W 2025 r. w Polsce będzie ponad 150 tys. punktów ładowania aut elektrycznych
W 2025 r. w Polsce będzie działać ok. 150 tys. punktów ładowania aut elektrycznych - ocenia Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. PSPA szacuje, że punktów ogólnodostępnych będzie ok. 43 tys., a niepublicznych - między 90 a 115 tys.
W szacunkach, zawartych w raporcie „Polish EV Outlook 2021” PSPA uwzględniło m.in. efekt potencjalnego wdrożenia dotacji do budowy ogólnodostępnych i niepublicznych punktów ładowania przewidzianych w najnowszym projekcie rozporządzenia ministra klimatu, planowane zmiany legislacyjne w obszarze Ustawy o elektromobilności, zapowiedziane przez NFOŚiGW i kierowane do operatorów systemów dystrybucyjnych wsparcie rozbudowy infrastruktury elektorenergetycznej. Stowarzyszenie wzięło też pod uwagę najważniejsze trendy rynkowe w zakresie zeroemisyjnego transportu, w tym rozwój technologiczny w obszarze baterii, zwiększenie gamy modeli i podaży aut na prąd oraz postępujące zmiany nawyków konsumenckich.
Według „Licznika elektromobilności”, prowadzonego przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec sierpnia 2021 r. kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce mieli do dyspozycji 1621 ogólnodostępnych stacji ładowania z 3178 punktami. 31 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego.
"Przez ostatnie 12 miesięcy sieć ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce powiększyła się o 30 proc. Co istotne, Polska nadal posiada jeden z największych udziałów stacji DC w Europie" - podkreśla kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA Jan Wiśniewski.
Jak wynika z najnowszej edycji „Polish EV Outlook” w ostatnim czasie zdecydowanie – do 86 proc. wzrósł udział ładowarek dostępnych odpłatnie. Odnotowano też wzrost udziału stacji funkcjonujących w ramach sieci 10 wiodących operatorów. Wynosi on już 57 proc. Liderem na krajowym rynku pozostaje GreenWay Polska z 18,5 proc. udziałem. W pierwszej dziesiątce znajdują się również PKN Orlen, Tauron, Revnet, EV+, PGE, innogy, GO+EAuto oraz Energa.
Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur podkreśla, że w odniesieniu do poprzedniej edycji „Polish EV Outlook” Stowarzyszenie założyło w najbliższych latach wyraźnie wolniejsze tempo rozbudowy infrastruktury ładowania, zarówno niepublicznej, jak i publicznej. Wśród czynników spowalniających wymienia m.in. późniejsze wprowadzenie dotacji do infrastruktury ładowania ze środków NFOŚiGW, ponieważ polskie regulacje w tym zakresie wciąż czekają na notyfikację ze strony Komisji Europejskiej. Jak wskazał, dodatkowo rząd zrezygnował z dotacji do prywatnych ładowarek w ramach programu „Mój Prąd”.
Autorzy „Polish EV Outlook 2021” wskazują, że z perspektywy operatorów ogólnodostępnej infrastruktury ładowania kontrowersje budzą również inne zmiany legislacyjne jak np. wejście w życie rozporządzenia ws. wysokości opłaty za nadanie numeru EIPA, uznanie kodu oraz ich utrzymanie w systemie teleinformatycznym. Niemniej jednak, planowana nowelizacja Ustawy o elektromobilności przyniesie również pozytywne skutki w postaci możliwości skrócenia – wciąż najdłuższych w Europie – procedur przyłączeniowych, czy też zoptymalizowanie relacji pomiędzy operatorem ogólnodostępnej stacji ładowania a dostawcą usługi ładowania - wskazuje PSPA.
"Kluczowym czynnikiem rynkowym wspierającym rozbudowę infrastruktury ładowania w Polsce będzie zmiana struktury nabywców samochodów z napędem elektrycznym. Wraz ze wzrostem liczby kierowców nieposiadających dostępu do prywatnych ładowarek będzie wzrastał popyt na usługi ładowania na stacjach ogólnodostępnych. Jednak nie możemy mówić o popularyzacji elektromobilności na szeroką skalę w perspektywie 2025 i 2030 r., jeżeli administracja rządowa już dzisiaj nie zintensyfikuje działań mających na celu wsparcie tego sektora" - dodaje Mazur.
Szczegółowe wyniki raportu Polish EV Outlook 2021 zostaną zaprezentowane podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który odbędzie się w dniach 6-8 października br. w kompleksie EC1 w Łodzi. Wydarzenie zgromadzi najważniejszych interesariuszy całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu w Polsce, osoby zawodowo związane z rynkiem e-mobility.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: W 2025 r. w Polsce będzie ponad 150 tys. punktów ładowania aut elektrycznych