W reklamach telewizyjnych jest coraz więcej osób po pięćdziesiątce
W 2024 roku zwiększył się udział osób powyżej 50. roku życia w reklamach telewizyjnych, jednak mimo zauważalnego trendu odsetek ten pozostaje niższy od rzeczywistego udziału osób 50+ w populacji - wynika z najnowszego badania biura reklamy i marketingu TVP.

Według najnowszej edycji „Badania spotów reklamowych” biura reklamy i marketingu TVP, osobę po 50. roku życia można zobaczyć jedynie w co piątej reklamie telewizyjnej. Reklamodawcy znacznie częściej pokazują dorosłych aktorów przed pięćdziesiątką. Kobiety występują w 75 proc. wyświetlanych reklam, natomiast mężczyźni - w 67proc. Częstszymi bohaterami spotów telewizyjnych są osoby małoletnie, które pojawiają się w co czwartej reklamie.

Osoby w wieku 50 lat i więcej stanowią znaczącą część populacji. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w 2024 roku stanowiły one 38 proc. ogółu mieszkańców Polski (GUS, Prognoza wieku ludności Polski). Prognozy GUS przewidują, że w perspektywie 10 lat odsetek ten wzrośnie do 46 proc. populacji, co odzwierciedla trend starzenia się społeczeństwa, spowodowany m.in. wydłużającą się długością życia oraz spadkiem wskaźnika urodzeń.
Wzrastający udział osób starszych w populacji prowadzi do rozwoju tzw. srebrnej gospodarki, która obejmuje produkty i usługi skierowane do tej grupy wiekowej. Srebrna gospodarka staje się coraz ważniejszym segmentem rynku, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w działaniach marketingowych. Tymczasem - jak wynika z raportu TVP - 18-procentowy udział osób 50+ w reklamach wciąż pozostaje niższy niż ich proporcja w populacji, co wskazuje na niewykorzystany potencjał tej grupy konsumentów w przekazach komercyjnych.

Stereotypowe role babć i dziadków
Odsetek osób w wieku 50+ występujących w reklamach wzrósł z 10proc. w 2023 roku do 18proc. w bieżącym roku. Pomimo znaczącego wzrostu, nadal jest to najrzadziej prezentowana w reklamie grupa wiekowa.
Nadal częstym kontekstem, w jakim pojawiają się osoby 50+ w reklamach, są stereotypowe role babci i dziadka lub kontekst choroby. Do tych dwóch stereotypów odwołuje się co trzecia reklama. Takie przedstawienia ograniczają postrzeganie osób po pięćdziesiątce i utrwalają negatywne stereotypy, co nie odzwierciedla ich rzeczywistej roli i różnorodności w społeczeństwie.

W szerszym kontekście mediów osoby powyżej 50. roku życia są często marginalizowane. Stereotypowe role wpływają na ich samoocenę oraz postrzeganie przez młodsze pokolenia. “Rozwój srebrnej gospodarki, obejmującej produkty i usługi dla starszych konsumentów, stwarza możliwości dla bardziej zróżnicowanych kampanii reklamowych, które lepiej odzwierciedlają aktywność i wkład osób 50+ w życie społeczne i ekonomiczne” -czytamy w raporcie “Badania spotów reklamowych”.

Biuro reklamy i marketingu TVP analizuje zawartość spotów reklamowych od 2017 roku. Co roku badane są wszystkie spoty reklamowe emitowane w telewizji w pierwszym kwartale danego roku. W tym roku przebadano 5,8 tys. kreacji reklamowych, a od początku badania – ponad 40 tys. filmów. Baza filmów pochodzi z narzędzia Wizzad Nielsena, a badanie jest inspirowane projektem agencji mediowej Wavemaker.

- Zaobserwowaliśmy znaczący wzrost liczby starszych osób w reklamie, co niewątpliwie cieszy. Już rok temu, podczas Super Bowl, komentatorzy dostrzegli wzmożone zainteresowanie wykorzystaniem starszych aktorów, często znanych celebrytów. Ponadto, obserwujemy wzrost kreatywnych kampanii z udziałem osób 50+, takich jak kampania „Ja w przyszłości” ING. Ciekawe inicjatywy branżowe, takie jak badanie „Pracownicy 50+ w branży reklamowej” przeprowadzone przez Damiana Borowca z MediaHub, również przyczyniają się do większej reprezentacji i lepszego zrozumienia potrzeb tej grupy, a w efekcie do rosnącej inkluzywności w przekazach komercyjnych – komentuje Wojciech Kowalczyk z biura reklamy i marketingu TVP, autor badania.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: W reklamach telewizyjnych jest coraz więcej osób po pięćdziesiątce