Od tej firmy mamy exit polle w czasie wyborów. Ipsos pod presją kosztów
Firma badawcza Ipsos, od lat odpowiadająca m.in. za badania exit poll w trakcie wyborów, w 2024 roku osiągnęła wzrost przychodów o ponad 7 proc., zaś jej zysk netto zmalał o ponad jedną piątą.
Ipsos w 2024 roku wypracował 98,47 mln zł przychodów sprzedażowych, o 7,2 proc. więcej niż przed rokiem (91,84 mln). Firm w sprawozdaniu wyliczyła, że specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, mediów, satysfakcji i lojalności konsumentów oraz badaniach opinii. Jej klientami są zarówno podmioty z sektora prywatnego, jak też instytucje publiczne.
Najbardziej znanymi projektami Ipsosu są badania exit poll realizowane w czasie wyborów. Spółka ma za sobą serię takich badań: w październiku 2023 roku przy wyborach parlamentarnych, wiosną ub.r. przy samorządowych i do europarlementu oraz kilka tygodni temu przez oboma turami wyborów prezydenckich.
W ub.r. je przychody od kontrahentów z zagranicy zwiększyły się z 49,16 do 53,54 mln zł, a te od podmiotów z Polski – z 42,68 do 44,93 mln. Natomiast wpływy w ramach koncernu Ipsos poszły w górę z 13,35 do 14,8 mln.
W Ipsosie prawie 180 pracowników
Koszty operacyjne Ipsosu wzrosły znacznie mocniej od przychodów – o 11,5 proc. do 91,34 mln zł. Firma zdecydowanie najwięcej przeznacza na dwa obszary. Wydatki na usługi obce zwiększyły się z 44,98 do 48,84 mln zł, zaś na wynagrodzenia – z 27,03 do 32,13 mln (plus koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych wzrosły z 4,12 do 4,83 mln). W ub.r. spółka zatrudniała średnio 177 pracowników, o 17 więcej niż rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W sprawozdaniu podkreśliła, że wdrażała nowe technologie cyfrowe, które „pozwalają na zbieranie danych w bardziej efektywny i szybszy sposób”. Dodała, że kładzie też duży nacisk na „wykorzystywanie zaawansowanych technik analitycznych, w tym sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, aby efektywniej przetwarzać i interpretować duże zbiory danych, a także realizować projekty badawcze oparte na połączeniu eksperckiej wiedzy i analityki z możliwościami, jaki daje zastosowanie narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję”.

Na poziomie sprzedażowym brutto zysk Ipsosu zmalał r/r z 9,9 do 7,13 mln zł. Inne wyniki rentowności poprawił spadek pozostałych wydatków operacyjnych z 506,4 do 420,7 tys. zł i kosztów finansowych z 1,59 mln do 684,8 tys.
W konsekwencji zysk operacyjny spółki zmniejszył się z 9,41 do 6,71 mln zł, a zysk netto (przy spadku kwoty podatku dochodowego z 1,63 do 1,21 mln) – z 6,21 do 4,87 mln.
Z zeszłorocznego zysku 4,63 mln zł przeznaczono na dywidendę, a 243,5 tys. na kapitał zapasowy.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Od tej firmy mamy exit polle w czasie wyborów. Ipsos pod presją kosztów