie sprzedaż internetu światłowodowego i usługi tv