51 proc. polskich startupów generuje zdecydowanie większe przychody niż w 2022 roku
Spośród badanych polskich startupów, 51 proc. generuje zdecydowanie większe przychody niż w ub.r. a 26 proc. osiąga nieco lepsze przychody – wynika z raportu "Polskie Startupy 2023". Wśród największych przeszkód w prowadzeniu działalności, wskazano m.in. wysokie koszty zatrudnienia pracownika.
Wśród ankietowanych polskich startupów, 23 proc. działa poniżej roku; 28 proc. 1-2 lata; 31 proc. deklaruje, że 3-4 lata; 15 proc. iż 5-10 lat; 3 proc. powyżej 10 lat – wynika z badania "Polskie Startupy 2023" fundacji Startup Poland.
Autorzy badania dodali, że "sytuacja przychodowa startupów jest w tej chwili lepsza niż przed rokiem". Zauważono, iż 51 proc. z nich generuje "zdecydowanie większe przychody niż w zeszłym roku", a 26 proc. osiąga "nieco lepsze" przychody niż przed rokiem. Dla 8 proc. badanych podmiotów przychody są takie same jak w 2022 r.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Zgodnie z raportem obecnie najwięcej startupów powstaje w woj. dolnośląskim (28 proc.). Na kolejnych miejscach są: woj. mazowieckie (19 proc.), małopolskie (12 proc.) i lubelskie (8 proc.). Dodano, iż połowa badanych podmiotów działa w województwie mazowieckim, 46 proc. w woj. dolnośląskim, 30 proc. w woj. małopolskim, 27 proc. w woj. wielkopolskim i po 25 proc. w woj. pomorskim i łódzkim.
Na pytanie o wskazanie słowa kluczowego, które najlepiej oddają charakter głównego produktu usługi, 33 proc. badanych startupów wskazało AI/DeepTech/Internet rzeczy. Wymieniono również m.in.: medtech (17 proc.), edukację (15 proc.), analitykę/research tools/business intelligence (14 proc.), hardware (13 proc.) czy ecommerce (11 proc.).
Wśród najbardziej doskwierających kwestii w prowadzeniu działalności, respondenci wskazali: wysokie koszty zatrudnienia pracownika (54 proc.), pozyskanie finansowania w kolejnych fazach rozwoju (49 proc.), biurokrację przy prowadzeniu działalności operacyjnej (37 proc.), trudności z ekspansją zagraniczną (24 proc.), brak zachęt inwestycyjnych (20 proc.) oraz brak odpowiedniej wiedzy/doświadczenia (18 proc.).
Odnosząc się do kwestii, w jakich obszarach startupy potrzebują wsparcia, badane podmioty wymieniały: szukanie źródeł finansowania (69 proc.), współpracę z inwestorami (48 proc.), zarządzanie firmą (31 proc.), wskazówki w dostosowywaniu się do zmian prawnych (28 proc.), zarządzanie zespołem (23 proc.) i cyberbezpieczeństwo (18 proc.).
Jak wynika z raportu, statystyczny polski założyciel startupu ma 26-35 lat i posiada wykształcenie magisterskie w obszarze nauk ścisłych. "Najczęściej nie miał wcześniej doświadczenia ze startupem, ale prowadził własną firmę w innym segmencie lub pracował w firmie prywatnej bądź korporacji" – wskazano.
Na potrzeby raportu przeprowadzono ankietę online za pomocą narzędzia SurveyLab w okresie 4 lipca – 4 września 2023 roku na grupie 4841 opiniodawców.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: 51 proc. polskich startupów generuje zdecydowanie większe przychody niż w 2022 roku
Narzekania, że trzeba zapłacić za pracę...