Ofcom: TVP karmi Polaków głównie fabułą i powtórkami
Ponad połowę czasu antenowego (51 proc.) jedynego publicznego nadawcy telewizyjnego w Polsce - TVP, stanowi fabuła - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Ofcom, regulatora brytyjskiego rynku mediów elektronicznych i telefonii. Polska jest pod tym względem na drugim miejscu po Irlandii, gdzie wskaźnik ten wynosi 54 proc.
W grupie dziewięciu państw (W.Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Polska, Hiszpania, Holandia, Szwecja i Irlandia) ośmiokanałowa telewizja publiczna w Polsce jest na drugim od końca miejscu pod względem czasu antenowego przeznaczanego na materiały faktograficzne. Stanowią one ogółem 10 proc. czasu antenowego, wobec 3 proc. w Irlandii. Najwięcej faktografii nadają publiczne stacje telewizyjne w Holandii i Szwecji - po 32 proc.
TVP ma ponadto najniższy wskaźnik bieżących wiadomości (newsów) - tylko 6 proc. czasu antenowego wobec 23 proc. w Holandii i 20 proc. w Hiszpanii. 13 proc. czasu antenowego TVP wypełnia rozrywką - tyle samo co publiczna telewizja brytyjska, podczas gdy we Włoszech jest to 20 proc.
Tylko 1 proc. czasu antenowego TVP stanowią programy edukacyjne wobec 4 proc. w przypadku telewizji brytyjskiej. Programy muzyczne i kulturalne stanowią 9 proc., tyle samo co w Szwecji. W telewizji francuskiej jest to 22 proc.
TVP ma drugi wynik co do udziału powtórek w programie - stanowią one 48 proc. czasu antenowego, wobec 52 proc. w telewizji szwedzkiej. Oryginalne materiały własne emitowane po raz pierwszy stanowią 31 proc. czasu antenowego - tyle samo co w Szwecji, ale o połowę mniej niż we Włoszech. Średnia dla dziewięciu państw w ilości takich materiałów wynosi 38 proc.
Z kolei oryginalne materiały obce nadawane po raz pierwszy stanowią 21 proc. czasu antenowego TVP, a więc powyżej średniej, która wynosi 15 proc.
Najmniej fabuły nadaje telewizja francuska. Z kolei liderem programów sportowych jest telewizja hiszpańska (16 proc. ogółu czasu antenowego wobec 5 proc. w Polsce).
Polacy spędzają przed telewizorem najwięcej czasu po Włochach - w 2008 r. było to średnio 232 minut dziennie wobec 234 minut w przypadku Włoch. Światowymi rekordzistami są Amerykanie, którzy oglądają telewizję przeciętnie 277 minut dziennie. Przy tym oglądalność telewizji w Polsce w ubiegłym roku była o 3,2 proc. niższa niż w 2007 roku, gdy wynosiła 241 minut dziennie.
Z raportu Ofcom wynika też, iż w Polsce szybko upowszechnia się telefonia komórkowa, zwłaszcza przesyłanie danych. Przychody operatorów telefonii komórkowej w Polsce w latach 2003-8 przyrosły ogólnie o 10,7 proc., a w przeliczeniu na użytkownika - o 10,8 proc.
Tylko co dziesiąte gospodarstwo domowe w Polsce pod koniec 2008 roku miało dostęp do szerokopasmowych łączy internetowych (broadband), co jest najniższym wskaźnikiem w grupie badanych państw (w Holandii np. jest to 36 gospodarstw na 100). Średnia obejmująca 12 państw: dziewięć europejskich, USA, Kanadę i Japonię, wynosi 25 gospodarstw na 100.
Polska ma stosunkowo wysoki wskaźnik szerokopasmowych łączy - 8 megabitów na sekundę, co sytuuje ją przed Hiszpanią i Irlandią.
W 2008 roku w Polsce 11 proc. ogólnych wydatków na reklamę stanowiły wydatki na reklamę w internecie (w 2006 r. 3 proc.) - wynika z danych cytowanych w raporcie Ofcomu. Udział reklamy internetowej był w Polsce w 2008 roku większy niż w Hiszpanii (9 proc.) i Irlandii (1 proc.). Najwięcej wśród 12 państw na internetową reklamę wydali reklamodawcy brytyjscy - 23 proc. ogółu wydatków.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Ofcom: TVP karmi Polaków głównie fabułą i powtórkami