Eksport artykułów rolno-spoż. może wzrosnąć do 15,5 mld euro
W tym roku odbiorcy z zagranicy kupią w Polsce towary spożywcze warte ok. 15,5 mld euro wobec 15,1 mld zł w 2011 r., szacuje Wiesław Łopaciuk z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). Oznacza to wzrost o 2,4% r/r wobec 12-proc. dynamiki w roku ubiegłym.
"W tym roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski może się zwiększyć o 2,4 proc., do niemal 15,5 mld euro. Niższe tempo rozwoju będzie przede wszystkim efektem spadku cen transakcyjnych" – powiedział Łopaciuk w rozmowie z "Rzeczpospolitą.
IERiGŻ w swojej najnowszej prognozie dla eksportu rolno-spożywczego zakłada także spadek wielkości sprzedaży zagranicznej części naszych towarów, m.in. mleka w proszku, cukru i ziemniaków. Gazeta przypomina, że w ubiegłym roku eksport artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniósł niemal 15,1 mld euro i był o prawie 12% wyższy niż rok wcześniej.
Według gazety eksperci rynku rolnego uważają, że Unia pozostanie z pewnością kluczowym odbiorcą naszej żywności także w tym roku i kolejnych latach. Jednak firmy spożywcze szukają dla siebie nowych rynków zbytu również poza Wspólnotą, m.in. w Azji. Atrakcyjnym rynkiem dla naszych eksporterów jest też Rosja. W 2011 r. sprzedaliśmy tam towary spożywcze za prawie 806 mln euro. To o ponad 7% więcej niż w 2010 r.
"Do tej pory Polska konkurowała na unijnym rynku niższymi cenami. Dzięki tej przewadze udawało się nam tam sprzedawać z powodzeniem m.in. coraz więcej drobiu oraz wieprzowiny. Niskie pogłowie trzody chlewnej w naszym kraju, a co za tym idzie – wysokie ceny mięsa wieprzowego, sprawiają, że nie jest ono aż tak atrakcyjne dla naszych odbiorców, jak jeszcze kilka lat temu, choć nadal cieszy się dużym zainteresowaniem" - czytamy w "Rz".

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 


Dołącz do dyskusji: Eksport artykułów rolno-spoż. może wzrosnąć do 15,5 mld euro