Spadł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów obniżył się o 12, 78 pkt proc. dopoziomu 71,39 punktów i był to poziom najniższy od końca 2001 r.,podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w środę.
Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o 16,25 pkt proc. do 53,34punktów.
"Najsilniejsze spadki optymizmu dotyczą dwudziesto-,trzydziesto-, a następnie czterdziestolatków - odpowiednio 17, 18 i15 pkt. Wyraźnie spokojniej oceniają sytuację osoby po 50-ym rokużycia - spadek o 7 pkt. Co ciekawe, w lutym obniżenie nastrojów wwiększym stopniu dotyczyło osób o ponadprzeciętnych dochodach (- 12pkt), niż o dochodach poniżej średniej (- 8 pkt)" - podano wkomunikacie.
Wskaźnik skłonności do zakupów stracił 10,45 pkt proc. iprzyjmuje wartość 83,43 pkt.
"Konsumenci niepokoją się głównie możliwością zwiększeniabezrobocia. Już dwie trzecie Polaków (64%) spodziewa się wzrostubezrobocia w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jak dotąd, sytuacjagospodarcza nie odbiła się jeszcze na ocenie sytuacji materialnejgospodarstw domowych: odsetek osób twierdzących, że nie wystarczaim środków na życie wynoszący 18% pozostaje na dość stabilnympoziomie.Mimo drożejącego importu konsumenci nie spodziewają sięteż obecnie zwiększenia poziomu cen" - czytamy dalej.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) może przyjmować wartości od0 do 200. Ostatnie badanie przeprowadzono między 5 - 10 lutego 2009roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków wwieku 15 i więcej lat.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 
Dołącz do dyskusji: Spadł wskaźnik optymizmu konsumentów