TVP sprzedała za granicę 150 tytułów, w tym „Filip”, „Marzec ’68”, „Wojenne dziewczyny”, „Stulecie Winnych” i „Koronę królów”
W pierwszym półroczu br. biuro sprzedaży i współpracy międzynarodowej Telewizji Polskiej udostępniło ponad 150 tytułów w ramach ponad 50 umów licencyjnych z odbiorcami z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji.
Największą sprzedaż odnotował film „Filip” w reż. Michała Kwiecińskiego, na który zawarto 7 umów obejmujących terytorium Australii, Japonii, Hiszpanii, Węgier, Bułgarii, Litwy, Irlandii, Belgii, Danii, Holandii, Irlandii, Islandii, Luksemburgu, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Litwy.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Popularne były również filmy „Marzec ’68” w reż. Krzysztofa Langa (4 umowy: z Danią, Bułgarią, Węgrami i Szwecją), „Prorok” w reż. Michała Kondrata (również 4 umowy: Hiszpania i Andora, Francja, Bułgaria) oraz „Ciotka Hitlera” w reż. Michała Rogalskiego (3 umowy: Kanada, Bułgaria, Zjednoczone Emiraty Arabskie).
„Wojenne dziewczyny” w 20 krajach świata
Zainteresowaniem za granicą cieszą się również polskie seriale, w szczególności „Wojenne dziewczyny” w reż. Michała Rogalskiego i Filipa Zylbera (USA, Kanada, Hiszpania, Ameryka Południowa w tym Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Ekwador, Gwatemala, Honduras, Kolumbia, Kostaryka, Meksyk, Panama, Paragwaj, Peru, Portoryko, Salwador, Urugwaj, Wenezuela) „Drogi wolności” w reż. Macieja Migasa (USA, Kanada, Ameryka Południowa, Hiszpania, Niemcy, Bułgaria), „Stulecie Winnych” w reż. Piotra Trzaskalskiego i Michała Rogalskiego (USA, Kanada, Hiszpania, Ameryka Południowa, Irak, Iran, Syria, Turcja) oraz „Prokurator” w reż. Jacka Filipiaka i Macieja Pieprzycy (m.in.: USA, Kanada, Hiszpania, Ameryka Południowa).
Węgierska telewizja publiczna MTVA zawarła 2 umowy na „Koronę królów” (reż. Wojciech Pacyna i inni), przedłużając wcześniejsze licencje na 1. i 2. serię oraz nabywając prawa do emisji kontynuacji tego serialu pt. „Korona Królów. Jagiellonowie”. Kontrahent z Wielkiej Brytanii nabył natomiast prawa na cały świat do świętujących swoją premierę seriali „Erynie” w reż. Borysa Lankosza i „Krucjata” w reż. Łukasza Ostalskiego. Ponadto, TVP podpisała umowę ramową (output deal) z renomowanym hiszpańskim dystrybutorem na okres 3 lat. Jest to pierwsza tego typu umowa w historii sprzedaży polskiego kontentu za granicą. Gwarantuje ona TVP coroczną sprzedaż na terytorium Hiszpanii, a kontrahentowi pierwszeństwo w złożeniu oferty i dostępie do katalogu.
Niemal 30 lat po premierze, ponownie doceniony został film „Faustyna” - prawa do wszystkich pól eksploatacji, łącznie z kinowymi, zostały sprzedane do Francji.
W jakich krajach można oglądać najwięcej produkcji TVP?
Największe pakiety TVP sprzedała na następujące terytoria: Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Ekwador, Gwatemala, Hiszpania, Honduras, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Meksyk, Panama, Paragwaj, Peru, Portoryko, Salwador, Stany Zjednoczone, Urugwaj, Wenezuela (23 seriale i filmy fabularne, łącznie 258 godzin); Egipt i Bliski Wschód, tzn.: Algieria, Bahrajn, Irak, Jordania, Kuwejt, Liban, Libia, Maroko, Oman, Palestyna, Katar, Arabia Saudyjska, Syria, Tunezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Jemen (15 seriali i filmów dokumentalnych, łącznie 24 godziny); Holandia (5 filmów K. Kieślowskiego oraz „Dekalog”); Węgry (5 seriali i filmów fabularnych); natomiast 5 transakcji, obejmujących w sumie 22 tytuły, dotyczyło praw inflight.
Pomimo wojny, trwa współpraca z Ukrainą, gdzie TVP sprzedała licencje do 4 filmów dokumentalnych oraz serialu „Młody Piłsudski” w reż. Jarosława Marszewskiego.
Stałym elementem działalności TVP jest również udzielanie praw do pokazów w instytucjach kultury. W pierwszym półroczu zaprezentowano ponad 20 tytułów, często kilkukrotnie. Szczególną popularnością cieszył się „Marzec ’68” oraz dzieła Krzysztofa Kieślowskiego.
Dział Sprzedaży Zagranicznej udziela też praw do fragmentów filmów i programów kulturalnych. W pierwszym półroczu 2023 roku zainteresowaniem cieszyły się m.in. fragmenty XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i rejestracje koncertów, w tym archiwalnych nagrań Festiwalu w Sopocie.
Telewizja Polska w ub.r. zwiększyła przychody o 9,5 proc. do 3,56 mld zł, a przy dużo mniejszym wzroście kosztów operacyjnych jej zysk operacyjny zwiększył się o 80 mln zł - wynika z nieoficjalnych danych. Nadawca zanotował 50,7 mln zł straty netto, głównie dlatego że w warunkach wysokiej inflacji wpływy z rekompensaty abonamentowej były o 204 mln zł niższe od jej nominalnej wartości.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: TVP sprzedała za granicę 150 tytułów, w tym „Filip”, „Marzec ’68”, „Wojenne dziewczyny”, „Stulecie Winnych” i „Koronę królów”