60 proc. Europejczyków chce trenować w domu także po epidemii, połowa częście korzysta z wideoczatów
Dzięki technologii i możliwości pracy z dowolnej lokalizacji, znaczna część Europejczyków zaczęła inaczej postrzegać swoje relacje z rodziną, społecznościami i własnymi domami - wynika z badania Ipsos MORI.

Doświadczenie pandemii wzmocniło emocjonalną więź wielu osób z ich przestrzenią mieszkalną. 39% Europejczyków wyraźniej niż kiedykolwiek postrzega swój dom jako miejsce, w którym mogą wyrażać siebie, a 37% twierdzi, że dziś bardziej niż przed pandemią zależy im na wyglądzie domu.
W Polsce ta tendencja jest jeszcze bardziej widoczna – 53% Polaków postrzega swój dom jako przestrzeń do wyrażania siebie. Sugeruje to, że dobiegający końca rok fundamentalnie zmienił sposób, w jaki ludzie projektują swoją przestrzeń mieszkalną, biorąc pod uwagę aspekty takie jak osobowość, status społeczny i osobiste wartości.
Dom w czasie pandemii stał się "bezpieczną przestrzenią"
Mimo tego, że w bieżącym roku spędzaliśmy w domu znacznie więcej czasu, wyniki badania sugerują, że zamiast znudzić się tą przestrzenią, czujemy się znacznie bardziej z nią związani. Dla 64% Europejczyków dom w czasie pandemii stał się "bezpieczną przestrzenią".
Zmiana myślenia o domu powoduje także zmiany w nawykach zakupowych. Co trzeci badany (33%) stwierdził, że w porównaniu do czasów przed pandemią, dziś ważniejsze są dla niego przedmioty poprawiające emocjonalny lub mentalny dobrostan, natomiast dla 37% istotniejsze jest dziś kupowanie rzeczy, które zwiększają wygodę życia w domu.
Respondentów poproszono o wyobrażenie sobie, że posiadają pewną nadwyżkę pieniędzy, którą mogą wydać, i o wybranie spośród zaprezentowanych 8 opcji tych rzeczy, które najchętniej by za nie kupili. Osoby badane miały także możliwość zaznaczenia odpowiedzi "żadna z powyższych", "nie wiem" lub "nie wydał(a)bym tych pieniędzy na nic". Aż 10-krotnie częściej wybierane były inteligentne technologie i sprzęty domowe (38%) niż markowe ubrania (4%) czy dodatki (3%).
Zmieniło się nie tylko to, czym jest dla nas dom, ale również to, jak spędzamy w nim czas. Dziś 41% Europejczyków podejmuje w nim aktywności, których nigdy wcześniej nie realizowali w swojej przestrzeni mieszkalnej.
78% osób, które podczas lockdownu podjęło nowy rodzaj aktywności, twierdzi, że chciałoby nadal więcej gotować w domu – chęć podtrzymania tej aktywności deklaruje najwięcej Polaków i Niemców. 74% z tej grupy pragnie dalej realizować nowe hobby, takie jak malowanie czy prace ogrodnicze, 2/3 (66%) chce nadal zmieniać swój dom, a 60% chciałoby kontynuować treningi online / w domu również za rok, nawet jeśli do tego czasu zniesione zostaną wszystkie restrykcje dotyczące przemieszczania się i dystansu społecznego.
Sposobem na ograniczenie marnowania żywności jest lepszy system organizacji jej przechowywania
Nowo odkryte w czasie lockdownu zamiłowanie do gotowania sprawia, że kuchnia znów staje się sercem domu. Dla ponad 2/3 Europejczyków (68%) ważna jest lepsza organizacja kuchni, natomiast ponad połowa (52%) prawdopodobnie kupi w ciągu najbliższych 12 miesięcy nowy sprzęt AGD. Wiąże się to też z chęcią unikania marnowania jedzenia – 73% Polaków uważa, że sposobem na ograniczenie marnowania żywności jest lepszy system organizacji jej przechowywania. W Polsce niemal cztery osoby na pięć (78%) czują się winne z powodu ilości marnowanej żywności, a w wyniku lockdownu ponad połowa (51%) jest bardziej świadoma tego, ile produktów spożywczych wyrzuca.
Przenieśliśmy też aktywność fizyczną z siłowni do domu. Dlatego technologie ubieralne odgrywają coraz większą rolę w śledzeniu poziomu aktywności. Ponad 1/3 Europejczyków (34%) deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy prawdopodobnie dokona zakupu produktu opartego na technologii związanej z fitnessem lub zdrowiem.
Przejście na aktywność online jest powszechnym trendem, jednak badanie pokazuje, że technologia umożliwiła niektórym grupom ludzi skuteczne odtworzenie społecznych interakcji sprzed lockdownu. W całej Europie prawie 2/3 (64%) osób w wieku od 25 do 34 lat i osób mających dzieci uważa, że technologia ułatwiła im podtrzymanie ważnych relacji z przyjaciółmi i rodziną, natomiast niemal co trzeci respondent (31%) poniżej 35 roku życia powiedział, że technologia umożliwiła mu umawianie się na randki w czasie pandemii. Sugeruje to, że wirtualne spotkania bynajmniej nie są aspołeczne – przeciwnie, odegrały bardzo ważną rolę w podtrzymywaniu relacji i zachowaniu więzi rodzinnych.
W efekcie trwale mógł ulec zmianie sposób wchodzenia przez nas w w interakcję z osobami z naszego kręgu społecznego, a zrodzone z konieczności nawyki pozostaną z nami jeszcze na długo. 50% Europejczyków, którzy w czasie pandemii albo zaczęli przeprowadzać wideorozmowy z przyjaciółmi i rodziną, albo robili to częściej niż przedtem, pragnie nadal korzystać z tej formy komunikacji – nawet po zniesieniu wszelkich restrykcji związanych z lockdownem.
Być może w wyniku takiego właśnie nowego, wirtualnego życia społecznego i towarzyskiego niemal 3 osoby na 10 (29%) zaczęły w czasie pandemii przy wideorozmowach korzystać z urządzeń o dużych ekranach.
Co więcej, możliwość uczestniczenia w danym wydarzeniu wirtualnie zamiast osobiście może wręcz sprawić, że chętniej weźmiemy w nim udział - do tej kategorii zaliczają się spotkania z przyjaciółmi (53% badanych), urodziny (50%) i spotkania integracyjne w pracy (41%).
Badanie pt. "Zdecentralizowane życie: od nawyków wyrobionych w czasie lockdownu po nowy sposób życia" zostało przeprowadzone przez Ipsos MORI dla Samsung Europe. Firma Ipsos MORI przeprowadziła wywiady na próbie liczącej łącznie 10 883 osób dorosłych w wieku: 16–75 lat w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech, 16–70 lat w Belgii, Niderlandach i we Włoszech, 16–65 lat w Hiszpanii i Szwecji, 18–65 lat w Norwegii oraz 16–60 lat w Polsce. W 9 krajach badanie przeprowadzono przy użyciu metodologii online i omnibus, a w Norwegii – przy użyciu porównywalnej metodologii ad hoc. Badania w terenie przeprowadzono w dniach 17–26 listopada 2020 r., przy czym dokładna data zależy od kraju. Zastosowano limity dotyczące płci, wieku, kraju oraz statusu zatrudnienia, a uzyskane dane były ważone w odniesieniu do znanych proporcji populacji pozostającej offline dla wszystkich tych zmiennych. Ostateczne dane całościowe były ważone w odniesieniu do znanych proporcji populacji pozostającej offline dla badanych krajów. Wagi krajowe zostały użyte, by zagwarantować, że każdy kraj jest reprezentatywny pod względem proporcji i populacji w porównaniu do rzeczywistych proporcji krajów i ich zasięgu.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: 60 proc. Europejczyków chce trenować w domu także po epidemii, połowa częście korzysta z wideoczatów