Czy reklamy znikną z TVP? „18 lat o tym mówimy”
Kwestia nowej ustawy medialnej to cały czas temat otwarty. Co powinno się w niej znaleźć, a co nie? Jak powinny być finansowane media publiczne? O tym debatowali uczestnicy panelu podczas Konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Sopocie.
Do końca czerwca br. mają powstać założenia nowej ustawy medialnej. Przygotowuje je podkomisja stała ds. mediów i polityki audiowizualnej, której przewodniczącym jest poseł PO Maciej Wróbel. Podczas debaty na konferencji PIKE w Zakopanem mówił o tym, że media publiczne nie mogą być zależne od nikogo, w tym od polityków. Opowiedział się m.in. za likwidacją rad programowych TVP i Polskiego Radia, w których zasiadają parlamentarzyści. - By zbudować niezależne media, musimy zbudować bezpieczeństwo finansowe - mówił Wróbel. Jego zdaniem media publiczne powinny być finansowane z pieniędzy budżetowych.
Również, zdaniem byłego szefa KRRiT i byłego prezesa TVP Jana Dworaka, media publiczne powinny pozyskiwać pieniądze z budżetu, ale jedynie w okresie przejściowymi między starą a nowa ustawą medialną. Potem powinna zostać wprowadzona opłata audiowizualna. - Finansowanie musi być stabilne - przekonywał.
We wtorek “Dziennik Gazeta Prawna” napisał, że obecne założenia mówią o opłacie w wysokości 108 zł rocznie, dotyczącej każdego domownika w wieku od 26 do 75 lat i rozliczanej wraz z PIT-em.
Czym jest misja mediów publicznych?
Zdaniem Dworaka, misja mediów publicznych powinna być wykonywaniem zadań, których nie wykonuje rynek. Jest on też za powstaniem portalu mediów publicznych, czyli Telewizji Polskiej i publicznych rozgłośni radiowych. – Byłaby to platforma dotarcia z playerem i portalem horyzontalnym - ocenił Dworak. Popiera utworzenie funduszu służącego wsparciem mediów lokalnych oraz jest za zdecydowanym ograniczeniem reklam w Telewizji Polskiej.
- 18 lat mówimy o zejściu TVP z rynku reklam – przypomniał Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls. - Jesteśmy za mocnymi mediami narodowymi, ale nie może być tak, że mają abonament, zapomogi, dotacje od państwa i jeszcze reklamy. Polska i Rumunia są na szarym końcu i mają najniższe ceny reklam, a za kontent płacimy tyle, co wszyscy - mówił Dąbski.
Maciej Wróbel zwrócił uwagę ma zmiany zachodzące na rynku. - Mamy mnóstwo portali internetowych działających jak telewizje, które nie wymagają pozwolenia na nadawania, a mają fenomenalne wyniki.
- Nie możemy już mówić o radiofonii i telewizji, ale musimy mówić o usługach cyfrowych - podkreślił Witold Kołodziejski, poprzedni szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Jego zdaniem w prawie medialnym trzeba dokonać zmian. bo zmieniają się przyzwyczajenie widzów ale i regulacje europejskie. Zwrócił on uwagę, że nie ma ministerstwa zajmującego się mediami, bo tej roli nie pełni ani resortu cyfryzacji ani resort kultury.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Czy reklamy znikną z TVP? „18 lat o tym mówimy”