Towarzystwo Dziennikarskie o „Wiadomościach” w kampanii wyborczej: zmasowana agitacja na rzecz PiS
„Wiadomości” TVP w trakcie kampanii sprzyjają wyłącznie partii rządzącej, jednocześnie ośmieszając polityków opozycji. Takie wnioski płyną z cząstkowego raportu z monitoringu wyborczego mediów, prowadzonego przez Towarzystwo Dziennikarskie. - „Wiadomości” są tubą propagandową PiS - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Andrzej Krajewski.
Od 27 września do 6 października 15-osobowy zespół Towarzystwa prowadził monitoring głównych wydań programów informacyjnych telewizji publicznej, Polsatu i TVN oraz serwisów informacyjnych Programu Pierwszego i Trzeciego Polskiego Radia. Celem było sprawdzenie, jak publiczne media wywiązują się z obowiązku przestrzegania w audycjach wymogów pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności, wynikające z Ustawy o radiofonii i telewizji. - TVP prowadzi jawną i brutalną agitację wyborczą partii rządzącej - brzmi jeden z wniosków raportu.
Najwięcej Jarosława Kaczyńskiego
Z raportu wynika, że w ciągu dziesięciu dni „Wiadomości” wyemitowały 72 tematy związane z wyborami (na 103 wyemitowane w ogóle), co daje 80 procent. W tym samym czasie „Wydarzenia” Polsatu miały 25 proc. tematów wyborczych (23 na 93), a „Fakty” TVN - 52 proc. (46 z 89).



Z polityków najdłużej i najczęściej pokazywany był w „Wiadomościach” prezes PiS, Jarosław Kaczyński, przy czym wypowiedzi prezesa PiS były dłuższe niż wypowiedzi polityków opozycji.

- W serwisach informacyjnych Polskiego Radia tak samo, jak w dzienniku telewizyjnym TVP, wśród informacji wyborczych przeważają te na temat PiS, a w ich ramach – informacje o wydźwięku pozytywnym, ale znajdują się także informacje neutralne, a nawet negatywne, czego nie ma w „Wiadomościach” - czytamy w dokumencie.

Fake newsy i nieważne tematy
Autorzy raportu zwracają uwagę na sposób redagowania i przedstawiania informacji w „Wiadomościach”. Podkreślają m.in. wielokrotne powtarzanie tego samego tematu korzystnego dla władz, kreowanie nieważnych tematów a omijanie tematów istotnych, publikowanie materiałów będących wprost materiałami wyborczymi PiS, a także kreowanie informacji nieprawdziwych, korzystnych dla rządu.
W TVP dyrektorzy zarabiają 21,8 tys. zł, a dziennikarze 7-12 tys. zł. 812 tys. zł rocznie dla Kurskiego i Staneckiego
Jako przykład tych ostatnich podawane są informacje o tanich mieszkaniach dla polskich rodzin, czy o inwestycjach w służbę zdrowia.
- Nasz monitoring wykazał, podobnie jak poprzednie, że „Wiadomości” TVP są tubą propagandową PiS. Ta partia korzysta za darmo z najlepszego czasu antenowego dla promowania swoich ludzi i propagandy, jednocześnie prowadząc czarną propagandę wobec opozycji. Jest to sprzeczne z zasadami demokratycznych wyborów. Obserwacja „Wiadomości” wykazała, że nie spełniały one w okresie kampanii wyborczej wymogów Ustawy o radiofonii i telewizji, nakazujących by programy telewizji publicznej charakteryzowały się „pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością” - informuje Andrzej Krajewski. Dodaje też:- Telewizja prowadzi jawną i brutalną agitację wyborczą partii rządzącej.
„Zniesiona równość szans partii”
Krajewski podkreśla, że „zmasowana propaganda PiS” w publicznej telewizji znosi wymaganą przez prawo równość szans partii uczestniczących w wyborach i przez to podważa wiarygodność wyboru, jaki będzie mieć miejsce 13 października. - Telewizja publiczna łamie prawo wyborcze, łamie je również - nie interweniując - organ, którego obowiązkiem jest nadzorowanie mediów publicznych, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - przekazuje Krajewski.
Obserwacja mediów będzie kontynuowana do 11 października. Po tym czasie zostanie przedstawiony całościowy raport.


Poprzedni monitoring na taką skalę przeprowadzany był w maju, w trakcie kampanii do europarlamentu. Wówczas wnioski były podobne. - Jeżeli zna się teorię propagandy, z przykrością można stwierdzić, że „Wiadomości" wypełniają wszystkie kryteria medium propagandowego - mówił nam wówczas Andrzej Krajewski.
Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że oglądalność głównego wydania „Wiadomości” we wrześniu br. wynosiła 2,74 mln (wzrost o 12,76 procent, co daje 310 tys. osób).
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Towarzystwo Dziennikarskie o „Wiadomościach” w kampanii wyborczej: zmasowana agitacja na rzecz PiS