Trzy czwarte Polaków obawia się utraty danych osobowych w internecie
Trzy czwarte Polaków obawia się utraty danych osobowych w wyniku działalności oszustów w internecie - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i serwisu ChronPESEL.pl. Jednocześnie, jak wskazano, prawie 20 proc. nie używa programów antywirusowych.
Jak zauważono w raporcie przekazanym PAP, w trakcie pandemii spędzamy w internecie znacznie więcej czasu niż wcześniej. Przenieśliśmy tam swoje życie towarzyskie i zawodowe. Dodatkowo rekordy popularności biją sklepy oferujące sprzedaż online.
Zdaniem autorów raportu Polacy są świadomi zagrożenia ze strony oszustów, którzy będą próbowali wyłudzić dane osobowe z internetu.
"W przeprowadzonym przez Krajowy Rejestr Długów i serwis ChronPESEL.pl badaniu 74,5 proc. ankietowanych przyznało, że obawia się, iż przestępcy wykorzystają do tego fałszywe strony i maile. Prawie 70 proc. Polaków boi się włamania hakerów do komputera, z kolei 2/3 ankietowanych obawia się utraty danych za pośrednictwem telefonów komórkowych" - czytamy.
Z badania wynika jednak, że Polacy nie robią dostatecznie wiele, żeby zadbać o bezpieczeństwo swoich komputerów. Na pytanie o instalowanie programów antywirusowych twierdząco odpowiedziało ponad 81 proc. z nich, co oznacza, że jeden na pięć komputerów nie jest chroniony przed zainstalowaniem wirusa.
Dodatkowo tylko dwie trzecie ankietowanych zadeklarowało, że posiada hasło dostępu. Z tego ponad 30 proc. uważa je za średnie lub słabe. Pytani o inne zabezpieczenia, ankietowani wskazywali jeszcze na regularną aktualizację oprogramowania (55,4 proc.) i instalowanie programów antyspyware’owych (33 proc.).
"Niestety, zapominając o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, ułatwiamy cyberprzestępcom dostęp do naszych komputerów i narażamy na kradzież nasze dane osobowe. Odpowiednie zabezpieczenie komputera, tabletu lub telefonu, z którego na co dzień korzystamy, powinno być priorytetem - mówi, cytowany w raporcie, Bartłomiej Drozd ekspert serwisu ChronPESEL.pl, partnera Krajowego Rejestru Długów.
Radzi, by nie klikać w podejrzane linki otrzymane w mailach lub SMS-ach, a zakupy i transakcje bankowe robić tylko za pośrednictwem oficjalnych stron lub aplikacji.
Badanie wskazało, że co piąty ankietowany jest przekonany, że nie trzeba się wysilać, żeby namierzyć go w sieci. Wystarczy wpisać jego imię i nazwisko w wyszukiwarce, żeby zyskać dostęp do podstawowych informacji na jego temat. Nie dziwi to autorów raportu, bowiem ponad trzy czwarte Polaków korzysta z mediów społecznościowych. Największą grupę stanowią użytkownicy Facebooka (95,6 proc.), kolejny jest Instagram (53,3 proc.) i Twitter (20,7 proc.). Brak konta w jakichkolwiek mediach społecznościowych deklaruje 18,5 proc. badanych.
Mimo powszechnej obecności na portalach społecznościowych, większość użytkowników internetu niechętnie dzieli się swoimi zdjęciami i informacjami na temat, np. miejsca zatrudnienia. Niewiele ponad 14 proc. internautów regularnie publikuje na swoich profilach fotografie i aktualizacje dotyczące życia osobistego i zawodowego, a 80 proc. robi to bardzo rzadko albo wcale.
Natomiast 5 proc. ankietowanych dzieli się z internetową społecznością zdjęciami swoich dzieci i rodziny. 1/3 badanych rzadko publikuje takie materiały, a prawie 60 proc. badanych nie robi tego wcale.
W raporcie zwrócono uwagę, że sprawni hakerzy potrafią włamać się do komputera w sposób, który nie zostawia śladów. Ciężko zatem ostatecznie stwierdzić, czy nasze zabezpieczenia zdają egzamin. Na pytanie „Czy włamano się do Twojego komputera/skrzynki pocztowej lub telefonu?”, tylko niespełna 9 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco.
"Jednak aż 1/3 wszystkich badanych zadeklarowała, że nie może jednoznacznie stwierdzić, czy nie padła ofiarą takiego włamania" - napisano.
Badanie „Jak Polacy chronią dane osobowe?” zostało przeprowadzone w II kwartale 2020 na próbie 298 osób, przez Krajowy Rejestr Długów i serwis ChronPESEL.pl.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Trzy czwarte Polaków obawia się utraty danych osobowych w internecie