Towarzystwo Dziennikarskie o dziennikach TVP, Polsatu i TVN: te same informacje, różny sposób przedstawienia
Analiza serwisów informacyjnych TVN, TVP i Polsatu przeprowadzona w styczniu br. przez Towarzystwo Dziennikarskie wykazała, że dobór informacji w TVP i przez stacje komercyjne "nie różnił się istotnie, choć sposób przedstawienie tematów i wyrażane w nich opinie były zdecydowanie odmienne".

Towarzystwo Dziennikarskie przez tydzień (w dniach 13-19 stycznia 2020 roku) analizowało programy informacyjne trzech największych stacji: „Wiadomości” TVP, „Wydarzeń” Polsatu i „Faktów” TVN. To kolejna analiza przeprowadzona przez tę organizację, która regularnie co jakiś czas bada jakość i tematy, prezentowane przez serwisy informacyjne.
Z analizy wynika, że „dobór informacji w TVP i przez stacje komercyjne nie różnił się istotnie, choć sposób przedstawienie tematów i wyrażane w nich opinie były zdecydowanie odmienne”.
Towarzystwo Dziennikarskie zaznaczyło m.in., że tematy, jakie dominowały w „Wiadomościach”, „Faktach” oraz „Wydarzeniach” skupiały się na polskiej polityce i gospodarce. Informacje zagraniczne w przypadku połowy z nich wiązały się z Polską. Stricte zagranicznych tematów było mało, choć w badanym tygodniu działy się ważne wydarzenia.
Resztę serwisów miały zajmować: sensacja (głównie w „Wydarzeniach”), sport, szczątkowo kultura - w „Wiadomościach” sprowadzała się do zapowiedzi własnych programów rozrywkowych.
Głównym tematem wskazanego tygodnia była ustawa sądowa, która była procedowana w Senacie i rezolucja na temat Polski i Węgier Parlamentu Europejskiego. - Wielowątkowe dyskusje, wypowiedzi polityków PiS i opozycji, prezydenta i premiera dzienniki telewizyjne przedstawiały w trudny do zrozumienia sposób. Najwięcej było w nich „wypowiedzi o wypowiedzi”, komentarzy jednych polityków o tym, co powiedzieli inni politycy, a zdecydowanie za mało prezentacji faktów, tłumaczenia przez ekspertów co one znaczą, przykładów rozwiązań ze świata, tłumaczenia przyczyn i przewidywania skutków - wskazało Towarzystwo Dziennikarskie.
Według organizacji dzienniki telewizyjne „tworzyły wrażenie, że Polaków może połączyć jedynie radość ze zwycięstw sportowca (Dawida Kubackiego) i oburzenie na atakowanie przez prezydenta Rosji roli Polaków podczas drugiej wojny światowej”. - Polityka zdominowała w nich funkcję informacyjną, choć w różnym stopniu. W „Wydarzeniach” czuło się chęć ucieczki od niej, w „Wiadomościach” i „Faktach” tematy polityczne zmajoryzowały przekaz – oceniono.
"Wiadomości" ustawiały przekaz od początku wydania
Towarzystwo oceniło również, że „>>Wiadomości<<” uprawiały propagandę, ustawiając swój przekaz od początku wydania, w „superzapowiedzi” interpretującej najważniejszy temat dnia, choć nie zawsze był to temat pierwszy”. - Temu samemu celowi służyły „paski” zapowiedzi tematu, narzucające widzowi oceny, które dopiero miały wyniknąć z materiału. „Wydarzenia” nie stosowały tego chwytu, „Fakty” prawie nie miały pasków. Kolejność tematów i sposób ich przedstawienia sygnalizowały jednak sympatie polityczne tych nadawców - stwierdzono.
Wskazano także, że ostatnie tematy, jakie pojawiały się w dziennikach były zwykle bardziej rozrywkowe – miały na celu odprężyć i zabawić widza. - TVP nie miała w tej sprawie wyraźnej polityki; kończyła krótką rozmową z gośćmi „Wiadomości” – dodano.
Prawie codziennie gościem był polityk PiS (raz zastąpili go dwaj prawicowi dziennikarze) i politycy opozycji z PO, Nowej Lewicy i z PSL. W „Wydarzeniach” także najwięcej gości było z PiS. Byli też z PO i Nowej Lewicy oraz ksiądz katolicki. Wśród zapowiadanych w „Faktach” kilkunastu gości TVN 24 byli politycy PiS i opozycji, sędziowie i Jurek Owsiak. Miała to być najbardziej zróżnicowana grupa.
Według Towarzystwa Dziennikarskiego „Wiadomości” prowadziły „regularną, codzienną nagonkę na marszałka Senatu i na sędziów”. - Świadczyła o tym zawartość materiałów na te tematy, dobór wypowiedzi, komentarze autorów, ”paski” i zapowiedzi prowadzących wydania. Nie ma wątpliwości, że TVP, formalnie wciąż publiczna, wielokrotnie złamała swoje obowiązki ustawowe, nakazujące jej „pluralizm, bezstronność, wyważenie i niezależność” (art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji) – wskazuje Towarzystwo.
TVN i Polsat z powinnościami medium publicznego
Natomiast według stowarzyszenia dwaj nadawcy prywatni - TVN i Polsat - wypełniali częściowo powinności medium publicznego, informując o sprawach ważnych dla obywateli i przyszłości Polski „w sposób wyważony i pluralistyczny, choć nie bez sympatii politycznych i krytycyzmu wobec postępowania władz, co jest prawem wszystkich mediów”. - Podkreślały to zresztą „Wiadomości”, broniąc swojego prawa do aktywności na terenie Senatu po wypadku, za który zabrakło przeprosin – zaznaczono.
Organizacja zaznaczyła, że „przeprowadzenie pełnej analizy trzech dzienników telewizyjnych przez tydzień wymagałoby spisania wszystkich tekstów, omówienia kontekstu i sposobu przedstawienia tematu na ekranie, co wykracza poza możliwości organizacji społecznej, jaką jest Towarzystwo Dziennikarskie”. - Jest to jednak możliwe do wykonania przez profesjonalny zespół akademicki chociażby na zamówienie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, sprawującej pieczę nad nadawcami telewizyjnymi, co wielokrotnie miało miejsce w jej poprzedniej kadencji – podkreślono.
W listopadzie 2019 roku Towarzystwo Dziennikarskie zaprezentowało raport z przedwyborczego monitoringu mediów, w ramach którego analizowało „Wiadomości” TVP1, „Fakty” TVN, „Wydarzenia” Polsatu i główne programy informacyjne Polskiego Radia. Wynikało z niego m.in., że w trakcie kampanii wyborczej 6 najczęściej pokazywanych polityków było z PiS, w tym prezydent i premier. jeśli chodzi o najczęściej pojawiających się rozmówców, w „Wiadomościach” przez 15 dni spośród 21 gości – 14 było z PiS, 4 z Koalicji Obywatelskiej, po jednym z PSL i Lewicy.
„Fakty” liderem oglądalności w 2019 roku
„Fakty” TVN i TVN24 BiS w 2019 roku oglądało średnio 2,92 mln widzów, co zapewniło tym stacjom 23,06 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej serwis „Fakty” TVN i TVN24 BiS zyskał 3,71 proc. widzów, czyli 104 tys. oglądających, a jego udział wzrósł z 22,47 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Średnia oglądalność „Faktów” w TVN w zeszłym roku wyniosła 2,67 mln widzów, a w TVN24 BiS - 246 tys.
Drugie były „Wiadomości” TVP1 i TVP Info. Widownia tego dziennika zwiększyła się najbardziej w zestawieniu - o 7,17 proc. (178 tys. osób) do 2,66 mln oglądających. Udział „Wiadomości” w rynku wzrósł z 18,44 proc. do 19,71 proc.
Dziennik ten w TVP1 śledziło 2,11 mln widzów, a w TVP Info było to 541 tys. osób.
W 2019 roku spadł czas oglądania telewizji, ale wzrosły wydatki reklamowe. „M jak miłość” hitem (raport)Podium uzupełnia „Teleexpress”, którego oglądalność w Jedynce i TVP Info w ciągu roku wzrosła o 3,01 proc., czyli o 73 tys. widzów. W 2019 roku wyniosła 2,49 mln osób (1,96 mln w TVP1 i 539 tys. w TVP Info). Z kolei udział serwisu uplasował się na poziomie 25,92 proc. (rok wcześniej było to 25,29 proc.).
Oczko niżej znalazły się „Wydarzenia” Polsatu i Polsatu News. Widownia tego dziennika wyniosła 2,08 mln osób, po wzroście o 0,58 proc. (12 tys. widzów). Średnia widownia „Wydarzeń” na głównej antenie wyniosła 1,91 mln osób, a w Polsacie News było to 164 tys.
Z kolei wynik plasującej się na piątej pozycji „Panoramy” TVP2 i TVP Info wzrósł o 1,62 proc. do 1,47 mln widzów (1,08 mln w Dwójce i 398 tys. w stacji informacyjnej).

„Fakty” liderem w grupie komercyjnej
Wśród widzów w wieku 16-49 lat w 2019 roku na pozycji lidera oglądalności znalazły się „Fakty”, których widownia zwiększyła się o 6,34 proc. do 1,03 mln oglądających.
Drugie miejsce zajęły tutaj „Wydarzenia”, które śledziło 792 tys. osób (do góry o 2,50 proc.). Podium uzupełniają „Wiadomości” (610 tys. widzów; + 11,24 proc.).
Czwarty był „Teleexpress” (544 tys. widzów; + 6,73 proc.), a piąta - „Panorama” (328 tys. widzów; + 15,08 proc. - największy wzrost w zestawieniu).

Dane oglądalności dzienników w grupie wiekowej 16-59.


Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Towarzystwo Dziennikarskie o dziennikach TVP, Polsatu i TVN: te same informacje, różny sposób przedstawienia
Ten tzw. pluralizm, prawica nie uprawia za swoją kasę, a nie za akasę wszystkich Polaków. Tym się pownno różnić medium publiczne od komercyjnych. Tymczasem wssyscy płacimy na propagandę PIS, abyboołechtać 30% społeczeństwa uteierdzająx ich w przmekonaniu że PIS to samo dobro, eeszta świata to wrogowie.