Fuzja platform cyfrowych już na dniach?
Już w poniedziałek 30 września amerykańskie platformy cyfrowe Dish Network i DirecTV mogą ogłosić fuzję. „The Wall Street Journal” podał, że borykające się z rezygnacjami abonentów firmy nigdy nie były tak blisko porozumienia w sprawie połączenia.
Jeśli do fuzji rzeczywiście dojdzie, to powstanie platforma cyfrowa z blisko 20 mln abonentów i subskrybentów w Stanach Zjednoczonych. Przejęcia Dish Network miałaby dokonać DirecTV, wspierana przez swojego właściciela AT&T. Pierwsza firma należy do Charliego Ergena. Dzięki transakcji mógłby on spłacić część zadłużenia i skupić się na innych inwestycjach.
- Trudno sobie wyobrazić, żeby organy regulacyjne zablokowały tę transakcję – napisał w e-mailu do klientów analityk finansowy MoffettNathanson, Craig Moffett. - Ale synergie byłyby prawdopodobnie znacznie bardziej ograniczone, niż można sobie wyobrażać – dodał, cytowany przez Yahoo.
Dish Network, który wcześniej połączył się z operatorem satelitarnym EchoStar, korzysta z innych pozycji orbitalnych niż DirecTV. Konieczne byłoby więc przestawienie anten satelitarnych klientów. To duże wyzwanie logistyczne, ale jest możliwe do wykonania. W 2002 roku po fuzji Cyfry+ z Wizją TV przekierowano anteny kilkuset tysięcy abonentów drugiej platformy z Astry 19,2E na Hot Birda 13E. Dekadę później podobna operacja nie była już konieczna, bo łączące się wówczas platforma n i Cyfra+ korzystały z tej samej pozycji.
Fuzja nie uratuje platform cyfrowych?
O tym, że rozpoczęły się rozmowy dotyczące fuzji amerykańskich platform przed tygodniem informował Reuters. Obie firmy pierwszy raz próbowały się połączyć w 2002 roku, ale Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych zablokował transakcję z powodu zagrożenia monopolem. Obecnie takie czynniki nie występują, a „śmiertelnym” zagrożeniem dla tradycyjnych dostawców płatnej telewizji są serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Max, Amazon Prime Video, Disney+ czy Peacock.
Platforma cyfrowa Dish Network w I kwartale br. straciła 348 tys. abonentów, a jej serwis streamingowy Sling TV 135 tys. klientów. Łączna liczba abonentów obu usług to niecałe 8,2 mln osób. W IV kwartale ub.r. firma straciła 314 tys. klientów. Już wtedy pojawiały się głosy o bankructwie. W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln. DirecTV miał na koniec 2023 roku 11,3 mln abonentów (dwanaście miesięcy wcześniej było ich 13 mln, a w 2009 17,62 mln.
Głównym problemem amerykańskich platform są masowe odejścia klientów do serwisów streamingowych. Amerykanie coraz częściej preferują subskrypcje, które można w dowolnym momencie przerwać zamiast wieloletnie umowy na dostęp do linearnych kanałów, w których często emitowane są reklamy i nie brakuje powtórek. Polscy dostawcy płatnej telewizji nie mierzą się jeszcze z masową utratą abonentów, ale spadek zainteresowania telewizją satelitarną jest już zauważalny.
- Nie można powiedzieć, że ta fuzja nie powinna mieć miejsca. Oczywiście, że powinna. Zawsze należy oczekiwać konsolidacji w okresie sekularnego spadku – ocenili analitycy MoffettNathanson w swoim komentarzu do klientów. - Błędem byłoby jednak przecenianie znaczenia ewentualnej transakcji. Wydłużenie o rok lub dwa istnienia płatnych platform satelitarnych nie zmieni strategii nadawców, dystrybutorów, ani samych klientów telewizji satelitarnej - dodali.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Fuzja platform cyfrowych już na dniach?