Polacy o telemedycynie
Pomysł wprowadzenia telemedycyny w Polsce podoba się 42% Polaków, mimo że dwie trzecie respondentów (65%) nigdy o jej istnieniu nie słyszało - wynika z raportu 'Postawy Polaków wobec technologii teleinformatycznych w medycynie' przygotowanego przez TNS OBOP.
Telemedycyna, czyli wykorzystanie nowoczesnych technologii: Internetu, łączy satelitarnych czy sieci komórkowych w świadczeniu usług medycznych na odległość, jest w krajach wysoko rozwiniętych ważnym uzupełnieniem bezpośredniego kontaktu lekarz - pacjent. Forma ta przynosi szereg korzyści, m.in. przyspiesza diagnostykę, ułatwia dostęp do opieki zdrowotnej osobom oddalonym od ośrodków medycznych, ogranicza koszt związane z np. transportem. W Polsce telemedycyna jest jeszcze rzadkością. Dwie trzecie (65%) Polaków badanych przez TNS OBOP nigdy nie słyszało o istnieniu takich usług; a 67% nie wie o możliwości korzystania z nich w Polsce.
Badani, którzy o telemedycynie słyszeli, rozpoznają ją
najczęściej jako możliwość uzyskania informacji o dostępie do
specjalisty lub zamawiania wizyty za pośrednictwem Internetu czy
telefonu (22%), zdalne diagnozowanie umożliwiające pomiar
parametrów życiowych (9%) czy telekonsultacje lekarzy z odległych
ośrodków i operacje teleasystowane (10%).
Ogólna akceptacja dla wprowadzenia telemedycyny w Polsce kształtuje
się na poziomie 42%, taki bowiem odsetek Polaków deklarował w 2007
r, że podoba im się pomysł upowszechnienia usług medycznych
świadczonych za pośrednictwem telefonu lub Internetu. W porównaniu
do 2006 r. mamy jednak tutaj do czynienia z lekką tendencją
spadkową, ponieważ wówczas akceptację w mniejszym lub większym
stopniu deklarowało nieco więcej, bo 46% badanych.
Mimo, że ogólna akceptacja dla telemedycyny jest wyrażana częściej, niż pogląd przeciwny, konkretne usługi telemedyczne nie wzbudzają jednak zaufania Polaków. Jedynie zamawianie wizyty, np. przez Internet lub informacja o dostępie do specjalisty spotyka się opiniami pozytywnymi wyrażanymi częściej (46%) niż opinie negatywne (44%). W przypadku wszystkich pozostałych usług, o które pytali ankieterzy proporcje są odwrotne.
Zainteresowanie Polaków korzystaniem z usług telemedycyny uległo pewnemu zmniejszeniu w porównaniu z rokiem 2006. Spadek zainteresowania nastąpił również w przypadku usługi e-Recepta. W 2007 r. zainteresowanie tą relatywnie popularną usługą wyraziło 41% Polaków, w porównaniu do 63% w 2006 r.
- Rozwój i upowszechnienie telemedycyny to przedsięwzięcie wymagające dużych inwestycji. Stojąca przed koniecznością strukturalnej reformy polska służba zdrowia zapewne nieprędko zaoferuje pacjentom możliwość korzystania na szerszą skalę z usług medycznych za pośrednictwem Internetu czy sieci komórkowych. Pieniądze nie są jednak jedyną barierą rozwoju telemedycyny. Są nią także postawy Polaków i brak wiedzy na ten temat - komentuje Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Medycznego TNS OBOP.
* Dane pochodzą z raportu Postawy Polaków wobec technologii teleinformatycznych w medycynie, który został przygotowany w ramach badania Omnibus zrealizowanego w okresie 22-26 czerwca 2007r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1004 Polaków w wieku 15 lat i więcej.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Polacy o telemedycynie