51 proc. Polaków codziennie słucha radia, ponad połowa nie słyszała o cyfryzacji
Blisko 75% Polaków słucha radia co najmniej raz w tygodniu, przy czym 51,4% robi to codziennie. Ponad 55% nigdy nie zetknęło się z terminem "cyfryzacja radia" wynika z badania Millward Brown.
Częściej i bardziej regularnie niż ogół populacji radia słuchają mężczyźni, a także osoby z wyższym wykształceniem.

Dla większości słuchaczy (73%) najpopularniejsze otoczenie dla słuchania radia stanowi dom. Słuchanie radia w samochodzie zadeklarowało 48% respondentów. Wśród słuchaczy aktywnych zawodowo 31% słucha radia w miejscu wykonywania swojej pracy. Miejsce słuchania radia różnicuje wiek, a co za tym idzie styl życia. Osoby w wieku 25-39 lat, ze względu na swoją aktywność zawodową istotnie częściej słuchają radia w samochodzie (64%) oraz w pracy (27%). Z kolei w grupie osób powyżej 60 lat ponad 90% słucha radia w domu.

Odbiornik radiowy w swoim gospodarstwie domowym posiada ponad 76% Polaków. Najczęściej sygnał radiowy jest odbierany z wykorzystaniem anteny i tradycyjnego radioodbiornika – tak robi blisko 53% badanych. Pozostałe sposoby odbioru uzyskały niższe wskazania: za pośrednictwem radioodbiornika w samochodzie - 26%, za pośrednictwem sieci kablowej - 10%, a za pośrednictwem internetu - 7,3%. Aktualna oferta programowa została przez blisko 73% słuchaczy oceniona jako wystarczająca.



Ponad 55% respondentów nigdy nie zetknęło się z terminem "cyfryzacja radia". Pozostali słyszeli o tym procesie trochę (35%) lub wiele (9%).

Jako źródło wiedzy na temat cyfryzacji radia badani najczęściej wskazywali telewizję (58%), a w następnej kolejności radio (32%) i internet (20%).

Ponad 60% badanych nie wiedziało, w jaki sprzęt należy się zaopatrzyć aby móc odbierać sygnał cyfrowy. 36% trafnie wskazało, ze niezbędny jest do tego odbiornik obsługujący format DAB+.

Duża część badanych (60%) nie jest świadoma korzyści płynących z odbioru radia w wersji cyfrowej. Częściej korzyści kojarzone są z poprawą jakości sygnału niż ze zwiększeniem liczby dostępnych programów.

Nieco ponad 10% badanych miało już doświadczenia ze słuchaniem radia w wersji cyfrowej, częściej byli to mężczyźni. Słuchacze cyfrowego radia są w większości dobrego zdania na temat jakości sygnału (łącznie ponad 70% opinii o lepszej i zdecydowanie lepszej jakości w porównaniu do tradycyjnego).


Wśród osób, które zetknęły się z informacjami na temat procesu cyfryzacji radia, 32% jest zdania, że ich wiedza na ten temat jest niewystarczająca. Mniejszy odsetek - 26% - uznaje, że wie na ten temat dostatecznie dużo.

Osoby, które wskazały, że proces cyfryzacji radia jest potrzebny (w populacji jest ich 30%) uzasadniały swoją opinię przede wszystkim dostępem do wyższej jakości sygnału radiowego (60%), a także ogólnie – potrzebą nadążania za duchem czasu (27%).

Przeciwnicy procesu cyfryzacji radia, których wśród badanych było 19%, najczęściej (28%) twierdzili, że są zadowoleni z aktualnej oferty zarówno jeśli chodzi o liczbę kanałów jak i jakość sygnału. Część osób przeciwnych cyfryzacji przyznała, że przejawiają ogólną niechęć do zmian i uważają je za niepotrzebne zamieszanie.

W przypadku pełnego przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii naziemnej, 38% wszystkich respondentów zdecydowałoby się na zakup nowego odbiornika umożliwiającego odbiór w nowej technologii (68% z nich wydatkowałoby na niego ponad 100 zł). Mniejszość, bo 13% badanych, zadeklarowała, że w przypadku całkowitej cyfryzacji radiofonii w Polsce zrezygnowałaby z słuchania radia. Odsetek ten spada wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia. Systematyczni słuchacze radia częściej niż ogół badanych deklarują gotowość kupna nowego odbiornika (50%) i rzadziej przewidują całkowitą rezygnację ze słuchania radia (9%). Ogólnie nieco ponad 10% aktualnych słuchaczy radia (niezależnie od częstotliwości słuchania) twierdzi, że zrezygnuje z odbioru radia w przypadku zmiany w kierunku technologii cyfrowej.


Badanie zostało przeprowadzone przez instytut Millward Brown na zlecenie Departamentu Telekomunikacji Ministerstwa Cyfryzacji w kwietniu 2016 r., techniką CAPI (bezpośredniego wywiadu ankieterskiego przeprowadzanego w domach respondentów; w trakcie wywiadu ankieter odczytywał pytania wyświetlające się na monitorze komputera, zaznaczał odpowiedzi wskazane przez respondenta w przypadku pytań zamkniętych lub zapisywał treść wypowiedzi respondenta w przypadku pytań otwartych), na losowej, reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 18-75 lat.
Cyfryzacja Polskiego Radia ruszyła w październiku 2013 r. Obecnie multipleks radia cyfrowego nadaje za pomocą 25 nadajników w największych miastach, a znajdują się na nim rozgłośnie publiczne: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, kanały tematyczne Polskiego Radia oraz stacje regionalnych spółek radia publicznego. Emisja radia w technologii cyfrowej została rozpoczęta mimo braku strategii, co wytknęła w raporcie Najwyższa Izba Kontroli, która w ub.r. kontrolowała proces cyfryzacji emisji radiowej. Z opublikowanej w kwietniu br. przez KRRiT "Zielonej księgi cyfryzacji radia w Polsce" wynika, że Polskie Radio i rozgłośnie regionalne do końca ub.r. wydały na cyfryzację 52,85 mln zł. Ostatnio nowy zarząd Polskiego Radia podjął decyzję o wstrzymaniu rozwoju procesu cyfryzacji.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: 51 proc. Polaków codziennie słucha radia, ponad połowa nie słyszała o cyfryzacji
Jakby kogoś interesowało: https://www.youtube.com/watch?v=HN-sX4Ak9R0