Amazon chce konkurować ze Starlinkiem. Wystrzelił swoje pierwsze satelity
Gigant sprzedaży internetowej Amazon, którego właścicielem jest Jeff Bezos, wystrzelił w poniedziałek pierwsze satelity w ramach konstelacji, która docelowo ma ich liczyć ok. 3,2 tys. Celem jest zapewnienie bardzo szybkiego internetu satelitarnego oraz konkurowanie z siecią Starlink Elona Muska.
„Rynek szybkiego internetu przesyłanego z orbity na Ziemię jest obecnie zdominowany przez firmę SpaceX Elona Muska, która oferuje podobną usługę – sieć Starlink. Dysponuje ona tysiącami satelitów na orbicie, a niemal co tydzień wystrzeliwuje kolejne, obsługując kilka milionów klientów na całym świecie” – zauważył New York Times.
Amazon, który jest kilka lat za swoim rywalem, wysłał właśnie pierwszych 27 satelitów w ramach konstelacji Kuiper. Zostały one wyniesione na orbitę przez rakietę Atlas V, należącą do grupy United Launch Alliance (ULA), w skład której wchodzą Boeing i LockheedMartin.
Satelity te stanowią fundament Projektu Kuiper – infrastruktury, która ma mieć ogromne znaczenie komercyjne, technologiczne i geopolityczne. Docelowo planowane jest rozmieszczenie ponad 3,2 tys. satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej (od 200 do 2 tys. km nad Ziemią).
CZYTAJ TEŻ: Amazon chce przejąć TikToka. Pismo do wiceprezydenta USA
Cytowany przez agencję AFP Amazon podał, że w przeciwieństwie do tradycyjnych usług telekomunikacji satelitarnej, które bazują na mniejszej liczbie większych satelitów zlokalizowanych ponad 35 tys. km nad Ziemią, zarówno systemy Muska, jak i Bezosa działają na niższej orbicie, co umożliwia znacznie szybszy przepływ danych.
Ponad 10 mld dolarów na satelity Amazona
Satelity komunikujące się z Ziemią za pomocą małych anten mobilnych pozwalają także na pokrycie obszarów, na których ze względu na „koszt, złożoność i uwarunkowania geograficzne” trudno jest zapewnić dostęp do internetu z pomocą tradycyjnych rozwiązań łączności naziemnej.
Amazon zainwestował w projekt ponad 10 mld dolarów. Planowane jest wykorzystanie sieci satelitarnej do zapewnienia bardzo szybkiego dostępu do internetu w każdej części Ziemi, w tym na odległych obszarach, w strefach objętych konfliktami zbrojnymi oraz na terenach dotkniętych klęskami żywiołowymi.
CZYTAJ TEŻ: Cła nie spodobały się Elonowi Muskowi. Interwencja u Trumpa
Jak podkreśliła AFP, usługa ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku. Jej koszt pozostaje nieznany, ale według zapowiedzi powinna być „przystępna cenowo”.
W czwartym kwartale 2024 roku Amazon przy wzroście przychodów sprzedażowych netto o 10,5 proc. do 187,79 mld dolarów prawie podwoił zysk netto. Najmocniej rosnącym segmentem koncernu jest Amazon Web Services.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Amazon chce konkurować ze Starlinkiem. Wystrzelił swoje pierwsze satelity