Wydawca „Wprost” i „Do Rzeczy” ze stratą. Prawie połowa mniej z reklam
W pierwszej połowie 2024 roku grupa kapitałowa PMPG Polskie Media, do której należą spółki wydające tygodniki „Wprost” i „Do Rzeczy”, przy spadku przychodów o 27 proc. zanotowała 3,2 mln zł straty netto. Wpływy firmy z reklam i eventów poszły w dół o 44 proc.
Grupa kapitałowa PMPG Polskie Media w pierwszej połowie 2024 roku wypracowała 16,62 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 22,75 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 26,9 proc. Firma jest jedynym udziałowcem spółki wydającej tygodnik „Wprost” (od wiosny 2020 ukazującego się jedynie w wersji cyfrowej) i ma 81 proc. akcji spółki Orle Pióro wydającej tygodnik „Do Rzeczy” i miesięcznik „Historia Do Rzeczy”.
44 proc. mniej z reklam i eventów
Spadek wpływów grupy PMPG Polskie Media wynika przede wszystkim ze skurczenia się o 44 proc. przychodów z reklam i eventów. Za to przychody ze sprzedaży egzemplarzowej i e-wydań poszły w górę o 19 proc. (firma nie podaje w sprawozdaniu kwot wpływów w każdym z tych obszarów). Jak już informowaliśmy, według danych Polskich Badań Czytelnictwa w drugim kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Do Rzeczy” wzrosła rok do roku o 5,82 proc. do 28 714 egz.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Grupa PMPG Polskie Media w zeszłym półroczu ograniczyła koszty operacyjne, ale znacznie słabiej od spadku przychodów - o 14,6 proc. do 19,17 mln zł. Wydatki na usługi obce zmalały z 13,6 do 11,6 mln zł, a na pracowników - z 5,73 do 5,65 mln zł.
Z kolei pozostałe koszty operacyjne zmniejszyły się z 886 do 571 tys. zł (kwota darowizn poszła w dół z 537 do 100 tys. zł, za to firma w minionym półroczu zanotowała 408 tys. zł odpisów dotyczących aktywów trwałych i obrotowych).

Rentowność firmy pogorszyło też to, że wpływy finansowe skurczyły się z 1,38 mln do 343 tys. zł, głównie dlatego że w pierwszej połowie ub.r. zaksięgowano 1,25 mln zł z odwrócenia wcześniejszych odpisów dotyczących aktywów finansowych.
Półroczny wynik EBITDA grupy PMPG Polskie Media poszedł w dół z 442 tys. zł zysku do 2,61 mln zł straty, strata operacyjna pogłębiła się z 422 tys. do 3,07 mln zł, a wynik netto zmalał z 856 tys. zł zysku do 3,19 mln zł straty.
W samym pierwszym kwartale br. firma przy spadku przychodów r/r z 10,72 do 8,58 mln zł zanotowała 1,11 mln zł straty netto, a w czwartym kwartale ub.r. - 2 mln zł. Natomiast od stycznia 2022 do września ub.r. przez siedem kwartałów osiągała nieprzerwanie dodatnią rentowność netto.

Co z debiutem giełdowym wydawcy „Do Rzeczy”?
Wiosną br. Orle Pióro przekształciło się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w akcyjną. Pod koniec maja zapowiedziano, że planuje wejść na warszawską giełdę.
- Jest to strategiczny krok w kierunku dalszego wzrostu, który pozwoli przyśpieszyć realizację planów rozwojowych. Zamierzamy pozyskać dodatkowe środki na kontynuację rozwoju działalności wydawniczej, w szczególności na utrzymanie dynamicznego tempa wzrostu portalu internetowego DoRzeczy.pl, a także na tworzenie programów telewizji internetowej - stwierdził Paweł Lisicki, redaktor naczelny „Do Rzeczy” i wiceprezes Orlego Pióra.
Natomiast PMPG Polskie Media w ramach zaktualizowanej strategii nie wyklucza, że na giełdzie pojawi się także spółka wydająca „Wprost”. W sprawozdaniu firmy z pierwszego półrocza nie podano żadnych nowych informacji co do debiutów giełdowych obu spółek.
CZYTAJ TEŻ: Wydawca „Do Rzeczy” chce otworzyć radio
W czwartek na koniec sesji za akcję PMPG płacono równe 3 zł, co daje kapitalizację w wysokości 31,14 mln zł. W ciągu minionych 12 miesięcy kurs spółki zmalał o 10,2 proc., przy czym od początku stycznia zyskał 5,6 proc.
Głównym akcjonariusze firmy jest Michał M. Lisiecki, w przeszłości jej wieloletni prezes, do którego należą walory stanowiące 58,4 proc. kapitału kurs.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Wprost” i „Do Rzeczy” ze stratą. Prawie połowa mniej z reklam