Od tej firmy mamy exit polle w czasie wyborów. Ipsos pod presją kosztów
Firma badawcza Ipsos, od lat odpowiadająca m.in. za badania exit poll w trakcie wyborów, w 2024 roku osiągnęła wzrost przychodów o ponad 7 proc., zaś jej zysk netto zmalał o ponad jedną piątą.

Ipsos w 2024 roku wypracował 98,47 mln zł przychodów sprzedażowych, o 7,2 proc. więcej niż przed rokiem (91,84 mln). Firm w sprawozdaniu wyliczyła, że specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, mediów, satysfakcji i lojalności konsumentów oraz badaniach opinii. Jej klientami są zarówno podmioty z sektora prywatnego, jak też instytucje publiczne.
Najbardziej znanymi projektami Ipsosu są badania exit poll realizowane w czasie wyborów. Spółka ma za sobą serię takich badań: w październiku 2023 roku przy wyborach parlamentarnych, wiosną ub.r. przy samorządowych i do europarlementu oraz kilka tygodni temu przez oboma turami wyborów prezydenckich.
W ub.r. je przychody od kontrahentów z zagranicy zwiększyły się z 49,16 do 53,54 mln zł, a te od podmiotów z Polski – z 42,68 do 44,93 mln. Natomiast wpływy w ramach koncernu Ipsos poszły w górę z 13,35 do 14,8 mln.
W Ipsosie prawie 180 pracowników
Koszty operacyjne Ipsosu wzrosły znacznie mocniej od przychodów – o 11,5 proc. do 91,34 mln zł. Firma zdecydowanie najwięcej przeznacza na dwa obszary. Wydatki na usługi obce zwiększyły się z 44,98 do 48,84 mln zł, zaś na wynagrodzenia – z 27,03 do 32,13 mln (plus koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych wzrosły z 4,12 do 4,83 mln). W ub.r. spółka zatrudniała średnio 177 pracowników, o 17 więcej niż rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W sprawozdaniu podkreśliła, że wdrażała nowe technologie cyfrowe, które „pozwalają na zbieranie danych w bardziej efektywny i szybszy sposób”. Dodała, że kładzie też duży nacisk na „wykorzystywanie zaawansowanych technik analitycznych, w tym sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, aby efektywniej przetwarzać i interpretować duże zbiory danych, a także realizować projekty badawcze oparte na połączeniu eksperckiej wiedzy i analityki z możliwościami, jaki daje zastosowanie narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję”.

Na poziomie sprzedażowym brutto zysk Ipsosu zmalał r/r z 9,9 do 7,13 mln zł. Inne wyniki rentowności poprawił spadek pozostałych wydatków operacyjnych z 506,4 do 420,7 tys. zł i kosztów finansowych z 1,59 mln do 684,8 tys.
W konsekwencji zysk operacyjny spółki zmniejszył się z 9,41 do 6,71 mln zł, a zysk netto (przy spadku kwoty podatku dochodowego z 1,63 do 1,21 mln) – z 6,21 do 4,87 mln.
Z zeszłorocznego zysku 4,63 mln zł przeznaczono na dywidendę, a 243,5 tys. na kapitał zapasowy.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023
Dołącz do dyskusji: Od tej firmy mamy exit polle w czasie wyborów. Ipsos pod presją kosztów